Όσο αφορά τα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής σύμφωνα με με το επικαιροποιημένο μνημόνιο οι ελληνικές αρχές θα καταρτίσουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής που θα βασίζεται σε μια αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των αρχών, η οποία θα περιλαμβάνει:
Α) Ταυτοποίηση των αδήλωτων καταθέσεων, ελέγχοντας συναλλαγές σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό,
Β) Αιτήματα στα κράτη μέλη της ΕΕ να παράσχουν στοιχεία σχετικά με την ιδιοκτησία και την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων από Έλληνες πολίτες και τον τρόπο εκμετάλλευσης των δεδομένων,
Γ) Επιδίωξη εργασίας με τεχνική βοήθεια στη φορολογική διοίκηση και πλήρη αξιοποίηση των πόρων για τη δημιουργία ικανοτήτων ·
Δ) Δημιουργία μητρώου περιουσιακών στοιχείων στην Α.Α.Δ.Ε. σε στενό συντονισμό με το σημερινό μητρώο τραπεζικών λογαριασμών, προκειμένου να βελτιωθεί η παρακολούθηση ·
Ε) Συγκεκριμένα μέτρα για τη διασφάλιση της είσπραξης του φόρου επί των εισοδημάτων που αποκτούν οι υπεράκτιες εταιρίες
Στ) Εγχώρια ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ της Μονάδας Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης (FIU) και της φορολογικής διοίκησης για την καλύτερη υποστήριξη των φορολογικών αρχών στη χρήση χρηματοοικονομικών πληροφοριών για την ενημέρωση της στρατηγικής φορολογικού ελέγχου και τη διευκόλυνση της είσπραξης οφειλών. Αυτό πρέπει να περιλαμβάνει ιδίως τη δημοσίευση, των μηνιαίων στατιστικών στοιχείων σχετικά με τις υποθέσεις της Μ.Χ.Π. που διαβιβάζονται στην Α.Α.Δ.Ε. και των αποτελεσμάτων τους.
Οι αρχές θα εγκρίνουν νομοθεσία για τη δημιουργία κεντρικού μητρώου πληροφοριών σχετικά με την πραγματική ιδιοκτησία νομικών προσώπων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι δημόσιες αρχές έχουν πρόσβαση σε επαρκείς, ακριβείς και τρέχουσες πληροφορίες, σύμφωνα με το πρότυπο της Task Force Financial Action (μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2017).
Οι αρχές θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της διάβρωσης της φορολογικής βάσης και θα προτείνουν ένα σχέδιο δράσης το οποίο θα χρησιμοποιεί κριτήρια ανάλυσης κινδύνου για τον προσδιορισμό των προτεραιοτήτων στους ελέγχους των Ελλήνων φορολογουμένων που ασχολούνται με τη μετατόπιση των κερδών μέσω της χειραγώγησης των τιμών μεταβίβασης ή της αποφυγής του καθεστώτος Μόνιμης Εγκατάστασης.
Προκειμένου να μειωθούν οι περιττές διαφορές, οι αρχές θα ενισχύσουν τη μονάδα επίλυσης διαφορών παρέχοντας μέχρι το Σεπτέμβριο του 2017 ένα σύστημα διαχείρισης υποθέσεων.
Βελτίωση της συλλογής δημόσιων εσόδων και διαχείριση των οφειλών
Για να βελτιωθεί η είσπραξη των φορολογικών οφειλών, οι αρχές θα παράγουν μια εθνική στρατηγική είσπραξης, η οποία θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
1) Την προμήθεια λογισμικού που θα επιτρέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών, συμπεριλαμβάνοντας κυρίως την πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία κατάσχεσης.
