Ανικανοποίητη ζήτηση
Κατά τη γνωστή ρήση του Τσώρτσιλ ελάττωμα του καπιταλισμού είναι η άνιση κατανομή του πλούτου και σταθερό προτέρημα του σοσιαλισμού είναι η ίση κατανομή της φτώχειας. Σήμερα θα μάθουμε από το ΤΑΙΠΕΔ το πώς κατανεμήθηκαν τα μερίδια στη δημόσια προσφορά μετοχών του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», η οποία σημείωσε εντυπωσιακή υπερκάλυψη. Και από όσα μαθαίνουμε το αποτέλεσμα της δημοσίας προσφοράς ήταν μάλλον «σοσιαλιστικό» παρά «καπιταλιστικό», καθώς ακόμη και τα γερά πορτοφόλια ιδιωτών Ελλήνων επενδυτών δεν μπόρεσαν να εγγραφούν παρά για λίγες μετοχές.
Είναι ενδεικτικό πως επενδυτές που ζητούσαν μετοχές του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» αξίας 500.000 ευρώ, τελικά δεν πήραν ούτε το 1% του ζητούμενου αριθμού μετοχών. Τί σημαίνει στην πράξη αυτή η συσσωρευμένη ανικανοποίητή ζήτηση; Πως στη συνεδρίαση της Τετάρτης θα γίνουν μεγάλοι όγκοι στη μετοχή και πως με μαθηματική ακρίβεια ο τίτλος θα κινηθεί ανοδικά.
Το «fit and proper» των servicers
Ο νέος νόμος για τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, ο Ν. 5072/2023, έχει ένα μεγάλο έλλειμμα. Δεν προβλέπει ένα αυστηρό «fit and proper” για τα στελέχη που απαρτίζουν τα διοικητικά συμβούλια των servicers. Θα ανέμενε κανείς πως ο νέος νόμος για τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις θα ήταν συμβατός με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (EBA) και της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) σχετικά με την αξιολόγηση της καταλληλότητας των μελών του διοικητικού οργάνου και των προσώπων που κατέχουν καίριες θέσεις στις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις. Αλλά δεν είναι.
Έτσι, σήμερα βρισκόμαστε στην περίεργη θέση πρώην τραπεζικά στελέχη που τρέχουν από διάφορες θέσεις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις να βαρύνονται οι ίδιοι προσωπικά με «κόκκινα» δάνεια, τα οποία στην κυριολεξία τα έχουν «πιστολιάσει». Και μπορεί οι ίδιοι να μην έχουν χάσει τις περιουσίες τους, αν και καθολικά υπερήμεροι, ωστόσο αποφασίζουν για τις τύχες νοικοκυριών και επιχειρήσεων που αγωνιούν για να γλυτώσουν τα όποια περιουσιακά στοιχεία διαθέτουν. Και το γιατί δεν έχουν χάσει τις περιουσίες τους για ενυπόθηκα και μη δάνεια που έχουν λάβει είναι κάτι που αξίζει διερεύνησης. Ειδικά από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Ξανά ζημιές για την ΕΛΒΟ
Η επένδυση των Ισραηλινών της κοινοπραξίας Plasan - SK Group στην ΕΛΒΟ δεν εξελίχθηκε όπως ανέμενε η κυβέρνηση προ τετραετίας. Ούτε οι επενδύσεις των 100 εκατ. ευρώ έγιναν, ούτε η ΕΛΒΟ απέκτησε συμβόλαια και έργο που να δικαιολογούν το πλήθος ειδικών νομοθετήσεων που έγιναν προκειμένου να διευκολυνθεί η πώλησή της υπό ειδική διαχείριση επιχείρησης στους Ισραηλινούς έναντι 3 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο είναι πως με τζίρο στα επίπεδα των 511.000 ευρώ και ζημίες 1,9 εκατ. ευρώ η ΕΛΒΟ δεν είναι σήμερα θελκτική ούτε για τους ξένους επενδυτές, όπως π.χ. η KMW / Rehnmetall, που την είχε βολιδοσκοπήσει στο παρελθόν.
