Από τα 3,6 δισ. ευρώ που ήταν οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου το 2008, πέρυσι μόλις που άγγιξαν τα 2 δισ. ευρώ (1,989 δις. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK TEMAX).
Η κατρακύλα, που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες (ήδη τους δύο πρώτους μήνες του 2016 παρατηρείται μία κάμψη της τάξης του 7%-8%), ξεκίνησε από το 2009 όταν οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 3,4 δισ. ευρώ. Το 2010 «προσγειώθηκαν» στα 2,68 δισ. ευρώ, το 2011 υποχώρησαν εκ νέου στα 2,17 δισ. ευρώ και το 2012 διαμορφώθηκαν στα 1,84 δισ. ευρώ. Το 2013 ήταν η χειρότερη χρονιά του κλάδου (τζίρος 1,72 δισ. ευρώ), με τη δραματική συρρίκνωση της αγοράς και τον εξοντωτικό πόλεμο τιμών να οδηγεί στο περιθώριο τους Έλληνες «παίκτες» και τη μερίδα του λέοντος να νέμονται πλέον οι πολυεθνικές.
Με τα χίλια ζόρια και βοηθούντος του περάσματος από το αναλογικό στο ψηφιακό σήμα, η αγορά έδειξε σημεία… ζωής το 2014 κλείνοντας με άνοδο κατά 7,3% και τζίρο 1,85 δισ. ευρώ.
Περαιτέρω άνοδο, έστω και μικρή, αλλά σημαντική δεδομένων των συνθηκών (επιβολή capital controls, πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα κ.λπ.), σημειώθηκε το 2015 με την ελληνική αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων να φθάνει σε αξία τα 1,985 δισ. ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, λίγοι εκπρόσωποι του κλάδου είδαν το φως το αληθινό, καθώς η πολυετής ύφεση, η μικρότερη «πίτα», η μηδενική ρευστότητα, ο υπέρογκος δανεισμός των προηγούμενων ετών και σε κάποιες περιπτώσεις η λάθος διαχείριση, στένεψαν τα περιθώρια για τους μικρότερους παίκτες. Το πρόσφατο «λουκέτο» της Ηλεκτρονικής το αποδεικνύει και καθώς φαίνεται η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών οδηγείται πλέον με ταχύτερους ρυθμούς σε συγκέντρωση, προκειμένου η αναλογία τετραγωνικών μέτρων χώρων πώλησης, υπαλλήλων και εμπορευμάτων να καταστεί αποδοτική και προσαρμοσμένη στην τρέχουσα αξία.
Κυρίαρχο ρόλο στο νέο τοπίο έχουν οι δύο ξένες αλυσίδες, η Κωτσόβολος που ελέγχεται από τον βρετανικό όμιλο ηλεκτρικών ειδών Dixons και η Media Markt, μέλος του γερμανικού ομίλου Metro, οι οποίες με αξιόλογη ρευστότητα και απρόσκοπτη βοήθεια από τις μητρικές τους, καταφέρνουν να παίρνουν τον αφρό των πωλήσεων, κατέχοντας μαζί το 1/3 της ελληνικής αγοράς.
«Χτίζουν» την επόμενη μέρα
Την ώρα που τα 45 καταστήματα της Ηλεκτρονικής κατέβασαν ρολά και 450 εργαζόμενοι έμειναν χωρίς δουλειά, η KωτσόβολοςDixons αναμένει αύξηση πωλήσεων 5% και καθαρά κέρδη άνω των 5 εκατ. ευρώ.
Κατά την οικονομική χρήση που λήγει στα τέλη Απριλίου 2016, η θυγατρική του ξένου πολυεθνικού ομίλου προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 4,5 εκατ. ευρώ (ανακαίνισε 25 καταστήματα, εγκαινίασε 3 νέα σημεία πώλησης και μετέφερε 3 καταστήματα σε αναβαθμισμένους χώρους), ενώ αύξησε κατά 10% το προσωπικό της. Πανελλαδικά το δίκτυο της Kωτσόβολος Dixons αριθμεί τα 95 καταστήματα. Το 18% των καταστημάτων του δικτύου βρίσκεται στην Αττική και το 82% στην περιφέρεια.
Εξακολουθώντας να έχει ζημιές, αν και μειωμένες κατά 30% στην οικονομική χρήση που έληξε στις 30/9/2015, ο ελληνικός τζίρος της ΜediaMarkt διαμορφώθηκε στα 200 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία μετά από μία 5ετία επενδυτικής αποχής, προχώρησε στο άνοιγμα ενός νέου καταστήματος 1.500 τ.μ. στην Αθήνα, στην Αγία Παρασκευή, φτάνοντας τον συνολικό αριθμό των καταστημάτων της στα 11 πανελλαδικά και τα επτά στην Αττική.
Οι αλυσίδες που χάθηκαν
Στον αντίποδα, στις οκτώ μαζί με την Ηλεκτρονική έχουν φθάσει οι αλυσίδες που «κατάπιε» η κρίση.
Μεταξύ αυτών ο Συνεταιρισμός Εμπόρων Ηλεκτρικών Οικιακών Συσκευών (ΣΕΗΟΣ), ο παλαιότερος προμηθευτικός συνεταιρισμός ηλεκτρικών συσκευών, η Magnet Electric με 110 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα και μερίδιο αγοράς περί το 5%, ο συνεταιρισμός ΑΚΗΣ που δραστηριοποιούνταν στη Βόρεια Ελλάδα, οι αλυσίδες Εικόνα και Ήχος, Expert και Κορασίδης, καθώς και τα brands Electroworld (Dixons) και Saturn (MediaMarkt).
Φωτεινή εξαίρεση στα «κακοπαθήματα» των εγχώριων συνεταιρισμών ηλεκτρικών ειδών είναι η Electronet, που όχι μόνο έχει καταφέρει να διατηρηθεί εν μέσω κρίσης, αλλά να έχει και κέρδη. Η Electronet αποτελείται σήμερα από 81 καταστήματα και έχει μηδενικό δανεισμό.
Να σημειωθεί επίσης ότι η ΣΕΗΟΣ σήμερα λειτουργεί ως MEGA Euronics, ενώ τα καταστήματα Expert μετονομάστηκαν σε Welcome Stores.