Η απουσία ελέγχων από τα ειδικά εξοπλισμένα οχήματα των ΚΕΔΑΚ, που εποπτεύονται από το υπουργείο Ενέργειας, σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να παρατείνει μέχρι το τέλος του 2018 την ολοκλήρωση του συστήματος εισροών - εκροών, δημιουργούν περιβάλλον πλήρους ασυλίας σε κάθε είδους παραβάτες στην αγορά καυσίμων, οι οποίοι επωφελούνται τριπλά και από τα περιθώρια κερδοσκοπίας της αυξημένης από τις αρχές του έτους φορολογίας.
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και δείχνουν ουσιαστικά την κατάρρευση ενός σημαντικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση της νοθείας και της λαθραίας διακίνησης των καυσίμων. Προκύπτουν από έγγραφο του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, το οποίο ζήτησε με ερώτηση ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννης Μανιάτης.
Τα στοιχεία είναι δραματικά αποκαλυπτικά σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν:
• Από 4.018 ελέγχους το 2014, το 2016 περιορίστηκαν σε μόλις 1.875, μειώθηκαν δηλαδή κατά 53%.
• Από 40 αποφάσεις επιβολής προστίμων το 2014, το 2016 εκδόθηκαν μόλις 10, δηλαδή μειώθηκαν κατά 75%.
• Το 2014 επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικής αξίας 1.784.554 ευρώ και το 2016 πρόστιμα αξίας μόλις 178.191 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 90%.
Ακόμη όμως και από αυτά τα πρόστιμα ελάχιστα ποσά εισπράχθηκαν. Συγκεκριμένα, από το 1,7 εκατ. ευρώ των προστίμων του 2014 στις αρμόδιες ΔΟΥ έφτασαν μόλις 125.543 εκατ. ευρώ, ενώ κανείς δεν γνωρίζει τι έγινε με τα πρόστιμα των δύο επόμενων ετών.
Στα τραγικά και απογοητευτικά αυτά στοιχεία πρέπει να προστεθεί η αφοπλιστική απάντηση του κ. Σταθάκη στο ερώτημα του κ. Μανιάτη γιατί περιορίστηκαν οι έλεγχοι. «Είναι γεγονός ότι οι έλεγχοι έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, καθώς η ανά έλεγχο αμοιβή των ΚΕΔΑΚ που καθοριζόταν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και ΠΕΝ, από την 1η Ιανουαρίου του 2016 καταργήθηκε», είπε ο αρμόδιος υπουργός. Από τη Βουλή μάλιστα προανήγγειλε την προώθηση τροπολογίας για την προσωρινή επαναφορά της ανά έλεγχο αμοιβής των ΚΕΔΑΚ, «ώστε να δοθεί ο χρόνος για τον σχεδιασμό ενός νέου μηχανισμού ελέγχων με τη δημιουργία ενός μητρώου, το οποίο θα χρηματοδοτείται από τα έσοδά του και δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό».
Τη στιγμή πάντως που ο κ. Σταθάκης ανακοίνωνε την επαναφορά του «μπόνους» για τους ελέγχους από τα ΚΕΔΑΚ, ο κ. Πιτσιλής ενημέρωνε τους εκπροσώπους του ΣΕΕΠΕ ότι τα «βαν» των ΚΕΔΑΚ έχουν περάσει στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, η οποία σχεδιάζει πιο συγκροτημένους ελέγχους. Ο ΣΕΕΠΕ στην προσπάθειά του να αναδείξει το πρόβλημα της παραβατικότητας έχει προχωρήσει σε συνεργασία με το ΕΜΠ σε δύο έρευνες, μία στην Αττική και μία σε Θεσσαλονίκη, Μαγνησία και Αχαΐα, οι οποίες έδειξαν ότι στην Αττική τα πρατήρια σε ποσοστό 14,5% του δείγματος που εξετάστηκε παρέδιδαν στους καταναλωτές ελλειμματικές ποσότητες καυσίμων, το αντίστοιχο ποσοστό στις τρεις άλλες περιοχές ήταν 11% με απόκλιση που φτάνει το 10%.