Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» αν και ο τάφος δεν φαίνεται ασύλητος, αναζητούνται πέρα από την σαρκοφάγο ή ενδεχομένως τη λήκυθο με τα οστά του νεκρού, κάποια κτερίσματα που πρέπει να τον συνοδεύουν: όπλα, αγγεία συμποσίου και άλλα αντικείμενα ανάλογης καλλιτεχνικής αξίας με το ψηφιδωτό και τις Καρυάτιδες.
Το μαρμάρινο κεφάλι της ανατολικής Σφίγγας στην Αμφίπολη αποκαλύφθηκε ακέραιο
Σε αυτό τον θάλαμο θα μπορούσαν να βρουν μια νεκρική κλίνη, ένα ανάκλιντρο ή έναν θρόνο, όπως συμβαίνει σε πολλούς μακεδονικούς τάφους. Ωστόσο η κλίση που παρουσιάζει το δάπεδο αυτού του θαλάμου, κάτι που δείχνει ύπαρξη σκάλας ή ράμπας, δεν αφήνει πολλές ελπίδες για ανεύρεση τουλάχιστον κι άλλου ψηφιδωτού δαπέδου. Αν υπάρχει διακόσμηση, αυτή θα πρέπει να είναι ζωγραφική ή ανάγλυφη στους τοίχους.
Απαντήσεις σε αυτά και κυρίως στο βασικό ερώτημα τι περιέχει το μικρό θυραίο άνοιγμα στον τελευταίο τοίχο του ταφικού οικοδομήματος, αν δηλαδή, πρόκειται για κρύπτη με τη λάρνακα του νεκρού, θα αργήσουν να δοθούν γιατί επί του παρόντος γίνονται ευρείας κλίμακας αποχωματώσεις.
Τα σενάρια για τον "ένοικο" του τύμβου
Την ίδια ώρα εντείνονται τα σενάρια ότι ο «ένοικος» του τύμβου Καστά είναι ο Ηφαιστίωνας, είτε μια πολύ σημαντική γυναίκα κοντά στον στρατηλάτη, δηλαδή η μητέρα του Αλεξάνδρου Ολυμπιάδα ή γυναίκα του Ρωξάνη.
Μιλώντας στο “Mega” o Θεόδωρος Μαυρογιάννης, αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας και αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Κύπρου, δήλωσε βέβαιος ότι πρόκειται για ένα μνημείο του τελευταίου τετάρτου του 4ου π.Χ. αιώνα και για τον τάφο του Ηφαιστίωνα, αφού όπως είπε, ήταν και ο μόνος που θα μπορούσε να ταφεί με τέτοιου είδους τιμές, καθώς πιθανότατα επρόκειτο για εντολή που δόθηκε από τον ίδιο τον Μακεδόνα βασιλιά.
Για τις ενδείξεις που οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα ο κ. Μαυρογιάννης επικαλείται αφενός τις Καρυάτιδες, καθώς η καταγωγή του Ηφαιστίωνα ήταν Αθηναϊκή, όπως και πολλών κατοίκων της Αμφίπολης . Ταυτόχρονα, τόνισε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο Ηφαιστίωνας θάφτηκε στη Βαβυλώνα. «Αυτός πέθανε το Νοέμβριο του 324 π.Χ. στα Εκβάτανα της Μηδίας και εμείς διαθέτουμε από τον Διόδωρο τον Σικελιώτη, τον Αρριανό και τον Πλούταρχο τα της κηδείας του, τα οποία κατέληξαν στην καύση του σώματός του νεκρού, σε ένα συγκεκριμένο οικοδόμημα, το οποίο ονομαζόταν ΄Πυρά΄. Κανένας αρχαίος συγγραφεύς δεν λέει ότι ο τάφος του Ηφαιστίωνος είναι στη Βαβυλώνα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο καθηγητής.
Δειτε Αμφίπολη Σύληση ή φυσική καταστροφή δείχνει το κεφάλι της Σφίγγας
«Η Περσεφόνη μπορεί να οδηγεί στο μεγάλο μυστικό»
Πάντως, στο περιοδικό National Geographic φιλοξενείται η εκτίμηση του Ίαν Γουόρθινγκτον, ειδικού στους κλασικούς χρόνους, ότι στην Αμφίπολη είναι θαμμένη γυναίκα.
«Το ψηφιδωτό δείχνει μία γυναίκα που οδηγείται στον κάτω κόσμο», είναι η ερμηνεία του Βρετανού. Αυτό σημαίνει ότι ο τάφος μπορεί να ανήκει είτε στη Ρωξάνη, τη σύζυγο του Μεγάλου Αλέξανδρου, είτε στην Ολυμπιάδα, τη μητέρα του. Αμφότερες θανατώθηκαν από τον Κάσσανδρο, έναν από τους στρατηγούς του Αλέξανδρου, που ήθελε να εξασφαλίσει το θρόνο της αρχαίας Μακεδονίας.
«Ο Αλέξανδρος σκόπευε να θεοποιήσει τη μητέρα του, όπως η θηλυκή θεότητα στο άρμα του Άδη. Επιπλέον, η Ολυμπιάδα συνέχισε να διατηρεί σημαντική πολιτική ισχύ ακόμα και μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου», υποστηρίζει ο βρετανός επιστήμονας.
Πάντως, η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Γεωργία Αλευρά, εκτιμά ότι το ψηφιδωτό δεν μαρτυρά ακόμα στην ταυτότητα του νεκρού, ωστόσο αντίθετα πληροφορίες για το φύλο του «ένοικου» μαρτυρά το λιοντάρι. Όπως ανέφερε στο Mega, αν το λιοντάρι όντως βρισκόταν στην κορυφή του τύμβου Καστά, τότε «μαρτυράει» ανδρικό μνημείο. «Γιατί τα λιοντάρια στήνονταν από τον 6ο π.Χ. αιώνα σε τάφους ανδρών που πέθαναν στον πόλεμο» επισήμανε.