Η «κατάρα» των ελληνικών ομολόγων
Μπορεί το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους το 2012, το λεγόμενο και PSI (Private Sector Involvement) να μας φαντάζει πλέον μακρινή ανάμνηση, ωστόσο ακόμη και σήμερα, κάποιες χώρες δεν το έχουν ξεχάσει. Σε αυτές τις χώρες συγκαταλέγεται και η εξωτική Σρι Λάνκα. Μπορεί η Ελλάδα να απέχει 6.800 χιλιόμετρα από την Σρι Λάνκα, ωστόσο η Κεντρική Τράπεζα της νησιωτικής χώρας είχε την «έμπνευση» να επενδύσει σε ελληνικά ομόλογα. Και μιλάμε για «έμπνευση» διότι η επένδυση έγινε στις αρχές του 2012, λίγες εβδομάδες πριν το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους. Αποτέλεσμα της ατυχούς αυτής επένδυσης ήταν η Κεντρική Τράπεζα της Σρι Λάνκα να υποστεί ζημιά 5,66 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, τα 12 χρόνια που έχουν παρέλθει από τότε, δεν λειτούργησαν σε βάρος της λογοδοσίας (κάτι που θα ήταν «απόλυτα φυσιολογικό» στην Ελλάδα). Αντιθέτως. Προ μηνών ένας πρώην βουλευτής, ο Sujeewa Senasinghe, έκανε καταγγελία σε βάρος του πρώην Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Ajith Nivard Cabraal και τεσσάρων άλλων στελεχών της, στην Επιτροπή Ερευνών Καταγγελιών για Δωροδοκία ή Διαφθορά (CIABOC) της Σρι Λάνκα και πέτυχε όχι μόνον να ξεκινήσει νομική διαδικασία εναντίον των πέντε ατόμων, αλλά και να οδηγηθεί τελικά η υπόθεση στο Ανώτατο Δικαστήριο του Κολόμπο. Αυτό συνέβη διότι η CIABOC διαπίστωσε πως πράγματι η απόφαση για επένδυση στα ελληνικά ομόλογα σε μια περίοδο που βοούσε ο κόσμος πως το ελληνικό χρέος θα απομειωνόταν, ήταν λανθασμένη και κατά τη λήψη της δεν ακολουθήθηκαν οι κανόνες δέουσας επιμέλειας. Τι θα γίνει στη δίκη δεν το ξέρουμε. Ωστόσο, η «κατάρα» των ελληνικών ομολόγων φαίνεται πως θα στοιχειώνει για πολύ ακόμα πολλούς από τους «κουρεμένους» επενδυτές του ελληνικού χρέους.
Προ των πυλών η Snappi
Στο 69,27% αύξησε η Τράπεζα Πειραιώς το ποσοστό της στη Snappi, την fintech εταιρεία που έχει συστήσει από κοινού με την εταιρεία τεχνολογίας Natech με έδρα τα Ιωάννινα. Η Piraeus Financial Holdings κάλυψε ποσό 11 εκατ. ευρώ από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Snappi, συνολικού ποσού 13 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής της από το 55% στο 69,27%. Αυτό έγινε με παρότρυνση της Τράπεζας της Ελλάδος προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία αδειοδότησης της Snappi ως νέας ψηφιακής τράπεζας, η οποία τους τελευταίους μήνες είναι στη φάση των εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (Single Supervisory Mechanism). Εάν όλα εξελιχθούν βάσει του χρονοδιαγράμματος η νέα neo bank θα είναι έτοιμη να ξεκινήσει τη λειτουργία της στην ελληνική αγορά στο τέλος του 2024. Η Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς εκτιμά πως η Snappi θα αποσυμφορήσει το δίκτυο της τράπεζας περισσότερο από 25%, θα φέρει επιπλέον έσοδα άνω των 50 εκατ. ευρώ την επόμενη τριετία, αλλά θα απαιτήσει και επενδύσεις περίπου 40 εκατ. ευρώ στην διετία.
Στη Nova το APMS του ΑΔΜΗΕ
Έπεσαν οι υπογραφές μεταξύ του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και της Nova για την σύμβαση που αφορά στην προμήθεια, εγκατάσταση, ανάπτυξη, θέση σε λειτουργία και συντήρηση τους Σύστηματος Διαχείρισης Απόδοσης Περιουσιακών Στοιχείων (APMS) του ΑΔΜΗΕ. Το Asset Performance Management System είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση, αξιολόγηση και βελτίωση της απόδοσης των περιουσιακών στοιχείων μιας επιχείρησης. Το σύστημα επιτρέπει στους διαχειριστές να παρακολουθούν την κατάσταση και την απόδοση των παγίων της επιχείρησης, να προβλέπουν πιθανά προβλήματα ή αστοχίες και να λαμβάνουν αποφάσεις για τη βελτίωση της απόδοσης και της αποτελεσματικότητας. Το σύστημα που θα αναπτύξει η Nova για τον ΑΔΜΗΕ θα περιλαμβάνει λογισμικό και εργαλεία που θα συλλέγουν, θα αναλύουν και θα παρουσιάζουν δεδομένα σχετικά με την απόδοση των περιουσιακών στοιχείων του Διαχειριστή, ώστε να μπορεί να λαμβάνει σε πραγματικό χρόνο αποφάσεις για τα πάγιά του (διαχείριση κινδύνων, πρόγνωση ως προς την εξέλιξη της κατάστασης των παγίων, την ανάλυση του κόστους κύκλου ζωής, πιθανότητα αποτυχίας, κ.α.). Η σύμβαση θα έχει διάρκεια 6,5 ετών και το συνολικό ύψος της ανέρχεται στα 5,9 εκατ. ευρώ.
Η χωροθέτηση πρατηρίων καυσίμων
Πιθανές αλλαγές θα επέλθουν στο τέλος του έτους στη νομοθεσία που διέπει τόσο τη χωροθέτηση των πρατηρίων καυσίμων, όσο και την οδική σύνδεση των εγκαταστάσεών τους. Ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς προχώρησε στη σύσταση ομάδας εργασίας, η οποία μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα πρέπει να εξετάσει όλα τα θέματα που αφορούν στην χωροθέτηση και την οδική σύνδεση των εγκαταστάσεων πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, σε περιοχές εντός και εκτός σχεδίου, που βρίσκονται στα όρια οικισμών, σε κατοικημένες περιοχές, κ.λπ.. Αυτό που τράβηξε την προσοχή είναι πως στην επταμελή ομάδα εργασίας δεν μετέχει κάποιος εκπρόσωπος των βενζινοπωλών, ο οποίος θα μπορούσε να μεταλαμπαδεύσει την εμπειρία του επί των επίμαχων ζητημάτων.