Αν και περισσότεροι από 600 επιχειρηματίες είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συναντήσουν το team της Alibaba, οι τυχεροί είναι τελικά 160, καθώς δεν ήταν χρονικά εφικτό να πραγματοποιηθούν μέσα σε δύο μέρες όλα αυτά τα ραντεβού. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, στο αμέσως προσεχές διάστημα θα οργανωθεί δεύτερη επίσκεψη στελεχών τις εταιρείας προκειμένου να συνεχιστούν οι συζητήσεις του κινεζικού κολοσσού με Έλληνες επιχειρηματίες.
«Σήμερα και αύριο θα έχετε δύσκολες μέρες, όχι όμως μεθαύριο», συνηθίζει να λέει ο δισεκατομμυριούχος 52χρονος ιδρυτής της Alibaba, JackMa, πρώην δάσκαλος αγγλικών από το Χανγκτσού της Κίνας.
Στο «μεθαύριο» ελπίζουν προφανώς και οι εκατοντάδες επιχειρήσεις της χώρας που αναζητούν πρόσβαση στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη μέσω της Alibaba.
Μεγάλος ανταγωνισμός
Πόσο εύκολη είναι όμως αυτή η πρόσβαση;
Στην πραγματικότητα ούτε εύκολη είναι, ούτε ανέξοδη. Στο τεράστιο ηλεκτρονικό εμπορικό κέντρο που έχει αναπτύξει ο κινεζικός γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου,περισσότερες από 10 εκατ. μικρομεσαίες επιχειρήσεις επιδιώκουν να πουλήσουν τα προϊόντα τους στα 430 εκατ. Κινέζους οι οποίοι πραγματοποιούν αγορές από την εν λόγω πλατφόρμα μέσα από 40 διαφορετικές κύριες κατηγορίες (Γεωργία και Τρόφιμα, Ένδυση και Δέρματα, Αυτοκίνηση και Μεταφορές, Τσάντες και Υποδήματα, Ηλεκτρονικά, Δώρα και Παιχνίδια, Υγεία και Ομορφιά, Οικιακός Εξοπλισμός, Φωτισμός και Κατασκευές, Μηχανήματα και Εργαλεία, Μεταλλουργεία-Χημικά-Ελαστικά και Πλαστικά, Συσκευασία και Διαφήμιση κ.ά.).
Έτσι ναι μεν «μπαίνει» κάποιος στην κινέζικη αγορά χωρίς να περιμένει κάποιος να τον βάλει (π.χ. ένας εισαγωγέας, διανομέας, έμπορος), αλλά ο ανταγωνισμός είναι αδυσώπητος.
Από την άλλη βέβαια, δεν θα χρειαστεί να εκδώσει άδεια εισαγωγής για τα προϊόντα του (όπως συμβαίνει με το φυσικό εμπόριο), ούτε και να καταθέσει αίτηση κατοχύρωσης εμπορικού σήματος, αν και συνιστάται να το κάνει, καθώς στην Κίνα είναι σύνηθες το φαινόμενο της αντιγραφής ξένων προϊόντων, ενώ, συχνά, οι αντιγραφείς κατοχυρώνουν εμπορικό σήμα/όνομα, ίδιο ή παρόμοιο με αυτό ξένης εταιρείας, και έτσι παράγουν και πωλούν νομότυπα το αντιγραφέν προϊόν.
Επίσης, θα έχει ανταγωνιστικότερες τιμές, καθώς η φορολογία για τους Κινέζους καταναλωτές είναι χαμηλότερη (όπως συμβαίνει στην Κίνα για τις πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου), αλλά και τη δική του τιμολογιακή πολιτική, μιας και πουλάει κατευθείαν στον καταναλωτή χωρίς μεσάζοντα.
Ποιο είναι το κόστος
Σε ό,τι αφορά το κόστος για να «κρεμάσει» κάποιος τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του στην πλατφόρμα της Alibaba, ο Rodrigo Cipriani Foresio, Managing Director του κινεζικού κολοσσού για Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ελλάδα, ανέφερε ότι καταβάλλεται εφάπαξ ποσό 5.000-10.000 δολάρια (για τη δημιουργία της σχετικής ιστοσελίδας εντός της πλατφόρμας), ενώ η προμήθεια επί των συναλλαγών που θα πραγματοποιηθούν μέσω της πλατφόρμας κυμαίνεται από 1%-5%.
Επιπλέον κάποιος πρέπει να υπολογίσει τα κόστη για υπηρεσίες logistics, αποστολής προϊόντων, marketing κ.λπ., αφού οι υπηρεσίες της ηλεκτρονικής πλατφόρμας περιορίζονται στην προβολή και επικοινωνία των συμμετεχόντων επιχειρήσεων, ενώ όπως λένε παράγοντες της αγοράς προϋπόθεση επιτυχίας είναι και η διαρκής ενεργή χρήση του συστήματος της Alibaba, καθώς δεν αρκεί μόνο η εγγραφή.
Τα είδη που έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για να εξαχθούν στην Κίνα μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι τυποποιημένα αγροδιατροφικά προϊόντα, όπως ελαιόλαδο, ελιές - παράγωγα ελιάς, μέλι - βασιλικός πολτός, αρτοποιήματα - παξιμάδια - κουλουράκια, γλυκά κουταλιού, φρούτα κομπόστα, όσπρια, ξίδι, παστέλι, ξηροί καρποί, μαρμελάδες, μαστίχα, βότανα, σάλτσες, ζυμαρικά, σοκολάτες, τσουρέκια, μπισκότα, αλάτι - μπαχαρικά - βότανα κ.λπ., καθώς επίσης κρασί, μπίρα, εμφιαλωμένο νερό και χυμοί. Από τις άλλες κατηγορίες ξεχωρίζουν τα καλλυντικά, τα παιδικά είδη (όπως πάνες, παιδικές τροφές, είδη παιδικής υγιεινής), ρούχα, παπούτσια κ.λπ.
Ενδεχομένως οι μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες τυποποιημένων προϊόντων έτοιμων προς κατανάλωση που έχουν τις υποδομές και ανθηρό ταμείο, να μπορούν αντεπεξέλθουν σε αυτές τις απαιτήσεις, ενώ πιθανά κερδισμένες να είναι και οι τουριστικές επιχειρήσεις.
Η Alibaba –με συναλλαγές χρηστών στα 250 δισ. δολάρια και κεφαλαιοποίηση στη Wall Street στα 240 περίπου δισ. δολάρια και διαχείριση 40 εκατ. δεμάτων ημερησίως– περιλαμβάνει δέκα συνδεδεμένες και θυγατρικές επιχειρήσεις μεταξύ των οποίων και η ALITRIP, που διαθέτει υπηρεσία τουρισμού στους Κινέζους. Το 2015 ταξίδεψαν 12,5 εκατ. Κινέζοι στην Ευρώπη και από αυτούς ένας ελάχιστος αριθμός, μόλις 120.000 ήρθαν στην Ελλάδα. Από αυτούς τους 120.000, μόλις το 8% περίπου µέσω της ALITRIP. Στόχος είναι ο αριθμός των Κινέζων που έρχονται στην Ελλάδα να εκτοξευτεί από τους 120.000 σε περισσότερους από 1.000.000.
Από την πλευρά του ΕΕΑ, ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου επεσήμανε ότι η όλη προσπάθεια δεν μπορεί να επιτύχει αν οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν συνενώσουν τις επιχειρηματικές τους προσπάθειες ώστε να σχηματισθούν επιχειρήσεις ενός κρίσιμου μεγέθους που θα μπορεί να ικανοποιεί τα ελάχιστα διεθνή στάνταρ για μια εξαγωγική προσπάθεια με πιθανότητες επιτυχίας.
Όπως είπε, άλλες χώρες σε κάποιους τομείς, όπως π.χ. το λάδι, έχουν 4-5 επιχειρήσεις εμπορίας και επεξεργασίας κι εμείς έχουμε χιλιάδες μικρές, διασπασμένες και αδύναμες. Έτσι όμως εξαγωγές δεν γίνονται. Ανέδειξε επίσης τα προβλήματα πρόσβασης στην κινεζική αγορά, τις προδιαγραφές που απαιτούνται για εξαγωγές, τα προβλήματα βίζας για την έλευση Κινέζων τουριστών και επιχειρηματιών και την αδυναμία απευθείας ηλεκτρονικών πληρωμών.
Εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας- Κίνας.
Το 2015 οι ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα διαμορφώθηκαν σε 227 εκατ. ευρώ, όταν το 2012 ήταν 382 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι οι συνολικές εισαγωγές της Κίνας το 2015 ξεπέρασαν το 1 τρισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές της χώρας μας από την Κίνα πέρσι έφθασαν τα 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή 12 φορές οι εξαγωγές μας.
Αυτό που είναι αξιοσημείωτο αναφορικά με τις εξαγωγές μας είναι ότι από τα 227 εκατ. ευρώ, η συντριπτική πλειονότητα αφορά προϊόντα που δεν πάνε απευθείας στον καταναλωτή, αναφέρει ο Γ. Χατζηθεοδοσίου. Μάρμαρα, σκραπ, βιομηχανικά υλικά είναι οι κύριες εξαγωγές μας όταν η κατηγορία των τροφίμων και ποτών για το 2014 ήταν μόλις 13,5 εκατ. ευρώ και το 2015 22,6 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,0 εκατ. ευρώ ήταν μια ειδική συμφωνία μιας πολυεθνικής με την θυγατρική της που παράγει μπύρα στην Ελλάδα.
Ειδικά για το ελαιόλαδο, στείλαμε στην Κίνα 4 εκατ. ευρώ το 2015 και το 2014 όταν η Κίνα κάνει εισαγωγές ελαιολάδου περίπου 150 εκατ. ευρώ το χρόνο κυρίως από Ισπανία και Ιταλία, χώρες στις οποίες εξάγεται χύμα το 70% του ελληνικού ελαιολάδου.