Οι σκανδιναβικές χώρες για παράδειγμα, είναι από τις πλέον προηγμένες παγκοσμίως, ενώ άλλες πρέπει ακόμη να καταβάλουν πολλές προσπάθειες. Η Ελλάδα κατατάσσεται 26η μεταξύ των 28 κρατών-μελών, ωστόσο έχει πραγματοποιήσει πρόοδο στη συνδεσιμότητα. Βασική πρόκληση αποτελεί η παροχή δημοσίων υπηρεσιών μέσω διαδικτύου.
Τα σημαντικότερα επιτεύγματα όσον αφορά τις ψηφιακές επιδόσεις της ΕΕ κατά το παρελθόν έτος περιλαμβάνουν:
-Πιο γρήγορο και κινητό διαδίκτυο,
-Παροχή από τις δημόσιες διοικήσεις ευρύτερου φάσματος διαδικτυακών υπηρεσιών,
-Περισσότερες διαδικτυακές αγορές.
Ειδικότερα για την Ελλάδα αναφέρεται ότι: Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών μελών της ΕΕ. Σε σχέση με το προηγούμενο έτος, έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη συνδεσιμότητα. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το 99% των ελληνικών νοικοκυριών έχουν πρόσβαση σε σταθερές ευρυζωνικές υπηρεσίες, το 34% δεν έχει ακόμη συνδρομή σε αυτές.
Η Ελλάδα υστερεί από την πλευρά της ζήτησης, με χαμηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων (μόνο το 63% είναι τακτικοί χρήστες του διαδικτύου, ενώ το 30% δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο) και εμπιστοσύνης (οι περισσότεροι Έλληνες εξακολουθούν να μην πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ή ηλεκτρονικές συναλλαγές). Η κατάσταση αυτή αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας. Οι διαδικτυακές δημόσιες υπηρεσίες αποτελούν βασική πρόκληση για την Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα είναι μεταξύ των τελευταίων στην ΕΕ.
Ωστόσο, είναι θετικό ότι το 37% των χρηστών του διαδικτύου έχουν ανταλλάξει συμπληρωμένα έντυπα με τη δημόσια διοίκηση μέσω διαδικτύου. Η βαθμολογία της Ελλάδας ήταν χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ και κατά το προηγούμενο έτος η βαθμολογία αυξήθηκε με βραδύτερους ρυθμούς απ’ ό,τι στην ΕΕ.
Συνδεσιμότητα
Από τα ευρυζωνικά δεδομένα προκύπτει ότι: Το 22 % των ευρωπαϊκών νοικοκυριών έχουν συνδρομή με ταχεία ευρυζωνική σύνδεση τουλάχιστον 30 Mbps, ποσοστό επτά φορές υψηλότερο από, εκείνο του 2010. Το Βέλγιο, οι Κάτω Χώρες και η Μάλτα είναι στις πρώτες θέσεις όσον αφορά την ταχεία υιοθέτηση των ευρυζωνικών επικοινωνιών, ενώ η Κροατία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις. Κάλυψη με ταχείες ευρυζωνικές τεχνολογίες (Next Generation Access — NGA) έχουν το 71 % των κατοικιών.
Ωστόσο, καλύπτονται κυρίως αστικές περιοχές, δεδομένου ότι μόνο το 28 % των αγροτικών νοικοκυριών διαθέτει ταχείες ευρυζωνικές συνδέσεις. Η Μάλτα, το Βέλγιο, οι Κάτω Χώρες και η Λιθουανία διακρίνονται με κάλυψη τουλάχιστον κατά 95 %, ενώ η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία έχουν κάλυψη κάτω από το 50 %. Μόνο το 8 % των ευρωπαϊκών νοικοκυριών έχουν συνδρομή σε ταχύτατες ευρυζωνικές επικοινωνίες (τουλάχιστον 100 Mbps), σε αντίθεση με τον στόχο του 50 % έως το 2020.
Η Ρουμανία, η Σουηδία και η Λετονία είναι πιο μπροστά στην υιοθέτηση της ευρυζωνικότητας υπερυψηλής ταχύτητας. Παρόλο που οι τιμές αποτελούν το σημαντικότερο παράγοντα για το 79 % των πελατών που είναι συνδρομητές σε υπηρεσίες επικοινωνίας, η ποιότητα των υπηρεσιών έχει καταστεί σχεδόν εξίσου σημαντική — για το 70 % όπως περιγράφεται στην έκθεση των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Η πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω φορητών συσκευών αυξήθηκε σημαντικά, με το 69 % των νοικοκυριών να έχει τουλάχιστον ένα μέλος με κινητή πρόσβαση στο διαδίκτυο, αύξηση κατά 21 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2014. Ανθρώπινο κεφάλαιο
Η πλειοψηφία (76 %) των πολιτών της ΕΕ χρησιμοποιεί σήμερα το διαδίκτυο σε τακτική βάση και μόνον 16 % δεν το έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει. Σε ορισμένες χώρες, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, ο μισός πληθυσμός εξακολουθεί να είναι αποκλεισμένος ψηφιακά. Το 45 % των πολιτών της ΕΕ δεν έχουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Σε πολλές χώρες υπάρχει επίσης έλλειψη επαγγελματικών δεξιοτήτων ΤΠΕ, η απασχόληση επαγγελματιών των ΤΠΕ έχει σημειώσει άνοδο άνω του 4 % ετησίως την τελευταία δεκαετία ενώ ο αριθμός των αποφοίτων σχολών ΤΠΕ έχει μειωθεί κατά 40 %.
Χρήση του διαδικτύου από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις
Η πρόοδος ως προς τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου από ευρωπαϊκές εταιρείες είναι αργή. Μόνο το 16,7 % από τις εταιρείες πουλούν διαδικτυακά, γεγονός που αντιπροσωπεύει αύξηση μόλις κατά 3,5 ποσοστιαίες μονάδες σε διάστημα πενταετίας. Οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι πιο δραστήριες αφού το 38 % από αυτές πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω διαδικτύου, αύξηση κατά 7 % την τελευταία πενταετία. Αυτό δείχνει ότι το χάσμα μεταξύ ΜΜΕ και μεγάλων επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται. Μόνο το 7,5 % των ευρωπαϊκών ΜΜΕ πραγματοποιούν διαδικτυακές πωλήσεις σε άλλα κράτη μέλη, μια αύξηση κατά 1 ποσοστιαία μονάδα από το 2013.
Την ίδια στιγμή, πωλούν διαδικτυακά ποσοστό 23 % των μεγάλων επιχειρήσεων. Το ποσοστό των Ευρωπαίων πολιτών που παρήγγειλαν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω του διαδικτύου αυξήθηκε σταδιακά στο 53 % (αύξηση κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία πενταετία), αλλά μόνο το 16 % δραστηριοποιούνται στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο.
Από τα άτομα που δεν αγόρασαν κάτι μέσω διαδικτύου κατά το τελευταίο έτος, οι περισσότεροι δήλωσαν ότι προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους αυτοπροσώπως. Η επόμενες πιο κοινές αιτίες ήταν οι ανησυχίες για την ασφάλεια της πληρωμής (27 %) και η έλλειψη εμπιστοσύνης για την παραλαβή ή την επιστροφή των εμπορευμάτων, οι ανησυχίες για την υποβολή καταγγελιών/προσφυγών (19 %). Το 18 % ανέφερε έλλειψη των απαραίτητων δεξιοτήτων.
Οι ψηφιακοί πολίτες της ΕΕ εξακολουθούν να μην είναι σε θέση να προστατεύσουν τον εαυτό τους, τα προσωπικά τους δεδομένα και την ιδιωτική τους ζωή στο διαδίκτυο. Το 35 % των Ευρωπαίων χρηστών του διαδικτύου δεν γνωρίζουν ότι τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ιχνηλάτηση των κινήσεων στο διαδίκτυο, παρότι τα cookies χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από όλες σχεδόν τις διαδικτυακές υπηρεσίες για διάφορους σκοπούς (δηλαδή στοχοθετημένη διαφήμιση ή συλλογή στοιχείων).
Επιπλέον, 1 στους 5 χρήστες του διαδικτύου απέχουν από ηλεκτρονικές συναλλαγές και ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές (ηλεκτρονικό εμπόριο) επειδή εξακολουθούν να προβληματίζονται ως προς την ασφάλεια Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες Η πρόκληση τώρα είναι να έλθει στον ψηφιακό κόσμο το 52 % των πολιτών που εξακολουθούν να προτιμούν τη μη-διαδικτυακή επικοινωνία με τις δημόσιες αρχές.
Οι εκθέσεις ανά χώρα καταδεικνύουν ορισμένες ορθές πρακτικές στα διάφορα κράτη μέλη: τα συστήματα ηλεκτρονικής ταυτοποίησης στην Ιταλία και την Ουγγαρία, τις διαδικτυακές πύλες ανοικτών δεδομένων στην Αυστρία, την συνεργατική ηλεκτρονική διακυβέρνηση στο Βέλγιο και τη Ρουμανία και τις λύσεις υπολογιστικού νέφους για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στη Σλοβακία.
Τομέας των ΤΠΕ, (τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνίας) Έρευνα και Ανάπτυξη και το πρόγραμμα «Ορίζοντας 2020»
Κατά τα δύο πρώτα έτη εφαρμογής του, το πρόγραμμα «Ορίζοντας 2020» έχει διαθέσει κονδύλια της ΕΕ ύψους 2,4 δισ. ευρώ για 850 έργα στον τομέα των ΤΠΕ, προσελκύοντας 3.312 οργανισμούς. Oι τομείς έρευνας που προσελκύουν τον μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων και χρηματοδότηση είναι τα Μελλοντικά δίκτυα και το διαδίκτυο, καθώς και τα Γνωστικά συστήματα και η Ρομποτική.
Στο τμήμα του προγράμματος «Ορίζοντας 2020» που απευθύνεται στις επιχειρήσεις φαίνεται ότι συμμετέχουν όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και αντιπροσωπεύουν το 42 % των συμμετοχών και το 38 % του προϋπολογισμού, ενώ το 21 % του προϋπολογισμού διατίθεται στις ΜΜΕ. Σε απόλυτους όρους, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι μεγαλύτεροι αποδέκτες ενωσιακής χρηματοδότησης, αλλά η Ελλάδα και η Σλοβενία είναι οι χώρες με την υψηλότερη χρηματοδότηση σε σχέση με το μέγεθος του τομέα των ΤΠΕ.