Στο επίμαχο άρθρο του νομοσχεδίου για το Ασφαλιστικό, τονίζεται ότι αυτό το σύστημα, θα μπορεί να λειτουργήσει με βάση «πρόσφορα κριτήρια υπολογισμού της ελάχιστης εργατικής απασχόλησης».
Ως τέτοια θα μπορούν να είναι και ενδεικτικά αναφέρονται το είδος της επιχείρησης, το μέγεθος της εγκατάστασης, το ωράριο λειτουργίας, η τυχόν εποχιακή φύση της λειτουργίας της επιχείρησης, ο κύκλος εργασιών , οι αναγκαίες για την εκτέλεση των εργασιών ειδικότητες, η γεωγραφική θέση της επιχείρησης, η τυχόν εισφορά προσωπικής απασχόλησης από τον εργοδότη ή τους εταίρους εργοδοτικής επιχείρησης. Σε κάθε περίπτωση, για τη θέσπιση του συγκεκριμένου αντικειμενικού συστήματος θα πρέπει να υπάρξει Προεδρικό Διάταγμα, κατόπιν πρότασης του υπουργείου Εργασίας. Σε αυτό θα καθορίζεται επίσης και η διαδικασία είσπραξης των επιπλέον των δηλωθέντων ποσών εισφορών.
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση κατά την οποία το παραπάνω ελάχιστο τεκμαρτό ποσό είναι μεγαλύτερο από τα δηλωθέντα από τον εργοδότη ημερομίσθια, ο εργοδότης δύναται να αμφισβητήσει τον υπολογισμό υποβάλλοντας εντός διμήνου από την υποβολή της Α.Π.Δ. του αντίστοιχου διαστήματος τους ισχυρισμούς του και κάθε αναγκαίο αποδεικτικό στοιχείο. Σε περίπτωση που δεν αμφισβητηθεί ο υπολογισμός ή δεν γίνουν δεκτές οι αντιρρήσεις του εργοδότη, το επιπλέον δηλωθέν ποσό συμψηφίζεται με οφειλόμενες εισφορές για ασφαλιστική τακτοποίηση συγκεκριμένων προσώπων, αν διαπιστωθεί μεταγενέστερα ότι αυτοί απασχολήθηκαν στις εργασίες του συγκεκριμένου εργοδότη κατά την ίδια περίοδο. Αν ο εργοδότης απασχολεί εργαζόμενους μερικής απασχόλησης το επιπλέον ποσό δύναται επιπλέον να συμψηφισθεί με το απαιτούμενο για τους ίδιους εργαζόμενους ποσό εισφορών για πλήρη απασχόληση.
Η καταβολή των ελάχιστων εισφορών βάσει του αντικειμενικού συστήματος δεν απαλλάσσει τον εργοδότη από την καταβολή επιπλέον εισφορών και των σχετικών προσαυξήσεων και ποινών, αν διαπιστωθεί απασχόληση επιπλέον από την προβλεπόμενη για την συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων.