Μιλώντας στο διήμερο συνέδριο του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, ο υπουργός Οικονομικών τόνισε χαρακτηριστικά ότι "έχουμε ζορίσει τα μεσαία στρώματα, έχουμε στριμώξει πολύ σημαντικά τα μεσαία στρώματα"! Προσπάθησε δε να δικαιολογήσει την πολιτική αυτή ... επιλογή της κυβέρνησης, υποστηρίζοντας ότι "αυτό συνέβη αφενός επειδή "είχαμε αναλάβει δέσμευση να ενισχύσουμε τα φτωχότερα στρώματα" αφετέρου επειδή "κάναμε λαθος στην πρόβλεψη μας για το πόσο εύκολα μπορεί να αντιμετωπιστούν η διαφθορά και η φοροδιαφυγή .."!
Ουσιαστικά ο υπουργός παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση επέβαλε υπέρογκες φορολογικές επιβαρύνσεις και σημαντικές περικοπές εισοδημάτων στη μεσαία τάξη, λόγω της αδυναμίας της να εξασφαλίσει τις αναγκαίες εξοικονομήσεις από άλλες πηγές όπως η καταπολέμηση της διαφθοράς του κρατικού μηχανισμού και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής.
Ο κ. Τσακαλώτος προσπάθησε να ανασκευάσει τις κατηγορίες κατά της κυβέρνησης για υπερφορολόγηση χαρακτηρίζοντας ουσιαστικά ως ανυπόστατο ιδεολόγημα τον ισχυρισμό των κομμάτων της αντιπολίτευσης ότι το εφαρμοζόμενο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής βασίζεται κατά κύριο λόγο σε μέτρα φοροεισπρακτικά κι ότι δεν υπάρχει παρά ελάχιστη μέριμνα για εξοικονομήσεις από το σκέλος των δημοσίων δαπανών.
Στην προσπάθειά του να τεκμηριώσει την άποψη αυτή, παρουσίασε στοιχεία για το μείγμα των δημοσιονομικών μέτρων που έχουν ληφθεί από το 2011 έως το 2015 από τα οποία προκύπτει ότι ενώ το 2011 τα μέτρα προέρχονταν κατά 50% από εξοικονομήσεις στις δαπάνες και κατά 50% από αυξήσεις φόρων, τα επόμενα 3 χρόνια η αναλογία αυτή άλλαξε, καθώς η πλάστιγγα έγειρε κατά πολύ προς την πλευρά των δαπανών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπουργός, η αναλογία περικοπών δαπανών και αυξήσεων φόρων διαμορφώθηκε σε 99% - 1% το 2012, σε 83% - 17% το 2012 και σε 74% - 26% το 2014, ενώ το 2015 επί ΣΥΡΙΖΑ διαμορφώθηκε σε 58% - 42%! Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, ότι αυτό που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν απλώς να περιορίσει τη συμβολή των περικοπών δαπανών στη δημοσιονομική προσαρμογή και να αυξήσει την συμμετοχή του σκέλους των εσόδων χωρίς ωστόσο τα φορολογικά μέτρα να υπερβούν σε αποδοτικότητα τις περικοπές δαπανών!
Στο σημείο αυτό ο υπουργός κάλεσε τη Νέα Δημοκρατία και τα λοιπά κόμματα της αντιπολίτευσης που ασκούν κριτική στην κυβέρνηση ισχυριζόμενα ότι η προσαρμιογή γίνεται κατά κύριο λόγο μέσω αυξήσεων στις φορολογικές επιβαρύνσεις και με ελάχιστες μειώσεις στις δαπάνες, να διευκρινίσουν αν πραγματικά πιστεύουν ότι υπάρχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια περικοπών στις δαπάνες και εν τέλει ποιες ακριβώς θα είναι οι δαπάνες που αυτοί θα κόψουν.
Αναφερόμενος δε, ειδικότερα, στη φορολογική πολιτική ο υπουργός ισχυρίστηκε ότι αυτό που κάνει τους επενδυτές επιφυλακτικούς ή ακόμη και αρνητικούς απέναντι στην Ελλάδα δεν είναι το ύψος των φόρων αλλά η έλλειψη της δυνατότητας πρόβλεψης των μεταβολών της φορολογίας, δηλαδή η έλλειψη ενός σταθερού και προβλέψιμου φορολογικού περιβάλλοντος, λόγω των συνεχών αλλαγών στη φορολογική νομοθεσία.
Ο υπουργός άσκησε κριτική στους πολιτικούς του αντιπάλους και για άλλα "ιδεολογήματά τους", όπως ότι "είμαστε στην κοινωνία της γνώσης", "πρέπει να γίνουμε ανταγωνιστικοί, να επενδύσουμε στην καινοτομία" και "πρέπει να πάμε μπροστά", επισημαίνοντας ότι αυτά "ανακαλύπτονται" και προβάλλονται σαν πρωτότυπες ιδέες, τη στιγμή που προβλήθηκαν άπειρες φορές και κατά το παρελθόν.
