Η παρούσα έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλα Σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2016.
Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2016 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 57.82 ευρώ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2015, 56.95 ευρώ. Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα (ξύδι, μουστάρδα, τσουρέκι, φύλλο) για τα οποία πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 23% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι αμετάβλητη σε σχέση με το 2014 (-0.3%). Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν η τιμή του μαρουλιού 27%, του ξυδιού κατά 23%. Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2016 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 40%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω της ύφεσης και της μείωσης της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.
Συγκρατημένη μείωση της τιμής του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αναμένεται να παρουσιάσουν οι τιμές την Μεγάλη Εβδομάδα. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2015 κατά 2.4% στα 6.00 ευρώ το κιλό. Αντίστοιχη είναι η μείωση και για το Κατσίκι κατά 3.1% στα 6.96 ευρώ το κιλό.
Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ.