Δηλαδή μία οικονομική διαδικασία, με προστασία του περιβάλλοντος, με δίκαιη κατανομή των πόρων στην κοινωνία των πόλεων που μας περιβάλλουν, με δημιουργία πλούτου για όλους και όχι μόνο για τους επενδυτές μίας εικονικής χρηματιστηριακής οικονομίας, μίας οικονομίας των ολίγων".
Αυτό τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης, μιλώντας στο 12ο συνέδριο του Οργανισμού Λιμένων Ευρώπης (ESPO), με θέμα: "Χωρίς λιμάνια δεν έχουμε ενέργεια. Χωρίς ενέργεια δεν έχουμε λιμάνια" που πραγματοποιείται σήμερα και αύριο σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, με τη συμμετοχή όλων των μεγάλων λιμανιών της Ευρώπης και εκπροσώπων φορέων της λιμενικής βιομηχανίας.
Όπως ανέφερε ο κ. Ανωμερίτης, στην Ε.Ε. εισάγουμε πάνω από το μισό της συνολικής ενέργειας που καταναλώνουμε. Είτε είναι αργό πετρέλαιο είτε είναι φυσικό αέριο. Το μεγαλύτερο μέρος δε των εισαγωγών αυτών διακινείται μέσω των λιμανιών. Παλαιότερα, λόγω και της διακίνησης άνθρακα, η συμμετοχή αυτή ήταν ακόμη πιο υψηλή. Πολλά έχουν μεταβληθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Και θα μεταβληθούν ακόμα περισσότερο, λόγω χρήσης του LNG, στροφής σε παραγωγή ήπιων μορφών ενέργειας, πολιτικών απαλλαγής από εκπομπές άνθρακα, κ.α.
Οι ηγέτιδες δυνάμεις του οικονομικού πλούτου ελάχιστα ενδιαφέρονται, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Ανωμερίτης, για το παγκόσμιο περιβάλλον. "Γι' αυτό, πρέπει να πρωταγωνιστήσουμε για τον περιβαλλοντικό έλεγχο σε θέματα διακίνησης προϊόντων ενέργειας, μέσω των λιμανιών μας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι μεγαλύτερες περιβαλλοντικές καταστροφές στη θάλασσα προήλθαν από πετρελαιοφόρα πλοία. Γι' αυτό και στην Ε.Ε. διαθέτουμε υψηλής ευθύνης κοινοτικούς κανονισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος, που πρέπει αυστηρά να εφαρμόζουμε".
Αναφερόμενος στη λιμενική βιομηχανία, τόνισε ότι "θα πρέπει πάντα να βρίσκεται κάτω από δημόσιο και αυτοδιοικητικό έλεγχο, με ιδιωτική επιχειρηματική συμμετοχή και ανταγωνιστική λειτουργία στη διαχείρισή της. Ας μην ξεχνάμε ότι ακρογωνιαίος λίθος των ευρωπαϊκών πολιτικών είναι ο ανταγωνισμός και όχι τα μονοπώλια".
Από το βήμα του συνεδρίου ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης ανέφερε ότι για τον Πειραιά ως πόλη-λιμάνι, το 2015 είναι σημαντικό για τα σπουδαία γεγονότα που φιλοξενεί, συμμετέχει και διοργανώνει, όπως το συνέδριο που ξεκίνησε σήμερα, αλλά και αυτά που θα λάβουν χώρα στον Πειραιά την ερχόμενη εβδομάδα 28-31 Μαΐου, στις Ημέρες Θάλασσας, με αφορμή τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας. Γεγονός που φέρνει τον Πειραιά ως πόλη-λιμάνι στο επίκεντρο της Ευρώπης.
