Η εν λόγω συμφωνία αφορά τη μεταφορά τεχνογνωσίας για την ενδυνάμωση των θεσμικών υποδομών της Ελλάδας για την προώθηση των εξαγωγών.
Η υπογραφή έγινε στο περιθώριο του συνεδρίου με θέμα «Ενεργειακή μετάβαση στην Ελλάδα και τη Γερμανία – Προοπτικές έως το 2020 κι έπειτα», που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας και Ενέργειας της Γερμανίας, του Ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Ελληνικού Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Ομιλία του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργου Σταθάκη στο συνέδριο «Ενεργειακή μετάβαση στην Ελλάδα και τη Γερμανία – Προοπτικές έως το 2020 κι έπειτα»
Αξιότιμοι φίλοι,
Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ. Η Ελλάδα είναι μια ευαίσθητη χώρα από περιβαλλοντική άποψη γι’ αυτό και το θέμα του σημερινού συνεδρίου βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων και των αναζητήσεών μας.
Να υπενθυμίσω ότι εργαζόμαστε πάνω στην ιδέα ότι γυρίζουμε σελίδα, ότι μπορούμε να κοιτάμε πίσω μας όλα τα θέματα που αφορούν τη σταθεροποίηση της οικονομίας -μέσω της εφαρμογής του προγράμματος όπως έχει γίνει μέχρι σήμερα και ολοκληρώθηκε με την πρώτη αξιολόγηση- και μπορούμε να συζητάμε τα θέματα της ανάπτυξης με πολύ πιο αισιόδοξο τρόπο, προσβλέποντας σε μια ουσιαστική μεταστροφή της ελληνικής οικονομίας ήδη από το τρέχον έτος, αλλά κυρίως στην αναζήτηση μιας βιώσιμης αναπτυξιακής στρατηγικής εξόδου από την κρίση.
Η παρούσα κυβέρνηση, σε σχέση με τη στρατηγική της ανάπτυξης, επιχειρεί να κάνει και τα δύο πράγματα που μπορεί να κάνει το κράτος: το πρώτο είναι να διαμορφώσει ένα ισχυρό θεσμικό πλαίσιο το οποίο διευκολύνει τις επενδύσεις -ταυτόχρονα έχει διαμορφώσει το στρατηγικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα προωθούνται οι επενδύσεις αυτές- και το δεύτερο είναι να διασφαλίσει τους μέγιστους δυνατούς διαθέσιμους χρηματοδοτικούς πόρους, οι οποίοι μπορούν να προέρχονται από διάφορες πηγές που θα στηρίξουν τις επενδύσεις αυτές.
Στο πλαίσιο αυτό εμείς ως Υπουργείο προχωρούμε σε διάφορες νομοθετικές πρωτοβουλίες προσπαθώντας κομμάτι κομμάτι να διαθέτουμε το σύνολο των διαθέσιμων θεσμικών ρυθμίσεων και χρηματοδοτικών εργαλείων προς την ιδιωτική οικονομία.
Να υπενθυμίσω την πρόσφατη ψήφιση του Αναπτυξιακού Νόμου, την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων –μια μεγάλης σημασίας μεταρρύθμιση–, την αλλαγή του συστήματος των δημοσίων προμηθειών, επίσης μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση η οποία θα ανοίξει τον χώρο των δημοσίων συμβάσεων σε όλους τους τομείς, αγαθά, υπηρεσίες και έργα, με πολύ πιο διάφανες διαδικασίες και κυρίως θα δώσει πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις δημόσιες προμήθειες, την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τις ιδιωτικές και τις στρατηγικές επενδύσεις και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες που συγκλίνουν προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Επιτρέψτε μου να επιστρέψω στον Αναπτυξιακό Νόμο, ο οποίος υπενθυμίζω, είναι προσανατολισμένος στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτό αποτυπώνεται εν πολλοίς και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει και τον ενεργειακό κλάδο. Υπενθυμίζω ότι οι προηγούμενοι αναπτυξιακοί νόμοι είχαν απορροφήσει τη μεγάλη πλειοψηφία των χρημάτων τους σε μεγάλες τουριστικές επενδύσεις και σε μεγάλες ενεργειακές επενδύσεις, μεγάλα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα.
