Βασική ιδέα είναι τα σημερινά τέλη κυκλοφορίας να περιοριστούν έως και το μισό, με το υπόλοιπο μισό των επιβαρύνσεων να μεταφέρεται στα καύσιμα.
Σε περίπτωση νέας αύξησης στην τιμή των καυσίμων, είναι βέβαιο πως οι πωλήσεις θα υποχωρήσουν και τα φορολογικά έσοδα που προσδοκά η κυβέρνηση δεν θα έρθουν ποτέ. Το χειρότερο είναι πως η αύξηση θα φέρει τσουνάμι ανατιμήσεων σε όλο το εύρος της αγροράς.
Στο πρώτο σενάριο, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη βενζίνη προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά.
Σε αυτό το σενάριο, η Ελλάδα θα πλασαριστεί αυτόματα στην 1η θέση, πάνω από Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, Βρετανία, μπροστά δηλαδή από μερικές από τις πιο εύρωστες οικονομικά χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει τα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας να αντικατασταθούν από ένα πάγιο τέλος στο μισό και παρακάτω σε σχέση με το σημερινό και το υπόλοιπο να επιβαρύνει, μέσω αύξησης των φόρων, τις τιμές των καυσίμων κίνησης.
Από βενζίνη και ντίζελ κίνησης έως υγραέριο. Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι αυτό είναι το μοναδικό ικανό μέτρο προκειμένου χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, οι οποίοι έχουν καταθέσει πινακίδες για να αποφύγουν μια σειρά επιβαρύνσεων (τέλη κυκλοφορίας, φόρο πολυτελείας κ.λπ.), να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας των οχημάτων τους.
Πέρυσι, πάνω από 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κατέθεσαν πινακίδες προκειμένου να γλιτώσουν τις παραπάνω επιβαρύνσεις. Στο υπουργείο εκτιμούν ότι εάν μειώσουν τα τέλη κυκλοφορίας το φαινόμενο της μαζικής κατάθεσης πινακίδων θα σταματήσει.
Στο τρίτο και πιο ακραίο σενάριο προβλέπει την εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης με τη βενζίνη.
Στο σενάριο αυτό, η τιμή του ντίζελ θα αυξηθεί κατά 39%! Από τα 1,019 ευρώ σήμερα θα εκτιναχθεί στα 1,418 ευρώ με απρόβλεπτες συνέπειες.
Ενα ακόμη από τα πολλά σενάρια που εξετάζονται θέλει μαζί με τα καύσιμα κίνησης να αυξάνεται και το φυσικό αέριο, όπου ο ελληνικός συντελεστής είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.