Μάλιστα, όπως επισημάνθηκε, ακόμη και μετά από τους τελευταίους δύσκολους μήνες για την Τουρκία, στον απόηχο -μεταξύ άλλων- της απόπειρας του πραξικοπήματος του περασμένου Ιουλίου, δεν υπάρχει σχεδιασμός για πιο αμυντικές κινήσεις, όπως ο περιορισμός επιχειρηματικής παρουσίας στη συγκεκριμένη αγορά.
"Προσωπικά θα ενθάρρυνα κάθε μορφή συνεργασίας μεταξύ ελληνικών και τουρκικών επιχειρήσεων [...] 'Αλλωστε είσαι τόσο ισχυρός, όσο ισχυρός είναι ο γείτονάς σου" σημείωσε ο Ευθύμης Ναλμπάντης, διευθύνων σύμβουλος της Μακεδονικής Εταιρείας Χάρτου (ΜΕΛ), η οποία από το 2012 έχει περάσει στην ιδιοκτησία του τουρκικού ομίλου PAK Holdings.
Πρόσθεσε ότι η εμπειρία της συνεργασίας του με μια τουρκική εταιρεία καταλήγει κυρίως στη διαπίστωση ότι "η δυνατότητα συνεργειών μεταξύ ελληνικών και τουρκικών επιχειρήσεων αλλά και συνολικά ανάμεσα στις δύο χώρες, είναι τόσο σημαντική, που αν γινόταν άμεσα αντιληπτή από τους ανθρώπους που λαμβάνουν τις αποφάσεις, θα είχαν ήδη γίνει όλες εκείνες οι κινήσεις, που θα τη διευκόλυναν περαιτέρω".
Επενδύσεις ύψους 7 εκατ. ευρώ για τη ΜΕΛ το 2017
Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι η ΜΕΛ αναμένεται να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 7 εκατ. ευρώ το 2017, συνεχίζοντας το επενδυτικό πρόγραμμα της τελευταίας τετραετίας, με στόχο την αύξηση της παραγωγικής της δυναμικότητας. "Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφούν τα συμβόλαια" γνωστοποίησε.
Οπως είπε, "εφόσον η εταιρεία (σ.σ. ο τουρκικός όμιλος PAK) επενδύει στη χώρα, σίγουρα δεν είναι δυσαρεστημένη [από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα πράγματα εδώ". Η ΜΕΛ λειτουργεί σε ιδιόκτητη έκταση 230.000 τετραγωνικών, σε εγκαταστάσεις επιφάνειας 30.000 τμ, στον Άγιο Αθανάσιο Θεσσαλονίκης. Η ετήσια παραγωγή της ξεπερνά τους 100.000 τόνους επιχρισμένου χαρτονιού, εκ των οποίων περίπου το 55% εξάγεται, κυρίως σε χώρες της ΕΕ. Το 2015 η εταιρεία πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 51,5 εκατ. ευρώ.
Από τα σπάργανα ...συνεργάτης της Turkcell
Για την εμπορική εταιρεία Νippon- Δ.Μαυρογένης ΑΕ, η οποία αντιπροσωπεύει τα κλιματιστικά GREE στην ελληνική αγορά, το άνοιγμα στην Τουρκία ήταν πολύ πρόσφατο (2014), αλλά γρήγορα απέδωσε καρπούς, σε σημείο που υπεγράφη συμφωνία συνεργασίας με τον μεγαλύτερο τηλεπικοινωνιακό οperator της γείτονος.
Συγκεκριμένα, η θυγατρική του ομίλου, MNT Elektronik, που ιδρύθηκε στην περιοχή Ουμράνιγιε της Κωνσταντινούπολης τον Σεπτέμβριο του 2014 και δραστηριοποιείται στον χώρο των κινητών και των tablets με την επωνυμία "Fluo", κατόρθωσε μετά από μήνες διαπραγματεύσεων να υπογράψει συμφωνία για την τοποθέτηση σειράς ταμπλετών στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο του τηλεπικοινωνιακού κολοσσού Turkcell.
"Εμπορευόμασταν μη γνωστά στην Τουρκία brands και δεν ήμασταν τουρκικών συμφερόντων. Ο δρόμος ήταν δύσκολος και γεμάτος προκλήσεις. Οι αλυσίδες λιανεμπορίου είχαν παλιές συνεργασίες με προμηθευτές και ο χώρος για τους νέους ήταν πολύ περιορισμένος. Παρόλα αυτά επιμείναμε με πείσμα και πετύχαμε συμφωνίες με τη Media Markt, την Technoza και άλλους. Θεωρώ όμως ότι το κομβικό σημείο των επενδύσεών μας της τελευταίας διετίας είναι ότι φτάσαμε στη συμφωνία με την Turkcell, παρότι η εταιρεία μας ήταν πολύ νέα" σημείωσε ο οικονομικός διευθυντής της Nippon- Μαυρογένης, Ιωάννης Παπαδόπουλος.
Περιγράφοντας την εμπειρία του από την τουρκική αγορά σημείωσε ότι η Τουρκία διαθέτει υψηλό επίπεδο οργάνωσης στον δημόσιο τομέα,έχει απλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό τις περισσότερες διαδικασίες και τα επίπεδα μηχανοργάνωσης είναι ιδιαίτερα προχωρημένα. "Το γεγονός αυτό αποτέλεσε σημαντική βοήθεια για την εταιρεία μας, αλλά ταυτόχρονα κατέστη και τροχοπέδη γιατί η πολυπλοκότητα κάποιων μηχανισμών, όπως αυτών που διέπουν τις εισαγωγές στη χώρα, οδήγησαν πολλές φορές σε άσκοπη ταλαιπωρία" εξήγησε.
Πέραν όμως της δραστηριότητάς της στον τομέα των κινητών συσκευών μέσω των θυγατρικής της , η εταιρεία ενδιαφέρεται και για την τουρκική αγορά κλιματισμού, η οποία παρουσιάζει -σύμφωνα με τον κ.Παπαδόπουλο- ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο κλιματισμός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της οικοδομικής δραστηριότητας, η οποία βρίσκεται σε άνοδο στη γείονα.
"Η επέκτασή μας στην Τουρκία είχε θετικά και αρνητικά στοιχεία. Τα πιο πολλά εμπόδια που αντιμετωπίσαμε είχαν να κάνουν με τη χρήση της γλώσσας και ίσως δευτερευόντως με τη γραφειοκρατία. Σε καμία περίπτωση όμως τα προβλήματα δεν μπορούν να επισκιάσουν το όσο κερδίσαμε εμπορικά από την επένδυσή μας σε αυτή την αγορά. Ακόμη και μετά από τους δύσκολους τελευταίους μήνες, διατηρούμε την πρόθεσή μας να ενισχύσουμε την παρουσία μας στην τουρκική αγορά" κατέληξε.