Η HELLENiQ ENERGY
Ανακοινώνονται σήμερα το απόγευμα τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα της HELLENiQ ENERGY για το 2023, με τους αναλυτές να τοποθετούν τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA στην περιοχή του 1,2 δισ. ευρώ και τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη κοντά στα 550 εκατ. ευρώ. Πεποίθηση της αγοράς είναι πως τα κέρδη του δευτέρου εξαμήνου 2023 ήταν μεγαλύτερα εκείνων του πρώτου εξαμήνου. Να σημειωθεί πως στο πρώτο εξάμηνο 2023, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA της HELLENiQ ENERGY ανήλθαν στα 568 εκατ. ευρώ και τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη στα 277 εκατ. ευρώ, καθώς επηρεάσθηκαν από την ομαλοποίηση των περιθωρίων διύλισης, το αδύναμο περιβάλλον πετροχημικών και τους κανονιστικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν στην εγχώρια λιανική εμπορία. Το δεύτερο εξάμηνο του 2023 οι επιδράσεις αυτές περιορίσθηκαν και σε συνδυασμό με τις μικρότερες ζημίες αποτίμησης αποθεμάτων, τη βελτιωμένη διαθεσιμότητα των διυλιστηρίων, τις υψηλότερες εξαγωγές, καθώς και την υψηλότερη συνεισφορά από τις ΑΠΕ, είχαν ως αποτέλεσμα η HELLENiQ ENERGY να σημειώσει καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2023. Πόσο καλύτερες θα το μάθουμε σήμερα το απόγευμα.
Τα εταιρικά ομόλογα
Αισθητή αύξηση έχει καταγράψει η ημερήσια αξία των συναλλαγών στην ελληνική αγορά εταιρικών ομολόγων το τελευταίο έτος, ως απότοκο του μεγαλύτερου αριθμού διαπραγματεύσιμων χρεογράφων και της μεγαλύτερης εμπορευσιμότητάς τους. Σήμερα τελούν υπό διαπραγμάτευση 24 εκδόσεις εταιρικών ομολόγων μέσω των οποίων αντλήθηκαν 4,6 δισ. ευρώ. Είναι ενδεικτικό πως το 2022 η μέση αξία των συναλλαγών στην ελληνική αγορά εταιρικών ομολόγων (αγορές/πωλήσεις) ήταν στα 979.000 ευρώ περίπου. Το 2023 η μέση ημερήσια αξία συναλλαγών ήταν στα 887.000 ευρώ περίπου. Λόγω συγκυριακών κυρίως λόγων, στο πρώτο δίμηνο του 2024 η μέση ημερήσια αξία συναλλαγών στην ελληνική αγορά εταιρικών ομολόγων έχει ανέλθει σε 1,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή έχει αυξηθεί κατά 102%! Ο CEO της ΕΧΑΕ Γιάννος Κοντόπουλος, μιλώντας χθες κατά την τελετή εισαγωγής του ομολόγου της Intralot στο Χρηματιστήριο στάθηκε στο γεγονός ότι τα εταιρικά ομόλογα που διαπραγματεύονται σήμερα στο Χρηματιστήριο προσφέρουν ικανοποιητικές αποδόσεις για τους επενδυτές. Πράγματι το μέσο επιτόκιο των εν λόγω εταιρικών χρεογράφων – συμπεριλαμβανομένου και του ομολόγου της Intralot – διαμορφώνεται στο 4,6% και κινείται αισθητά υψηλότερα από τον πληθωρισμό (3,1%), αλλά και από την τρέχουσα απόδοση του δεκαετούς ελληνικού ομολόγου (3,3%).
Η χαμένη ευκαιρία
Μπορεί ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας να παρουσιάζει σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο νομοσχέδιο για την «Έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία στις Ένοπλες Δυνάμεις», αλλά οι επιδόσεις της κυβέρνησης σε αυτό το πεδίο είναι απολύτως φτωχές, ειδικά δε στο κομμάτι του R&D (Research & Development) της αμυντικής μας βιομηχανίας. Είναι ενδεικτικό πως σε μια περίοδο που οι αμυντικές βιομηχανίες σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, από την Γερμανία έως την Γαλλία και από την Φινλανδία έως και την Σλοβακία, λαμβάνουν διαρκώς παραγγελίες εκατοντάδων εκατομμυρίων από το ΝΑΤΟ για την παραγωγή βλημάτων που θα καλύψουν τις τεράστιες ανάγκες της Ουκρανίας σε πυρομαχικά, η Ελλάδα μοιάζει «παροπλισμένη», καθώς τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), η βαριά της αμυντική βιομηχανία, τελεί σε λειτουργική αποδιοργάνωσή. Και η αποδιοργάνωση αυτή σχετίζεται με το γεγονός ότι η κυβέρνηση αντιμετώπισε την τελευταία τριετία τα ΕΑΣ ως project real estate, επιδιώκοντας να καταστήσει τις εγκαταστάσεις της στον Υμηττό «πάρκο υπουργείων». Και εξακολούθησε να επιδιώκει τον ίδιο σκοπό, παρά το ότι την τελευταία διετία η σύρραξη στην Ουκρανία εκτόξευσε τη ζήτηση για γομώσεις και εκρηκτικά ΤΝΤ, τομείς που τα ΕΑΣ έχουν μεγάλη εμπειρία και παραγωγική δραστηριότητα. Με απλά λόγια, σε μια περίοδο που βρέχει λεφτά, τα ΕΑΣ κρατούν ομπρέλα. Και τα λεφτά αυτά θα ήταν πολύτιμα για να αναταχθεί η προβληματική ελληνική αμυντική βιομηχανία. Αντί να γίνει αυτό, η κυβέρνηση μέσω μιας αδιαφανούς διαδικασίας – χωρίς διαγωνισμό- «αξιολογεί» την παρούσα περίοδο «προτάσεις» μνηστήρων για τα ΕΑΣ. Την αξιολόγηση την κάνει η Deloitte, η οποία καλείται να διαλέξει μεταξύ δύο στρατηγικών σχεδίων για το μέλλον των ΕΑΣ με διαφορετικά χαρακτηριστικά και στοχεύσεις. Το ένα της αμερικανικής Global Ordnance και το δεύτερο της σλοβακικής, MSM EXPORT. Σε κάθε περίπτωση, ως απότοκο της πολιτικής αυτής τα ΕΑΣ χάνουν χρόνο και χρήμα και κυρίως απαξιώνονται εν λειτουργία σε μια περίοδο που θα μπορούσαν να έχουν τεράστια έσοδα από την παραγωγή μεταλλικών μερών και τη γόμωση βλημάτων 155 χιλιοστών. Αν και ακούγεται πως προσεχώς τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα θα αποκτήσουν νέα Διοίκηση, με πρωτοβουλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, ωστόσο το «blame game» για την σημερινή κατάσταση δεν πρέπει να περιοριστεί στην Διοίκηση του Νίκου Κωστόπουλου, αλλά και να συμπεριλάβει τους πολιτικούς του προϊσταμένους. Ανεξαρτήτως, των πολιτικών ευθυνών εάν δεν λειτουργήσουν άμεσα οι γραμμές παραγωγής των ΕΑΣ θα μιλάμε για μια ακόμη χαμένη ευκαιρία…
Τα logistics της Lavipharm
Η διάθεση στην ελληνική αγορά από την Lavipharm του πρώτου τοπικώς παραγόμενου συνταγογραφούμενου σκευάσματος φαρμακευτικής κάνναβης της Tikun Olam έχει διαφημιστεί αρκετά τις τελευταίες ημέρες και ειδικά από τον υπουργό Υγείας Άδωνη Γεωργιάδη. Το σκεύασμα φαρμακευτικής κάνναβης ξεκίνησε να πωλείται με συνταγογράφηση και κοστίζει 83 ευρώ (συσκευασία των 5 γραμμαρίων) και 166 ευρώ (συσκευασία των 10 γραμμαρίων). Κατά την Lavipharm, ο εκτιμώμενος τζίρος της από τις πωλήσεις των προϊόντων της Tikun Olam θα ανέλθει στα 15,7 εκατ. ευρώ το 2026, από 8,5 εκατ. ευρώ εφέτος και θα αναλογεί στο 15% του προσδοκώμενου συνολικού τζίρου για το 2026. Πάντως, αυτό που τράβηξε την προσοχή από τις χθεσινές οικονομικές ανακοινώσεις της Lavipharm για το 2023 είναι η αναφορά πως από τις αρχές του 2024 διέκοψε τη δραστηριότητα φαρμακαποθήκης και υπηρεσιών logistics προς τρίτους και ανέθεσε τη διακίνηση των προϊόντων και των εμπορευμάτων της στην εταιρεία Διακίνησις. Η Διακίνησις είναι θυγατρική της ΕΛΓΕΚΑ και παρέχει υπηρεσίες logistics (αποθήκευση, διανομή, υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών, κ.λ.π.) για προϊόντα τρίτων, στην Αττική και την υπόλοιπη Ελλάδα. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1977 και έχει εξελιχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής υπηρεσιών αμιγώς third-party logistics (3PL) της εγχώριας αγοράς. Το πελατολόγιό της αποτελείται ενδεικτικά από τις Nestle, Colgate, Reckitt, Diageo, Imperial Tobacco, Pfizer, H&M, Mylan και πλέον και την Lavipharm. Οι εγκαταστάσεις της Διακίνησις (ιδιόκτητες και μισθωμένες) είναι κατανεμημένες σε τρείς περιοχές της Ελλάδας - στον Ασπρόπυργο Αττικής, στις ΒΙ.ΠΕ. Καλοχωρίου & Σίνδου Θεσσαλονίκης και στην Πάτρα και περιλαμβάνουν 153.000 τ.μ. στεγασμένου αποθηκευτικού χώρου σε 15 σημεία σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, καθώς και 252.000 τ.μ. εξωτερικού φυλασσόμενου χώρου και 11.000 τ.μ. γραφείων. Επίσης, διαθέτει αποθήκες τελωνειακού χαρακτήρα και αποθήκη φαρμάκου με τις απαραίτητες άδειες και πιστοποιήσεις. Η Διακίνησις διατηρεί συνεργασία με οκτώ σημεία μεταφόρτωσης σε όλη την Ελλάδα, ενώ για το μεταφορικό της έργο συνεργάζεται με ένα διευρυμένο δίκτυο άνω των 300 μεταφορικών εταιρειών.
Noval – Brook Lane
Συστηματική είναι η εργασία της Noval Property, θυγατρικής του Ομίλου Viohalco και της κυπριακής Mavani Holdings Limited του ομίλου Brook Lane Capital για την ανάπτυξη του συγκροτήματος κτιρίων γραφείων στο πρώην ακίνητο της Kodak επί των οδών Χειμάρρας 10-12 και Λεωφόρου Αμαρουσίου – Χαλανδρίου στο Μαρούσι. Το ακίνητο συνολικής επιφάνειας περίπου 49.000 τ.μ. θα κατασκευασθεί από την ΤΕΡΝΑ και θα φέρει πιστοποίηση σύμφωνα με διεθνές πρότυπο περιβαλλοντικής βαθμονόμησης. Η χρηματοδότησή του έργου έχει εξασφαλιστεί, αφενός μέσω τραπεζικού δανεισμού από την Τράπεζα Πειραιώς (146 εκατ. ευρώ), αφετέρου μέσω κεφαλαίων που έχουν εισφέρει κατά την αναλογία συμμετοχής τους στην εταιρεία THE GRID (εταιρεία ανάπτυξης του έργου), η Noval Property και η Mavani Holdings Limited. Σήμερα το μετοχικό κεφάλαιο της THE GRID ανέρχεται στα 23,35 εκατ. ε