Παρότι ο όρος «μαύρα κουτιά» είναι ευρέως διαδεδομένος για να περιγράψει τις συσκευές καταγραφής δεδομένων πτήσης (FDR) και εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο (CVR), η παρατήρηση ότι ο όρος είναι παρωχημένος και λανθασμένος είναι σωστή.
Οι συσκευές αυτές πράγματι βαφτίζονται με έντονο πορτοκαλί χρώμα, και αυτό γίνεται με σκοπό την εύκολη αναγνώρισή τους μετά από αεροπορικό δυστύχημα.
Συνήθως, η πρακτική αυτή ακολουθείται για να διευκολυνθεί η εντοπισμός και η ανάκτησή τους σε περίπτωση αεροπορικών περιστατικών.
Ναι, ο όρος «μαύρο κουτί» χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τη Βρετανική Βασιλική Αεροπορία (RAF) κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Τότε, οι βρετανικές αεροπορικές συσκευές πλοήγησης όπως το ραδιόφωνο και το ραντάρ τοποθετούνταν σε αεροσκάφη μάχης.
Οι στρατιωτικοί σκέφτηκαν ότι το να βάφονται οι συσκευές αυτές με μαύρο χρώμα θα τις έκανε λιγότερο προσδιορίσιμες από τον εχθρό σε περίπτωση πτώσης του αεροσκάφους.
Στη συνέχεια, ο όρος εξαπλώθηκε και χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τις συσκευές καταγραφής δεδομένων πτήσης και εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο των αεροσκαφών.
Τα αεροσκάφη έχουν δύο μαύρα κουτιά
Τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με δύο «μαύρα κουτιά», ένα Flight Data Recorder (FDR) και ένα Cockpit Voice Recorder (CVR). Το FDR καταγράφει το ιστορικό της πτήσης μέσω ηλεκτρονικών δεδομένων που συλλέγονται πολλές φορές το δευτερόλεπτο, ενώ το CVR καταγράφει τον θόρυβο στο πιλοτήριο, συμπεριλαμβανομένων των συνομιλιών και των λέξεων των πιλότων.
Αυτές οι δύο συσκευές αποθηκεύουν το ιστορικό της πτήσης, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αργότερα σε περίπτωση συντριβής για να προσδιορίσει τι πήγε στραβά.
Η ύπαρξη FDR και CVR σε αεροσκάφη επιβάλλεται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Εθνών (ICAO). Η ICAO, με έδρα το Μόντρεαλ του Κεμπέκ του Καναδά, επιβλέπει τις αεροπορικές μεταφορές για να διασφαλίσει ότι η διαχείρισή τους γίνεται με ασφάλεια και τάξη.