Μια αεροσυνοδός ενημέρωσε τους πιλότους για τη φωτιά στην καμπίνα, δήλωσε στο BBC εκπρόσωπος της Japan Airlines.
Μετά από αυτό, η εκκένωση και των 379 επιβατών της πτήσης 516 της Japan Airlines προχώρησε με απόλυτη ακρίβεια.
Νεκροί οι πέντε επιβαίνοντες από το αεροσκάφος ακτοφυλακής
Πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο μικρότερο αεροσκάφος της ακτοφυλακής, ένα Bombardier Dash-8, έχασαν τη ζωή τους.
«Αμέσως μετά την προσγείωση του αεροπλάνου, ο πιλότος ένιωσε ένα σοκ και έχασε τον έλεγχο για να παραμείνει στον διάδρομο προσγείωσης. Υπήρξε πυρκαγιά, αλλά οι πιλότοι δεν την αναγνώρισαν στην αρχή και έμαθαν γι' αυτήν [μέσω] του αεροσυνοδού καμπίνας», δήλωσε ο εκπρόσωπος της JAL.
Στο αεροσκάφος επέβαιναν τρεις πιλότοι και 12 αεροσυνοδοί όταν συνέβη το περιστατικό. Το σύστημα ανακοινώσεων του αεροσκάφους είχε υποστεί ζημιά, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να χρησιμοποιεί μεγάφωνα και τις δικές του φωνές για να φωνάζει οδηγίες.
«Το πρώτο πράγμα που έκαναν οι αεροσυνοδοί αφού συνειδητοποίησαν ότι υπήρχαν επιβάτες που αναγνώριζαν ότι το αεροπλάνο τους είχε πάρει φωτιά, ήταν να τους κάνουν να παραμείνουν ήρεμοι και να μην σηκωθούν, κάτι που θα μπορούσε να κάνει τη διαφυγή πολύ δύσκολη. Το σύστημα αναγγελιών ήταν άχρηστο και έτσι οι οδηγίες αυτές έγιναν χωρίς αυτό».
Τα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν την εκκένωση ως «θαυματουργή 18 λεπτά».
Οι επιβάτες άφησαν τις χειραποσκευές τους, έτρεξαν στις εξόδους κινδύνου και γλίστρησαν έξω από το αεροσκάφος πριν αυτό τυλιχθεί στις φλόγες.
«Καθώς ο καπνός άρχισε να μπαίνει στην καμπίνα και να εξαπλώνεται... οι αεροσυνοδοί άρχισαν να φωνάζουν στους επιβάτες, λέγοντας: «Αφήστε τα πράγματά σας! Βγάλτε τα ψηλά σας τακούνια και Κάτω το κεφάλι», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
«Η συνεργασία τους... ήταν το κλειδί για να μπορέσουν όλοι οι επιβάτες να διαφύγουν γρήγορα και με ασφάλεια», πρόσθεσε.
«Το αεροπλάνο της ακτοφυλακής δεν είχε άδεια απογείωσης στον διάδρομο»
Οι ιαπωνικές αρχές ανακοίνωσαν αργά το βράδυ της Τετάρτης ότι το αεροπλάνο της ακτοφυλακής δεν είχε άδεια απογείωσης στον διάδρομο προσγείωσης της Χανέντα.
Σύμφωνα με τους αξιωματούχους, η πτήση της JAL είχε άδεια προσγείωσης στον διάδρομο 34R της Χανέντα, ενώ το αεροσκάφος της ακτοφυλακής ενημερώθηκε να «τροχοδρομήσει στο σημείο αναμονής C5» - ένα σημείο στο σύστημα τροχοδρόμων του αεροδρομίου όπου τα αεροσκάφη περιμένουν την άδεια να εισέλθουν στον ενεργό διάδρομο για απογείωση.
Η απομαγνητοφώνηση δείχνει ότι το αεροσκάφος της ακτοφυλακής επιβεβαίωσε την κλήση της εναέριας κυκλοφορίας να τροχοδρομήσει στο σημείο αναμονής - την τελευταία του μετάδοση πριν από τη σύγκρουση.
Γράφημα με την απομαγνητοφώνηση των κλήσεων του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας μεταξύ των δύο αεροσκαφών
Οι απομαγνητοφωνήσεις φαίνεται να έρχονται σε αντίθεση με τον κυβερνήτη του αεροσκάφους της ακτοφυλακής - το μόνο από το έξιμελές πλήρωμα που επέζησε - ο οποίος δήλωσε στους ερευνητές ότι του είχε δοθεί άδεια να εισέλθει στον διάδρομο προσγείωσης στον οποίο προσέγγιζε το αεροσκάφος της JAL.
Σύμφωνα με πληροφορίες του BBC, η σειρά των φώτων στο σχετικό σημείο αναμονής μπορεί να μην λειτουργούσε.
Όμως οι ειδικοί επισημαίνουν ότι υπάρχουν και άλλα οπτικά στοιχεία, όπως ζωγραφισμένες σημάνσεις που θα έδειχναν πού έπρεπε να σταματήσουν τα αεροσκάφη κοντά στον διάδρομο προσγείωσης.
Οι καλά προετοιμασμένες σκηνές στο αεροπλάνο της Japan Airlines έρχονται σε έντονη αντίθεση με τις εκκενώσεις αεροσκαφών που δεν τηρούν αυστηρά τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Το περιστατικό της Τρίτης είναι το πρώτο μεγάλο ατύχημα στο οποίο εμπλέκεται ένα Airbus A350, ένα από τα αεροσκάφη νέας γενιάς που κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό από προηγμένα υλικά, όπως πλαστικό ενισχυμένο με ίνες άνθρακα.
Η κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών στέλνει μια ομάδα ειδικών για να συνδράμει στην έρευνα του ιαπωνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών.