Για «σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της χώρας» έκαναν λόγο οι επαγγελματικοί φορείς του Πειραιά, καθώς και τα οικεία επιμελητήρια.
Οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναγνώρισαν ότι η συμφωνία αυτή, είναι καλύτερη μεν από την προηγούμενη όσον αφορά τα ανταποδοτικά έσοδα προς τους δήμους, όμως ανέφεραν ότι δεν θα έπρεπε το ποσοστό να καθορίζεται στο 3%, αλλά να φτάνει τουλάχιστον στο 5%.
Έντονες αντιρρήσεις εξέφρασε ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ Γιώργος Γεωργακόπουλος, υποστηρίζοντας ότι «ουδέποτε έγινε διαπραγμάτευση» και η σύμβαση αυτή έρχεται στο Κοινοβούλιο τώρα «για να πάει ο πρωθυπουργός πεσκέσι το λιμάνι και οι εργαζόμενοι στο Πεκίνο». Προσέθεσε πως δεν διασφαλίζονται οι εργασιακές σχέσεις και δεν είναι λύσεις οι μετατάξεις.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, έκανε λόγο για μια σύμβαση πολύ καλύτερη από την προηγούμενη κι επισήμανε ότι η νέα διαδικασία που ακολούθησε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ διαφοροποιείται στο ότι η παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ προχωρεί κατά στάδια, αφού πρώτα παραχωρείται το 51% και μετά το 16% με ρήτρα να ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις από την Cosco, ύψους 300 εκατ. ευρώ στην πρώτη πενταετία.
Σημειώνεται ότι τη σχετική τροπολογία κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μαζί με διατάξεις για την απόκτηση φορολογικής ενημερότητας του ΟΛΠ, ώστε να προχωρήσει η παραχώρηση, ενώ δεν παραγράφονται πάντως οι λιμενικές υποχρεώσεις προς τους δήμους.
Αναφορικά με το τίμημα, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ τόνισε ότι ήταν πάρα πολύ υψηλό για τα δεδομένα και την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο ΟΛΠ, και πρόσθεσε ότι «πρόκειται για μια κίνηση πάρα πολύ σημαντική που θα καταγραφεί στο μέλλον».
Υποστήριξε δε πως για να σταθμιστεί αυτό, θα πρέπει καταρχήν να ξέρουμε ποιο είναι το αντικείμενο του διαγωνισμού «κι αυτό είναι η πώληση του 67% των μετοχών ΟΛΠ, όχι η πώληση εγκαταστάσεων, ή τμημάτων περιοχών». Σημείωσε επίσης, ότι η αντίστοιχη πώληση του ΟΠΑΠ, από την προηγούμενη κυβέρνηση έγινε με τιμή κατά 1 ευρώ υψηλότερη από τη χρηματιστηριακή του αξία, ενώ του ΟΛΠ γίνεται με 7 ευρώ υψηλότερα της χρηματιστηριακής αξίας, ανεβάζοντας την αποτίμηση στα 550 εκατ. ευρώ.
Απαντώντας δε, σε ερωτήσεις βουλευτών, ο κ. Πιτσιόρλας υπογράμμισε ότι η επιλογή του τρόπου παραχώρησης έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση και την προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης
Τους πέντε άξονες που έθεσε η δημοτική αρχή του Πειραιά ώστε να αποκομίσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για τους πολίτες της και την πόλη από τη συμφωνία για τον ΟΛΠ, έθεσε ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, οποίος αναφέρθηκε και στο ιστορικό της υπόθεσης ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε: «Ήμασταν εναντίον της πώλησης των μετοχών, αλλά υπέρ σε μακροχρόνιες παραχωρήσεις. Υλοποιήσαμε τη δέσμευσή μας και αφού μελετήσαμε προτείναμε τη δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, πρόταση που απορρίφθηκε από την κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ όπως και μετά από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Μετά την ψήφιση της συμφωνίας, η οποία προέβλεπε την πώληση των μετοχών, τον Αύγουστο του 2015 από 260 βουλευτές, μπήκαμε στη διαβούλευση με σκοπό να αποκομίσουμε τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την πόλη και τους πολίτες».
Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε τους πέντε άξονες που έθεσε και ειδικότερα:
- Αντισταθμιστικό τέλος για τον δήμο, που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.
-Να έχει λόγο ο δήμος στις επενδύσεις ώστε να υπάρχει κοινή αναπτυξιακή λογική και προοπτική μεταξύ λιμανιού και πόλης.
-Μόνιμη παρουσία του δημάρχου στο ΔΣ.
-Ξεκαθάρισμα ιδιοκτησίας γης και αποζημίωσης του δήμου Πειραιά.
-Να υπάρξει πρόβλεψη για εργασιακά θέματα για την αντιμετώπιση της μεγάλης ανεργίας που υπάρχει στην περιοχή.
Ο κ. Μώραλης ξεκαθάρισε ότι δεν τον αφορά κανενός είδους κομματική αντιπαράθεση, παρά τον αφορά να γίνει συζήτηση πάνω σε συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης και «να δούμε το μέλλον». Πρόσθεσε πάντως ότι ενώ οι δήμοι δεν λάμβαναν κανένα αντισταθμιστικό όφελος από τον δημοσίου χαρακτήρα ελληνικό ΟΛΠ επί δεκαετίες, σήμερα μπορεί να εκληφθεί ως κάτι θετικό το 3% και παρότι η αξίωση είναι για ποσοστό 5%. «Δεν πανηγυρίζουμε ότι θα λάβουμε από εδώ και στο εξής» είπε ο δήμαρχος Πειραιά, αλλά -εξήγησε - εφόσον αυξηθεί ο τζίρος του ΟΛΠ και θα φτάσει εύκολα τα 150 εκατ. ευρώ, με το ποσοστό 3% του ανταποδοτικού τέλους - αν εξαιρεθεί η χρηματοδότηση της ΔΑΛ - το ποσό για τους δήμους και τους πολίτες θα φτάσει τα 5.000.000 ευρώ.
Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης, υποστήριξε πως με τη συμφωνία αυτή, αντικαθίσταται το κρατικό με ένα ιδιωτικό μονοπώλιο και εκτίμησε ότι το τίμημα είναι χαμηλό. Ο δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας είπε πως το πρώτο λιμάνι της χώρας θα πρέπει να παραμείνει δημόσιο. Ο δήμαρχος Περάματος, επίσης, ανέφερε ότι το λιμάνι με δημόσιο χαρακτήρα θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερα. Η δήμαρχος Σαλαμίνας ζήτησε να παραμείνουν όλοι ενωμένοι για να «δούμε τι μπορούμε να γλιτώσουμε και να κερδίσουμε από την επενδυτή».
Την αντίθεσή του με την παραχώρηση του ΟΛΠ στο ΤΑΙΠΕΔ και μετά στην Cosco εξέφρασε με αναφορά που απέστειλε προς τον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, ο πρώην πρόεδρος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης.
Τροπολογία για Κερατσίνι
Σε σύντομη παρέμβασή του ο υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας, είπε ότι δεν νοείται αναπτυξιακή πορεία για το λιμάνι χωρίς σταθερές εργασιακές σχέσεις και αναφορικά με τις μετατάξεις των εργαζόμενων υπογράμμισε ότι πρέπει να γίνουν ώστε να μην φύγει ούτε ένας εργαζόμενος από το λιμάνι. Ο κ. Δρίτσας ενημέρωσε τους φορείς ότι ήδη κατέθεσε τροπολογία ώστε να περάσει η έκταση στο λιπασμάτων στον δήμο Κερατσινίου.