Ο κ. Τάσιος επεσήμανε ότι ο οδικός τουρισμός, στον οποίο έχουν επενδύσει ως φορείς τα τελευταία χρόνια αυξάνεται και ότι χάρις σε αυτόν επιβιώνουν τα ενοικιαζόμενα καταλύματα, όπου ωστόσο υπάρχει τεράστιο πρόβλημα φοροδιαφυγής και παράνομης ενοικίασης. Είπε ακόμη ότι πρώτοι σε διανυκτερεύσεις είναι οι Γερμανοί, ακολουθούν οι Βαλκάνιοι και τρίτοι οι Ρώσοι.
- Κατακλύστηκε η Χαλκιδική από Τούρκους τουρίστες αυτό το Σαββατοκύριακο κ. Τάσιο, έτσι δεν είναι;
Είναι πράγματι το πρώτο Σαββατοκύριακο, μάλλον θα έλεγα το πρώτο δεκαήμερο, όπου έχουμε αρκετούς πελάτες από την τουρκική αγορά κι αυτό δείχνει ότι η δουλειά που κάνουμε τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια αποδίδει.
- Βέβαια κ. Τάσιο είχαμε μεγάλη ταλαιπωρία στον συνοριακό σταθμό των Κήπων αυτή τη φορά....
Δεν έχει σχέση η συγκεκριμένη κυβέρνηση, με την έννοια ότι είναι κάτι για το οποίο μιλάμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Οι είσοδοι της χώρας, μιας ευρωπαϊκής χώρας, από τα βόρεια σύνορα, είναι τραγική σε όλα της τα σημεία, όχι μόνο στους Κήπους. Στον Προμαχώνα παρατηρούνται τα ίδια προβλήματα, όπου εκεί έρχονται και από τη Ρουμανία και από χώρες όπως η Πολωνία, η Ουγγαρία και άλλες από την Ανατολική Ευρώπη προς τη Βόρεια Ελλάδα και στη Χαλκιδική και φυσικά και από τους Ευζώνους, από την Αλβανία και αλλού. Έχουμε προτείνει πριν από δύο χρόνια να υπάρχει στους συνοριακούς σταθμούς κάποιος γενικός διευθυντής, ο οποίος θα ελέγχει όλη την κατάσταση.
- Παρ' όλα αυτά λέτε ότι τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των τουριστών που έρχεται οδικώς από τις γύρω βαλκανικές περιοχές.
Βεβαίως ισχύει και μάλιστα, χάρις στον οδικό τουρισμό δουλεύουν και άλλου είδους καταλύματα, όπως τα ενοικιαζόμενα, τα οποία διαφορετικά θα είχαν σβήσει από την αγορά. Εκεί ωστόσο, υπάρχει οικονομία διαμοιρασμού, το γνωστό ζήτημα με το share economy, όπου πάρα πολλοί ιδιοκτήτες, οι οποίοι, για παράδειγμα, έχουν μία δεύτερη κατοικία στη Χαλκιδική, νοικιάζουν στη "μαύρη" -να το πω πάρα πολύ απλά και λαϊκά- χωρίς να αποδίδουν τίποτα στο ελληνικό δημόσιο, βγάζοντας ένα πολύ καλό μεροκάματο.
- Πόσο σημαντικό θεωρείτε αυτό το πρόβλημα της ενοικίασης των σπιτιών;
Αυτό είναι ΤΟ θέμα. Αυτή τη στιγμή για μένα προσωπικά και τον κλάδο αυτό είναι το πρόβλημά μας. Εδώ, μιλάμε ότι στη Χαλκιδική ξεπερνάμε τα 2.000 ακίνητα με τα οποία γίνεται τέτοιου είδους παράνομη συναλλαγή.
- Ποιο είναι το πρόβλημα, δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί, αυτό πιστεύετε;
Δεν υπάρχει πρώτα απ' όλα νομοθετικό πλαίσιο. Ισχύει ουσιαστικά η αστική μίσθωση, ενώ μέχρι τον Νοέμβριο του 2015 υπήρχε η τουριστική μίσθωση. Με την τουριστική μίσθωση μπορούσαν να παρέμβουν οι αρχές. Ενώ αστική μίσθωση σημαίνει ότι υπάρχει η δυνατότητα να καταθέσει κανείς το συμφωνητικό μέσα σε τρεις μήνες. Πηγαίνει ο εκάστοτε πελάτης, παίρνει ακόμα και με 1.000 ευρώ μεγάλες βίλες πρώτες στο κύμα, την ημέρα, υπογράφει μια αστική μίσθωση της τάξης των 100 ή των 200 ευρώ το μήνα κι εκεί τελειώνουν όλα. Με μελέτη του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος υπολογίζεται ότι 270 με 300 εκατομμύρια ευρώ χάνονται από έμμεση και άμεση φορολογία από αυτού του είδους τη δραστηριότητα.
- Πώς αναμένεται να κινηθεί η φετινή τουριστική σεζόν;
Η πτώση για τη σεζόν θα είναι περίπου στο 15% και είμαι σχεδόν πια απόλυτα σίγουρος στο συγκεκριμένο νούμερο γιατί χάσαμε τουλάχιστον 30 μέρες από την αρχή της σεζόν, οι οποίες δεν αναπληρώνονται. Η αιτία είναι αφενός, η διαχείριση του προσφυγικού: από τον Δεκέμβριο του 2015 και μέχρι το τέλος του Μαρτίου, όπου η Ειδομένη και ο Πειραιάς ήταν η πρώτη είδηση στην Ευρώπη και αφετέρου η "τρομολαγνεία", εξαιτίας της οποίας δυστυχώς ο κόσμος έχει φοβηθεί πάρα πολύ. Ιδιαίτερα στην Κεντρική Ευρώπη. Έτσι, προσπαθεί να επιλέξει έναν ασφαλή προορισμό ή άφησε τις διακοπές του για την τελευταία στιγμή.
- Ποια είναι η πρώτη εθνικότητα που επιλέγει ως προορισμό τη Χαλκιδική;
Συνεχίζουμε να έχουμε τη γερμανική αγορά σαν βασική εθνικότητα. Είχαμε περίπου 170.000 αφίξεις το 2015, ενώ φέτος υπολογίζουμε να έχουμε μια πτώση. Δεύτερη εθνικότητα ή εθνικότητες αν θέλετε, είναι το σύνολο των βαλκανικών αγορών, το σύνολο όλων των εθνικοτήτων και τρίτη εθνικότητα είναι η Ρωσία, όπου δεν ξεπερνάμε τις 70.000 αφίξεις με στοιχεία του 2015. Τέταρτη είναι η βρετανική αγορά, όπου μετράμε περίπου 50.000 αφίξεις.