Ο κ. Μώραλης απηύθυνε πρόσκληση στον κόσμο του Πειραιά, της Αττικής, της Ελλάδας και της Ευρώπης, "φιλοδοξώντας στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας να αναδείξουμε σε μόλις 4 ημέρες και με 60 παράλληλες εκδηλώσεις την ιστορία, τον πολιτισμό, την τεχνογνωσία που κρύβεται στο «μεγάλο λιμάνι». Ήρθε η εποχή της εξωστρέφειας για τον Πειραιά, και δεν θα υπήρχε καλύτερη αφορμή να την σηματοδοτήσει".
Παράλληλα, ανέφερε ότι το 2015 είναι σημαντικό, γιατί σηματοδοτεί "μία νέα περίοδο στην οποία φαίνεται να εισέρχεται το Λιμάνι του Πειραιά. Η συζήτηση για την αξιοποίησή του, αποτελεί πηγή διαμόρφωσης ιδεών & προτάσεων, κοινωνικών & πολιτικών ζυμώσεων που όλοι προσδοκούμε να οδηγήσουν στη βέλτιστη λύση για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού και της πόλης, ως Διεθνές Ναυτιλιακό & Εμπορικό Κέντρο, ανταγωνιστικό των μεγαλύτερων λιμανιών, παγκοσμίως".
Οι νέες τάσεις & στρατηγικές που αναπτύσσονται, διεθνώς, αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο ως προς το αναπτυξιακό μοντέλο της «τεχνολογικής επανάστασης» που συντελείται, στις μεταφορές & δίκτυα, στη θαλάσσια πολιτική, στην ενέργεια, στην έξυπνη εξειδίκευση, στον τουρισμό είναι καθοριστικής σημασίας για την αξιοποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, σύμφωνα με τον κ. Μώραλη.
Ο δήμος Πειραιά, σύμφωνα με τον κ. Μώραλη, δηλώνει παρών σε αυτή τη δημιουργική διαδικασία με συγκεκριμένη στόχευση και επιδιώξεις για την τοπική κοινωνία και οικονομία, με συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη της πόλης-λιμάνι. "Η πρόταση για ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, όπως εγκρίθηκε με την από 14-10-2014 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, είναι κατά την άποψή μας μία εύλογη, ορθολογική, βιώσιμη πρόταση για την διαχείριση και μετεξέλιξη του επιβατικού λιμένα Πειραιά, αλλά δεν είναι η στιγμή να πούμε τώρα περισσότερα", τόνισε.
"Ο Πειραιάς θέλουμε να γίνει πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη" δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής του ΟΛΠ και πρόεδρος του Cruise & Ferry Network Σταύρος Χατζάκος, στο περιθώριο των εργασιών του συνεδρίου. Όπως δήλωσε: "Ο ΟΛΠ τα τελευταία χρόνια πρωταγωνιστεί στις λιμενικές εξελίξεις και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Προσπαθούμε να δούμε τα καλύτερα παραδείγματα, αντλούμε εμπειρία από το εξωτερικό και την μεταφέρουμε στην Ελλάδα, προσπαθώντας να είμαστε μπροστά στις εξελίξεις. Έχουμε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια σε υποδομές στην Ευρώπη. Είναι το 5ο σε κίνηση σε όλη την Ευρώπη και προσπαθούμε να το συνεχίσουμε με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιτυχία".
Τη πεποίθησή του ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης εξέφρασε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Wim Stubbe, Business Development Manager της Port Oostende AG. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε πολύ καλό σημείο γεωγραφικά που βοηθά τη μεταφορά των αγαθών και των τουριστών.
Πρόσθεσε, επίσης ότι μπορεί το συγκεκριμένο λιμάνι να είναι ηγέτης της ελληνικής επιχειρηματικής εξωστρέφειας και να αποτελέσει πύλη εισόδου και εξόδου προϊόντων και αγαθών.
"Οι Έλληνες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία έχουν άριστη γνώση και ικανότητες και μπορούν, ανοίγοντας τους ορίζοντές τους, να συνεργαστούν με τους Ευρωπαίους, πετυχαίνοντας τα καλύτερα αποτελέσματα" ανέφερε ο κ. Stubbe.