Ο κ. Κρέστας σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «δεν υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και “συνέχεια” στην πολιτική της Φορολογικής διοίκησης», ενώ υπογραμμίζει ότι η «υπερφορολόγηση» είναι σαφές ότι δεν αποτελεί παράγοντα προσέλκυσης επενδύσεων.
Τέλος, αναφέρεται στο νέο πλαίσιο για την ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων Πόθεν Έσχες και ιεραρχεί τα πέντε βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις.
Σχεδόν δυο γενιές στη χώρα μας ακούν σταθερά από τις υπό αναμονή κυβερνήσεις τη «δέσμευση για ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό σύστημα». Η δέσμευση αυτή γιατί δεν έχει έστω και εν μέρει υλοποιηθεί; Ποια εκτιμάτε ότι είναι η βασική κακοδαιμονία;
Διαχρονικά φαίνεται ότι δεν υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και «συνέχεια» στην πολιτική της Φορολογικής διοίκησης. Ως αποτέλεσμα το φορολογικό θεσμικό πλαίσιο έχει χρησιμοποιηθεί συστηματικά από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες ως ένα φοροεισπρακτικό εργαλείο το οποίο «προσαρμοζόταν» με βάση τις βραχυπρόθεσμες και επείγουσες ακάλυπτες δημοσιονομικές ανάγκες του κράτους.
Η υπερφορολόγηση που βιώνει η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της, πέρα από το να «πιάνονται» οι στόχοι, θεωρείτε ότι επιτρέπει τη διαμόρφωση συνθηκών προσέλκυσης έστω και μικρών επενδύσεων για να επιστρέψει η οικονομία στην ανάπτυξη;
Η «υπερφορολόγηση» είναι σαφές ότι δεν αποτελεί παράγοντα προσέλκυσης επενδύσεων. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως όμως, το βασικό μειονέκτημα του φορολογικού πλαισίου είναι ότι δεν παραμένει για μεγάλο χρονικό διάστημα σταθερό. Το παραπάνω σε συνδυασμό με τις λοιπές θεσμικές αδυναμίες και την διογκούμενη γραφειοκρατία του Ελληνικού Δημοσίου τείνει να αποτελεί περισσότερο αποτρεπτικό παράγοντα για νέους επενδυτές αλλά και τροχοπέδη για τις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Συνεπώς, εάν δεν αλλάξει η νοοτροπία της Ελληνικής Διοίκησης σε αυτά τα θέματα, δεν φαίνεται να είναι δυνατό το φορολογικό πλαίσιο από μόνο του να συμβάλλει στην ταχεία επιστροφή της οικονομίας στην ανάπτυξη.
Αντίστοιχα, διαρκώς επαναλαμβανόμενη είναι και η δέσμευση για έλεγχο της φοροδιαφυγής. Έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση;
Κρίνοντας εκ των υστέρων, φαίνεται να έχουν γίνει κάποιες νομοθετικές προσπάθειες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής από τις πολιτικές ηγεσίες των τελευταίων ετών. Παρ’ όλα αυτά, η Φορολογική Διοίκηση εμφανίζει μια αδυναμία ως προς την ουσιαστική και αποτελεσματική εφαρμογή των σχετικών νομοθετικών πλαισίων είτε μεμονωμένα είτε και συνδυαστικά. Έτσι λοιπόν, ενώ έχουν εισαχθεί κάποιες νομικές διατάξεις προς αυτή την κατεύθυνση, δε φαίνεται να γίνονται ουσιαστικά/πρακτικά βήματα ως προς την εκπλήρωση του σκοπού αυτού.
Το νέο πλαίσιο για τις δηλώσεις Πόθεν Έσχες θεωρείτε ότι είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό;
Το τροποποιημένο θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλει την ηλεκτρονική υποβολή των σχετικών στοιχείων των δηλώσεων Πόθεν Έσχες, φαίνεται πολλά υποσχόμενο καθώς θεωρητικά μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία υποβολών και άρα συλλογής και διαχείρισης των δεδομένων από την αρμόδια αρχή, ενώ θα μπορούσε δυνητικά να αποτελέσει (μεμονωμένα αλλά και συνδυαστικά με άλλα ισχύοντα ή μελλοντικά εφαρμοστέα πλαίσια όπως το «Περιουσιολόγιο» και η Πολυμερής Συμφωνία για την Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών) ένα δυνατό εργαλείο στα χέρια και της Φορολογικής Διοίκησης για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Ερχόμενος καθημερινά σε επαφή με επιχειρηματίες, σε επίπεδο συμβουλευτικής για φορολογικά θέματα, πώς θα ιεραρχούσατε σε τίτλους τα πέντε μείζονα ζητήματα που αντιμετωπίζουν σε ό,τι αφορά τη φορολογία;
Θεωρούμε ότι τα πιο σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην καθημερινότητά τους είναι:
• Η καθυστέρηση επιστροφών από το Δημόσιο διαφόρων απαιτήσεων από φόρους/τέλη (δημιουργώντας θέματα ταμειακών ροών).
• Η αδυναμία συμψηφισμών φορολογικών οφειλών προς το Δημόσιο έναντι λοιπών απαιτήσεων προς αυτό (με τις ίδιες επιπτώσεις).
• Οι συχνές τροποποιήσεις του Νομικού Φορολογικού πλαισίου (δημιουργώντας σύγχυση και αβεβαιότητα στους φορολογούμενους ως προς την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων).
• Η έκδοση εγκυκλίων/αποφάσεων για σκοπούς συμπλήρωσης αστοχιών του φορολογικού νόμου αλλά και ερμηνείας αυτού με αναδρομική ισχύ (δημιουργώντας κινδύνους για τους φορολογούμενους που είχαν ακολουθήσει διαφορετική προσέγγιση ως προς τις σχετικές διατάξεις πριν την έκδοση των σχετικών αποφάσεων).
• Η «έλλειψη» προστασίας των επιχειρήσεων από «αυθαίρετες» θέσεις της φορολογικής ελεγκτικής αρχής (η οποία έχει ως αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις την υπέρμετρη επιβάρυνση με φόρους και πρόστιμα των ήδη εξασθενημένων οικονομικά επιχειρήσεων).
Η KPMG με μια ματιά
Η KPMG αποτελεί το παγκόσμιο δίκτυο ανεξάρτητων εταιρειών παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών-μελών συνδεδεμένων με την KPMG International, ενός Ελβετικού Συνεταιρισμού.
Οι εταιρείες-μέλη της KPMG παρέχουν ελεγκτικές, φορολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Λειτουργούν σε 155χώρες με προσωπικό περίπου 174.000 ατόμων παγκοσμίως. Κάθε εταιρεία KPMG αποτελεί μια νομικά ξεχωριστή οντότητα.
Στη χώρα μας, η KPMG παρέχει, τα τελευταία 40 και πλέον χρόνια, ολοκληρωμένες ελεγκτικές, συμβουλευτικές, λογιστικές, φορολογικές υπηρεσίες σε ελληνικές και διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.