Αρκετές εταιρείες έχουν διακόψει τις αποστολές μέσω της οδού, (Ερυθράς Θάλασσας), μετά τις επιθέσεις που δέχθηκαν τα πλοία από αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
Αυτό ανάγκασε αρκετές εταιρείες να επαναδρομολογήσουν το φορτίο γύρω από το Ακρωτήριο της «Καλής Ελπίδας» στην Αφρική, προσθέτοντας επιπλέον ημέρες στα ταξίδια.
Όμως μια μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία υποστήριξε ότι η διακοπή δεν θα οδηγήσει σε άδεια ράφια στα καταστήματα.
Οι μαχητές Χούτι στην Υεμένη έχουν εντείνει τις επιθέσεις σε πλοία από την έναρξη του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο.
Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες, Χούθι, έχουν χρησιμοποιήσει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ρουκέτες για να στοχεύσουν πλοία ξένης ιδιοκτησίας που μεταφέρουν αγαθά μέσω του στενού Bab al-Mandab και της διώρυγας του Σουέζ.
Η ανακοίνωση της ΙΚΕΑ
Εκπρόσωπος της ΙΚΕΑ δήλωσε: «Η IΚΕΑ δεν έχει καμία σχέση με το Ισραήλ: Η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και ενδέχεται να προκαλέσει περιορισμούς στη διαθεσιμότητα ορισμένων προϊόντων».
Πρόσθεσαν ότι η εταιρεία αναζητά άλλες επιλογές για να διασφαλίσει ότι τα προϊόντα της θα είναι διαθέσιμα στους πελάτες.
Η εναλλακτική ναυτιλιακή διαδρομή, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτει περίπου 3.500 ναυτικά μίλια στο ταξίδι και απαιτεί περίπου 10 επιπλέον ημέρες.
Η εταιρεία ερευνών για την εφοδιαστική αλυσίδα Project 44 δήλωσε ότι τα προϊόντα θα μπορούσαν να αρχίσουν να λείπουν από τα ράφια από τον Φεβρουάριο.
Ο Andrew Opie, διευθυντής τροφίμων και βιωσιμότητας του British Retail Consortium, δήλωσε στο BBC ότι:
«Η τρέχουσα κρίση δεν θα έχει καμία επίπτωση στην περίοδο των διακοπών, καθώς τα προϊόντα αυτά βρίσκονται ήδη στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά προειδοποίησε: "Μακροπρόθεσμα, ορισμένα προϊόντα μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να αποσταλούν, καθώς δρομολογούνται μέσω μεγαλύτερων διαδρομών».
Αύξηση στο κόστος αποστολής
Εκτός από τις καθυστερήσεις στα προϊόντα, οι μεγαλύτερες διαδρομές θα αυξήσουν το κόστος αποστολής, γεγονός που θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στις τιμές που πληρώνουν οι πελάτες.
Οι ναυτιλιακοί αναλυτές της Xeneta εκτιμούν ότι κάθε ταξίδι μεταξύ Ασίας και Βόρειας Ευρώπης θα μπορούσε να κοστίσει επιπλέον 1 εκατ. δολάρια (790.000 λίρες).
«Αυτό είναι ένα κόστος που τελικά θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές που αγοράζουν τα προϊόντα», δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta.
Ο Nils Haupt, επικεφαλής της εταιρικής επικοινωνίας της ναυτιλιακής εταιρείας Hapag Lloyd, δήλωσε στην εκπομπή Today του BBC ότι:
«Οι κρατήσεις για νέα ταξίδια εμπορευματικών μεταφορών θα κοστίζουν περισσότερο.Ωστόσο, πρόσθεσε ότι το κόστος μεταφοράς αποτελεί σχετικά μικρό μέρος του συνολικού κόστους των περισσότερων προϊόντων, οπότε δεν περίμενε ότι οι καταναλωτές θα δουν "τεράστια αύξηση" στις τιμές».
Αύξηση στο πετρέλαιο
Η απόφαση της BP και άλλων εταιρειών δεξαμενόπλοιων να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές οδήγησε σε φόβους ότι οι τιμές του πετρελαίου θα αυξηθούν, δημιουργώντας αντίκτυπο στις τιμές της ενέργειας για τους καταναλωτές.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής, οι μεταβολές στην τιμή του πετρελαίου ήταν μέτριες. Η τιμή του αργού τύπου Brent βρίσκεται σήμερα γύρω στα 79,50 δολάρια το βαρέλι, ενώ ξεκίνησε την εβδομάδα στα 77 δολάρια περίπου.Διάγραμμα με διάφορες ναυτιλιακές διαδρομές.
Η Electrolux δημιούργησε μια ομάδα εργασίας με τους μεταφορείς της για να εξετάσει μια σειρά από μέτρα, όπως αναδρομολόγηση, εντοπισμός επιπλέον ευαίσθητων χρονικά παραδόσεων και εξεύρεση εναλλακτικών διαδρομών, αν χρειαστεί.
Δήλωσε ότι αναμένει ότι οι όποιες επιπτώσεις στις παραδόσεις θα είναι περιορισμένες.
Ο γαλακτοκομικός γίγαντας Danone δήλωσε στο BBC ότι συνεργάζεται με τους προμηθευτές και τους συνεργάτες του για να παρακολουθεί στενά την κατάσταση.
Οι επιθέσεις οδήγησαν τις ΗΠΑ να ξεκινήσουν διεθνή ναυτική επιχείρηση για την προστασία των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, ενώ έχουν συμμετάσχει χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, η Γαλλία, το Μπαχρέιν, η Νορβηγία και η Ισπανία.
Ωστόσο, οι ναυτιλιακές εταιρείες χαιρέτισαν τα σχέδια, αλλά δεν μπορούν ακόμη να προσδιορίσουν πότε θα είναι ασφαλές να ξαναρχίσουν να χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που θα μπορούσε να σημαίνει ότι η διακοπή θα συνεχιστεί για κάποιο χρονικό διάστημα.