Ο κ. Τσακαλώτος σχολίασε, εξάλλου, τον ισχυρισμό της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ ότι δεν έχουν γίνει πολλές ιδιωτικοποιήσεις και γι' αυτό καθυστερεί η ανάκαμψη της οικονομίας, επισημαίνοντας ότι ιδιαίτερη σημασία δεν έχει ο αριθμός των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά το πώς αξιοποιείται η δημόσια περιουσία, είτε πρόκειται για επιχειρήσεις είτε για ακίνητα. Στο σημείο αυτό, υπεραμύνθηκε της κυβερνητικής επιλογής για τη δημιουργία του υπερταμείου ιδιωτικοποιήσεων, τονίζοντας ότι η λογική του ταμείου δεν έχει καμία σχέση με το ΤΑΙΠΕΔ. Εξήγησε δε ότι το υπερταμείο εξετάζει πώς μπορεί να αυξηθεί η αξία των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου και η περιουσία αυτή να αξιοποιηθεί και για τους δανειστές και για τις επενδύσεις. Εξέφρασε επίσης την άποψη ότι πρέπει να επανέλθουν στις επενδύσεις οι παλαιές έννοιες της σοσιαλδημοκρατίας για επενδύσεις βιομηχανικής και περιφερειακής πολιτικής, όπως π.χ. η σύνδεσή τους με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «Το σχέδιο δεν είναι τα ευχολόγια ότι θέλουμε επενδύσεις και καινοτομία. Εμείς θέλουμε επενδυτές που θα επενδύσουν μακροπρόθεσμα και θα είναι υψηλής ποιότητας. Η αξιοποίηση του ελληνικού πλούτου πρέπει να είναι για το καλό των Ελλήνων και των Ελληνίδων», πρόσθεσε.
Ο υπουργός άσκησε επίσης έντονη κριτική και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επισημαίνοντας μια σημαντική αντίφαση στη ρητορική του. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε "ΔΝΤ εσωτερικού με έδρα την Αμερική" το οποίο υποστηρίζει ότι η οικονομική ανάπτυξη πάει μαζί με την ισότητα και "σε ΔΝΤ εξωτερικού" το οποίο πιέζει την Ελλάδα για περικοπές συντάξεων και μείωση αφορολογήτου ορίου.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός στην «κινδυνολογία», λέγοντας πως «έχω ακούσει πολύ κινδυνολογία και από ανθρώπους που δεν το περίμενα. Δεν μπορούσε να κλείσει η α’ και η β’ αξιολόγηση σε 5 μήνες». Πρόσθεσε ότι η υπέρβαση στον στόχο στα έσοδα για το 2016 δημιούργησε από την άλλη πλευρά μεγαλύτερη ύφεση. Σύμφωνα με τον υπουργό, η υπεραπόδοση οφείλεται και στο ότι «μας έβαλαν περισσότερα μέτρα, αλλά ταυτόχρονα και διότι απέδωσαν τα μη παραμετρικά μέτρα».
Εμφανιζόμενος αισιόδοξος ότι η β’ αξιολόγηση θα κλείσει σύντομα, ανέφερε ότι το νέο πακέτο θα έχει μηδενικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα, «2% του ΑΕΠ μέτρα από τη μια πλευρά και 2% του ΑΕΠ από την άλλη». Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, θα αρχίσει η συζήτηση για το χρέος, όπου το ΔΝΤ έχει κάνει ξεκάθαρη τη θέση του ότι δεν συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα χωρίς τα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Η αποσαφήνιση των μέτρων για το χρέος θα δώσει μήνυμα στις αγορές (λόγω και της συμμετοχής του ΔΝΤ) και θα φέρει την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.
Ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε ακόμη ότι εξακολουθεί να είναι φοβερά ανήσυχος για το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, λέγοντας πως, κατά την άποψή του, η "ευρωζώνη" δεν βρίσκεται σε στέρεες βάσεις και έχει πολύ μεγάλο συστημικό πρόβλημα από οικονομικής και από πολιτικής σκοπιάς. «Όταν οι χώρες του Βορρά (όπως η Γερμανία) έχουν τόσο μεγάλα πλεονάσματα, δεν θα γίνει ανταγωνιστικός ο νότος. Είναι ο ελέφαντας μέσα στο δωμάτιο», είπε χαρακτηριστικά.
Απαντώντας σε ερώτηση της Μιράντας Ξαφά γιατί η κυβέρνηση δεν επιτρέπει στην τρόικα να δίνει συνεντεύξεις Τύπου, ο κ. Τσακαλώτος δήλωσε ότι «το ΔΝΤ δεν έχει έλλειμμα στην ικανότητά του να λέει τις απόψεις του. Και blog έχουν και ο Τόμσεν λέει τις απόψεις του ότι οι συντάξεις είναι σαν των Γερμανών και ότι πολλοί λίγοι Έλληνες πληρώνουν φόρο εισοδήματος. Το ΔΝΤ και οι αντιπρόσωποί του εδώ έχουν μια μεγάλη ικανότητα να κάνουν διαρροές και παρεμβάσεις».
Ενώ, σχετικά με το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2018 και μετά, ο υπουργός Οικονομικών επεσήμανε ότι «το επιχείρημα σε επιστημονικό επίπεδο έχει κερδηθεί και πολύ μεγάλη γκάμα πανεπιστημιακών λέει ότι το πλεόνασμα 3,5% για μεγάλο διάστημα δεν είναι εφικτό».