Και μπορεί σήμερα η ΕΛΒΟ να απασχολεί μόλις 13 άτομα, ωστόσο ο τζίρος της δεν φθάνει ούτε για να πληρωθούν οι μισθοδοσίες. Υπενθυμίζεται πως η συμφωνία του 2020 μεταξύ Δημοσίου και των Ισραηλινών της κοινοπραξίας Plasan - SK Group για την ΕΛΒΟ διέπετο από τέτοιο οπτιμισμό που εμπεριείχε την πρόβλεψη πως το Ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί να αποκτήσει το 21% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας ΕΛΒΟ, όποτε εκείνο το θελήσει. Το τίμημα ανά μετοχή σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος του Δημοσίου δεν είχε προαποφασισθεί και θα αποτιμάτο από ανεξάρτητο εκτιμητή. Τέσσερα χρόνια μετά η συζήτηση αυτή μοιάζει μη ρεαλιστική.
Η ανακαίνιση του ΟΑΚΑ
Παράταση 18 μηνών έλαβε το έργο της ανακαίνισης του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ), το οποίο χρηματοδοτείται με 52 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο φορέας υλοποίησης του έργου, το ΤΑΙΠΕΔ, ζήτησε από το υπουργείο Οικονομικών να επεκταθεί το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου έως το τέλος του 2025, αντί του Ιονίου 2024 προκειμένου να επιτευχθεί η άρτια ολοκλήρωσή του. Το αίτημα έγινε δεκτό και η σχετική υπουργική απόφαση δημοσιεύθηκε χθες.
Στόχος της επένδυσης των 52 εκατ. ευρώ είναι η επισκευή, η συντήρηση και η βελτίωση της λειτουργικής απόδοσης του Ολυμπιακού συγκροτήματος προκειμένου να παραταθεί η ωφέλιμη ζωή του, να αναβαθμιστούν οι υποδομές του, να μειωθούν τα κόστη λειτουργίας του και να διατίθεται ασφαλές, λειτουργικό, ανταποδοτικό και βιώσιμο για την ενίσχυση του αστικού αθλητισμού και των δράσεων αναψυχής. Αυτό που δεν είχε γίνει ποτέ γνωστό είναι ότι λόγω των χρονικών περιορισμών για την τήρηση της προγραμματισμένης ημερομηνίας της Ολυμπιακής Τελετής Έναρξης, ο ηλεκτρομηχανολογικός σχεδιασμός του ΟΑΚΑ δεν έλαβε υπόψη τη λειτουργική αυτονομία των διαφόρων εγκαταστάσεων, οδηγώντας σε υπερβολική χρήση ενέργειας και επομένως σε αυξημένες εκπομπές άνθρακα και αυξημένο κόστος λειτουργίας.
Επίσης, παρά την εκτεταμένη χρήση ορισμένων εγκαταστάσεων, το συγκρότημα έχει συντηρηθεί ελλιπώς μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ειδικά όσον αφορά στις ψηλές χαλύβδινες κατασκευές και αψίδες, θέμα που το τελευταίο εξάμηνο ήλθε στην επικαιρότητα λόγω της απόφασης του ΟΑΚΑ να αναστείλει τη λειτουργία του λόγω προβλημάτων που εντόπισε το ΤΑΙΠΕΔ στη στατικότητα των στεγάστρων Καλατράβα. Οι υποδομές του ΟΑΚΑ είναι παλιές. Το Κεντρικό Ολυμπιακό Στάδιο σχεδιάστηκε το 1979 και εγκαινιάστηκε το 1982, για να φιλοξενήσει τα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Στίβου, ενώ το 2004 επανασχεδιάστηκε και επεκτάθηκε για να φιλοξενήσει τις απαραίτητες αθλητικές εγκαταστάσεις. Αλλά από τότε έχουν περάσει ήδη 20 χρόνια.
Η δωρεά Μαρτίνου
Μπορεί ο εφοπλιστής Θανάσης Μαρτίνος να μην είναι πλέον Διοικητής του Αγίου Όρους , καθώς τη θέση αυτή κατέλαβε στις 27 Δεκεμβρίου 2023 ο πρέσβης επί τιμή και τέως υποδιοικητής της ΕΥΠ, Αναστάσιος Μητσιάλης, ωστόσο δεν χάνει ευκαιρία να δείχνει την έμπρακτη του υποστήριξη προς την Μοναστική Πολιτεία. Έτσι, προ ημερών η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Έργου ΑΙΓΕΑΣ που ανήκει στον Θανάση Μαρτίνο και τη σύζυγό του Μαρίνα, δώρισε ένα Τοyota Hilux, αξίας 30.200 ευρώ για την ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του λιμεναρχείου του Αγίου Όρους.