2) Αν χρειαστεί, την ενδεχόμενη τροποποίηση της νομοθεσίας με τη θέσπιση σαφών κριτηρίων μη είσπραξης για να καταστεί δυνατή η διαγραφή των μη εισπράξιμων φορολογικών απαιτήσεων, η οποία θα εφαρμοστεί έως τον Μάιο του 2017,
3) Αξιολόγηση της αντιμετώπισης των οφειλετών που μεταφέρουν χρέη σε δημόσιους πιστωτές και τροποποίηση της νομοθεσίας, όπου είναι αναγκαίο, για να επιτραπεί η αναδιάρθρωση του χρέους με στόχο την αποκατάσταση της οικονομικής βιωσιμότητας του οφειλέτη, η οποία θα εφαρμοστεί έως τον Ιούλιο του 2017,
4) Επανεξέταση και τροποποίηση των κανόνων του καθεστώτος παραγραφής για την είσπραξη, προκειμένου να θεσπιστούν αυστηρότερες απαιτήσεις για την αποφυγή διαδοχικών διακοπών και επεκτάσεων πέραν του εύλογα αναγκαίου,
5) Μια μελέτη σχετικά με τη δυνατότητα καθιέρωσης ενός συστήματος τακτικής μηνιαίας πληρωμής με αυτοματοποιημένα ηλεκτρονικά μέσα για τους φόρους που καταβάλλουν μεμονωμένοι φορολογούμενοι θα ολοκληρωθεί έως τον Ιούλιο του 2017.
6) Δημοσίευση του επικαιροποιημένου ετήσιου καταλόγου των μεγάλων οφειλετών του Δημοσίου μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017.
7) Δεσμεύσεις για την αναθεώρηση και τροποποίηση, έως τον Οκτώβριο, του νομικού πλαισίου του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας για τις ενέργειες και τις δράσεις που στρέφονται ανεπιφύλακτα κατά των προσώπων που ευθύνονται από κοινού και εις ολόκληρον για τα νομικά πρόσωπα.
8) Τη δέσμευση - που είναι αναγκαία για τη βελτίωση της συμμόρφωσης των φορολογουμένων στις πληρωμές τους - να μην εισαχθούν νέα σχήματα ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής οφειλών σε δόσεις ή άλλα προγράμματα αμνηστίας ή διακανονισμού ούτε να παραταθούν οι υφιστάμενες ρυθμίσεις και να ληφθούν άμεσα αναγκαστικά μέτρα όσον αφορά τους οφειλέτες που αποτυγχάνουν να πληρώσουν εγκαίρως τις δόσεις τους ή τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους.
Οι αρχές θα εφαρμόσουν τη στρατηγική είσπραξης όπως συμφωνήθηκε.
Οι αρχές θα λάβουν απόφαση καθορίζοντας κριτήρια για την ταξινόμηση των φορολογουμένων σύμφωνα με την ικανότητα πληρωμής τους. Οι αρχές θα ξεκινήσουν μια διαδικασία που θα εξασφαλίζει την ταξινόμηση των μεγάλων οφειλετών βάσει της ανάλυσης οικονομικών και χρηματοοικονομικών στοιχείων για τον προσδιορισμό της βιωσιμότητάς τους, ξεκινώντας από τους οφειλέτες της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης και του Κέντρου Ενιαίας Συλλογής Χρέους Εισφορών Κοινωνικής Ασφάλισης (KEAO).
Μια εσωτερική εγκύκλιος του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. και μια εγκύκλιος του επικεφαλής του Ε.Φ.Κ.Α. θα καθορίσει τη μεθοδολογία για τον προσδιορισμό της βιωσιμότητας και της ικανότητας πληρωμής των μεγάλων οφειλετών μέχρι τον Μάιο του 2017. Μετά την έναρξη λειτουργίας της ταξινόμησης και όχι αργότερα, από τα τέλη Σεπτεμβρίου 2017, η Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης και το KEAO θα ολοκληρώσουν μια έκθεση που θα ταξινομεί τους μεγάλους οφειλέτες και θα προτείνει λύσεις. Η έκθεση θα περιλαμβάνει επίσης χρονοδιαγράμματα και συγκεκριμένους δείκτες απόδοσης. Οι αρχές θα εκπονήσουν, έως τον Μάιο του 2017, έγγραφο πολιτικής σχετικά με τους τρόπους και τα μέσα για την καταπολέμηση της τακτικής αύξησης του δημόσιου φορολογικού χρέους.