Συμπληρωματικά με όλα αυτά, οι χρηματοδοτήσεις προφανώς προέρχονται από πολύ σημαντικούς χρηματοδοτικούς φορείς: τα μεγάλα ενεργειακά έργα έχουν πρόσβαση πλέον σε χρηματοδοτήσεις από τις μεγάλες αναπτυξιακές τράπεζες που δραστηριοποιούνται ευθέως πλέον στην Ελλάδα και ταυτόχρονα φυσικά υπάρχουν διευκολύνσεις στη χρηματοδότηση που θα προκύψουν από την καλύτερη διαχείριση ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων μέσα από την επικείμενη αναβάθμιση του ΕΤΕΑΝ σε Αναπτυξιακό Ταμείο.
Επί πλέον, εξετάζουμε και τη δυνατότητα να αναπτύξουμε ad hoc επενδυτικές πλατφόρμες για συγκεκριμένα σχέδια, όπως αυτό της ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων αλλά και κατοικιών. Πλατφόρμες που μπορούν να συνδυάσουν διαφόρων μορφών συμμετοχές όπως αυτές που προανέφερα, πόρους δηλαδή από διαρθρωτικά ταμεία και άλλες πηγές, καθώς και ιδιωτικά κεφάλαια.
Υπενθυμίζω τέλος ότι, από τα 42 έργα που η κυβέρνηση έχει προεπιλέξει για προετοιμασία υποβολής και ενεργοποίησης πόρων από το «Juncker Plan», υπάρχουν σημαντικά ενεργειακά έργα, είτε παραγωγικά είτε έργα δικτύωσης/διασυνδεσιμότητας, με προεξέχον φυσικά το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης.
Σας σκιαγράφησα πολύ συνοπτικά το ισχυρό επενδυτικό δυναμικό που η Ελλάδα παρουσιάζει στον τομέα της ενέργειας, καθώς και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που μπορούν να στηρίξουν βιώσιμα επενδυτικά σχέδια. Η απόφασή μας είναι πολύ σαφής: θέλουμε να διαμορφώσουμε σταθερότερες, μακροχρόνιες δομές μέσα από βαθιές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες θα διαμορφώσουν ένα άλλο κλίμα στις επιλογές και στην ενεργοποίηση των ιδιωτών επενδυτών. Με βάση αυτές τις αρχές, καλούμε την επενδυτική κοινότητα να ανταποκριθεί στις ευκαιρίες που διανοίγονται, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ευρύτερη περιοχή όπου η Ελλάδα παίζει έναν ιδιαίτερο στρατηγικό ρόλο ως ενεργειακός κόμβος καθώς και στην κοινή εμπειρία σε διμερές επίπεδο, όπως πολύ χαρακτηριστικά αναφέρθηκε το παράδειγμα των ελληνογερμανικών συνεργιών.
Σε μία περίοδο που, το ευρωπαϊκό οικοδόμημα δοκιμάζεται από πρωτόγνωρους τριγμούς, το κοινό μας εγχείρημα έχει ζωτική ανάγκη περισσότερο από ποτέ από μια γενναία στροφή σε πολιτικές ενίσχυσης της συνοχής και της σύγκλισης, σε μια στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό για το περιβάλλον. Διμερείς συνεργασίες σαν την σημερινή έχουν πολλά να συνεισφέρουν προς αυτή την κατεύθυνση. Γι αυτό δεσμευόμαστε να τις διευρύνουμε και εμβαθύνουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό, επ’ ωφελεία των δύο λαών μας αλλά και του συνόλου της Ευρώπης.