Ρυθμό ανάπτυξης 1,6% για το 2017 και 2,5% για το 2018, μείωση της ανεργίας κάτω από το 20% ήδη από το 2017 και περαιτέρω πτώση της στο 18,4% το 2018, αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 951 εκατ. ευρώ, μείωση των δημοσίων δαπανών κατά 2,077 δισ. ευρώ και σημαντική αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος της γενικής κυβέρνησης από το 2,44% του ΑΕΠ φέτος στο 3,82% του ΑΕΠ το 2018 προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός του επομένου έτους τον οποίο κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, κατά το τρέχον έτος προβλέπεται η πραγματοποίηση δαπάνης συνολικού ύψους 1,4 δις. ευρώ ή 0,78% του ΑΕΠ για την καταβολή κοινωνικού μερίσματος, την επιστροφή των παράνομα επιβληθεισών κρατήσεων υπέρ υγειονομικής περίθαλψης στους συνταξιούχους και την εξόφληση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας στη ΔΕΗ. Όπως επισημαίνεται, σημαντικός παράγοντας της υπέρβασης του στόχου 1,75% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης το 2017 ήταν το καλύτερο του αναμενόμενου οικονομικό αποτέλεσμα των ασφαλιστικών ταμείων, τόσο από την πλευρά των εσόδων όσο και από την πλευρά των δαπανών, καθώς και η αποτελεσματική διαχείριση των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού.
Όπως τονίζει εξάλλου το υπουργείο Οικονομικών, «ο προϋπολογισμός του 2018 είναι ο τελευταίος που κατατίθεται στο πλαίσιο του προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής και σηματοδοτεί την είσοδο της χώρας σε μία νέα περίοδο οικονομικής σταθερότητας. Όπως προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-21, στα έτη που ακολουθούν, έχει εξασφαλιστεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος ώστε να διευρυνθούν οι παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικής προστασίας και να υλοποιηθούν οι σημαντικές μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων».
Από τα μεγέθη του νέου κρατικού προϋπολογισμού, προκύπτει πάντως ότι το 2018 η αύξηση των εσόδων αναμένεται να προέλθει κυρίως από την εφαρμογή νέων φοροεισπρακτικών μέτρων τα οποία προβλέπουν περικοπές φοροαπαλλαγών και εκπτώσεων φόρου, αυξήσεις συντελεστών ΦΠΑ σε νησιά του Αιγαίου, επιβολή φόρων στα εισοδήματα από περιστασιακές μισθώσεις κατοικιών και στην υπεραξία από μεταβιβάσεις ακινήτων, αυστηρότερες προϋποθέσεις παραμονής στη ρύθμιση των 100 δόσεων, επιβολή φόρου διαμονής στα τουριστικά καταλύματα και περαιτέρω αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες μέσω του υπολογισμού των εισφορών επί του αθροίσματος φορολογητέου εισοδήματος και καταβληθέντος εντός του 2017 εισφορών!
Η μείωση των δαπανών προβλέπεται να προκύψει από περικοπές σε επιδόματα και κοινωνικές παροχές, όπως το ΕΚΑΣ, τα επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων, καθώς επίσης και από περιστολή δαπανών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Σύμφωνα, ειδικότερα, με νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν ήδη ψηφιστεί και έχουν ενσωματωθεί στις προβλέψεις του νέου κρατικού προϋπολογισμού, από την 1η-1-2018 θα τεθούν σε ισχύ τα ακόλουθα νέα δημοσιονομικά μέτρα:
1) Κατάργηση της έκπτωσης ποσοστού 1,5% κατά την παρακράτηση φόρου εισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων. Αποτέλεσμα της εφαρμογής της διάταξης αυτής θα είναι η αύξηση των μηνιαίων κρατήσεων φόρου εισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου του επομένου έτους.
2) Κατάργηση της διάταξης που προβλέπει έκπτωση, από τον φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου, του 10% του ποσού των δαπανών του για ιατρική, φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν συνολικά το 5% του ετησίου ατομικού εισοδήματός του. Συνέπεια της κατάργησης της διάταξης αυτής θα είναι η περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση των φυσικών προσώπων το 2018 όταν θα γίνει η εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για το 2017.
3) Επιβολή φόρου υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων. Η περίοδος αναστολής της εφαρμογής του φόρου υπεραξίας ακινήτων λήγει την 31η-12-2017. Το πιο πιθανό, πλέον, είναι ο φόρος υπεραξίας ακινήτων να τεθεί σε ισχύ από την 1η-1-2018. Έτσι, από την 1η-1-2018 θα επιβάλλεται φόρος υπεραξίας με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος θα επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής θα εξακολουθεί να επιβαρύνεται με φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
Εφόσον ο φορολογούμενος έχει διακρατήσει το ακίνητο που πωλεί για πέντε τουλάχιστον έτη από τη στιγμή της απόκτησής του η υπεραξία θα είναι αφορολόγητη μέχρι το ποσό των 25.000 ευρώ.
Όσοι μεταβιβάζουν ακίνητα τα οποία έχουν στην κατοχή τους πριν από το 1995 θα απαλλάσσονται από το φόρο υπεραξίας.
4) Eπιβολή φόρου επί των εισοδημάτων από περιστασιακές και βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακίνητης περιουσίας, οι οποίες συνήθως εξυπηρετούνται μέσω της διεθνούς διαδικτυακής πλατφόρμας Airbnb. Ειδικότερα, στο ετήσιο εισόδημα από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων που αποκτά από φέτος κάθε φυσικό πρόσωπο θα επιβληθεί το 2018 φόρος εισοδήματος με βάση την κλίμακα φορολογίας των ενοικίων, δηλαδή με συντελεστές 15% από το πρώτο ευρώ μέχρι τα 12.000 ευρώ του ετησίου εισοδήματος, 35% στο τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 35.000 ευρώ και 45% στο τμήμα του ετησίου εισοδήματος πάνω από τα 35.000 ευρώ, εφόσον τα ακίνητα εκμισθώνονται επιπλωμένα χωρίς την παροχή οιασδήποτε υπηρεσίας πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων.
5) Επιβολή φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα. Ο φόρος διαμονής θα ανέρχεται σε:
-0,5 ευρώ ανά ημερήσια χρήση δωματίου για ξενοδοχεία 1-2 αστέρων,
-1,5 ευρώ ανά ημερήσια χρήση δωματίου για ξενοδοχεία 3 αστέρων,
-3 ευρώ ανά ημερήσια χρήση δωματίου για ξενοδοχεία 4 αστέρων,
-4 ευρώ ανά ημερήσια χρήση δωματίου για ξενοδοχεία 5 αστέρων,
-0,50 ευρώ ανά ημερήσια χρήση για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα.
6) Αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ σε 32 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Από την 1η-1-2018, στα νησιά των νομών Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου (πλην Ρόδου και Καρπάθου, όπου ήδη οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ έχουν καταργηθεί), οι συντελεστές ΦΠΑ θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 5%, του 9% και του 17%, στο 6%, στο 13% και στο 24%.
7) Κατάργηση του μειωμένου κατά 50% συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) έναντι του ισχύοντος κανονικού συντελεστή που εφαρμόζεται στην περιοχή Δωδεκανήσου για την αιθυλική αλκοόλη που περιέχεται στα αλκοολούχα ποτά ή άλλα αλκοολούχα προϊόντα, τα οποία αποκτώνται από τα άλλα Κράτη Μέλη της Κοινότητας, αποστέλλονται από φορολογική αποθήκη της λοιπής Ελλάδος ή εισάγονται στην περιοχή αυτή από τρίτες χώρες.
8) Απώλεια της ρύθμισης των 100 δόσεων από την 1η μέρα που μια νέα οφειλή προς το Δημόσιο θα γίνεται ληξιπρόθεσμη. Από την 1η-1-2018 η ρύθμιση του ν. 4321/2015 για την τμηματική εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο έως και σε 100 δόσεις» θα χάνεται εφόσον ο οφειλέτης δεν εξοφλεί τις νέες, μετά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση, οφειλές του, εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους. Αν, δηλαδή, ο οφειλέτης καθυστερήσει έστω και μία μέρα την πληρωμή ενός νέου χρέους προς το Δημόσιο, θα χάνει αυτόματα τη ρύθμιση των «100 δόσεων».
9) Περικοπή κατά 50% των επιδομάτων θέρμανσης. Από το 2018 θα επέλθει και επανασχεδιασμός του επιδόματος θέρμανσης, με τη θέσπιση πιο αυστηρών εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων και με την επιβολή μειώσεων και στο ύψος του επιδόματος ανά λίτρο αγοραζόμενου πετρελαίου θέρμανσης, ώστε το επίδομα αυτό να το λαμβάνουν πολύ λιγότερα νοικοκυριά και σε χαμηλότερο ύψος.
10) Κατάργηση της φοροαπαλλαγής των βουλευτών και των δικαστικών λειτουργών. Από το νέο έτος καταργείται η έκπτωση από το φορολογητέο ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης και των συνολικών αποδοχών των δικαστικών λειτουργών ποσού ίσου με το 25% του ακαθάριστου ποσού αυτών ως τεκμαρτού ποσού για την κάλυψη των δαπανών άσκησης του βουλευτικού και του δικαστικού λειτουργήματος.
11) Καταργήσεις κοινωνικών επιδομάτων και αναδιανομή των κονδυλίων για την περαιτέρω ενίσχυση των δικαιούχων του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης. Πιο συγκεκριμένα, θα καταργηθούν το επίδομα απροστάτευτων τέκνων και τα επιδόματα φτώχειας και φυσικών καταστροφών.
12) Κατάργηση του ΕΚΑΣ για χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχους. Θα τεθούν σε ισχύ περαιτέρω αλλαγές στα κριτήρια χορήγησης του ΕΚΑΣ μέσω της οποίας δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχοι θα στερηθούν ακόμη και 1.400 ευρώ τον χρόνο.
13) Περικοπές στα επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων οικογενειών για ανακατανομή πόρων υπέρ των οικογενειών με 1-2 παιδιά. Προβλέπεται μείωση των εισοδηματικών ορίων για τη χορήγηση των συγκεκριμένων επιδομάτων ώστε να εξοικονομηθούν πόροι για τη χορήγηση μεγαλύτερων επιδομάτων σε οικογένειες με 1-2 παιδιά
14) Περαιτέρω αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες μέσω του υπολογισμού των εισφορών επί του αθροίσματος φορολογητέου εισοδήματος και καταβληθέντος εντός του 2017 εισφορών! Από 1/1/2018 οι εισφορές θα υπολογίζονται επί του συνολικού καθαρού φορολογητέου εισοδήματος προηγούμενου έτους κάθε επιχείρησης-επαγγελματία, προσαυξημένου με τις ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί κατά τη διάρκεια του 2017. Το 2018 θα είναι μεταβατικό καθεστώς, καθώς αντί για το 100% των ασφαλιστικών εισφορών του 2017, θα προστεθεί στα καθαρά φορολογητέα εισοδήματα το 80%.
15) Αυστηρή εφαρμογή των θεσμών του rebate για την δαπάνη φαρμάκου και του claw back για τα ιδιωτικά θεραπευτήρια και διαγωνιστικά κέντρα.
ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ 2018
Βασικά μεγέθη της Ελληνικής οικονομίας (% ετήσιες μεταβολές, σταθερές τιμές) |
|||
|
|||
|
2016 |
2017** |
2018** |
Πραγματικό ΑΕΠ |
-0,2 |
1,6 |
2,5 |
Ιδιωτική κατανάλωση |
0,0 |
0,9 |
1,2 |
Δημόσια κατανάλωση |
-1,5 |
0,9 |
0,2 |
Ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου |
1,6 |
5,1 |
11,4 |
Εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών |
-1,8 |
6,9 |
4,6 |
Εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών |
0,3 |
6,0 |
3,8 |
Αποπληθωριστής ΑΕΠ |
-1,0 |
0,9 |
0,9 |
Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή |
0,0 |
1,2 |
0,8 |
Απασχόληση* |
0,5 |
1,9 |
1,7 |
Ποσοστό ανεργίας* |
21,7 |
19,9 |
18,4 |
Ποσοστό ανεργίας (Έρευνα Εργατικού Δυναμικού) |
23,5 |
21,7 |
20,2 |
* Σε εθνικολογιστική βάση
** Εκτιμήσεις/Προβλέψεις
Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία European System of Accounts (ESA) (σε εκατ. ευρώ) |
|||||
|
|||||
|
2016 |
2017 |
2018 |
||
Πραγμ/σεις1 |
Εκτίμηση ΜΠΔΣ |
Εκτίμηση |
Πρόβλεψη ΜΠΔΣ |
Πρόβλεψη |
|
Ι. Έσοδα (1+2) |
53.125 |
55.281 |
52.142 |
55.008 |
54.244 |
1. Καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού (α+β-γ-γ1+δ+ε) |
48.954 |
51.664 |
48.715 |
51.273 |
50.509 |
α. Τακτικά έσοδα (1+2+3+4) |
52.334 |
52.730 |
52.055 |
52.938 |
52.429 |
1. Άμεσοι φόροι |
21.839 |
21.525 |
20.288 |
21.453 |
20.766 |
2.Έμμεσοι φόροι |
25.680 |
26.718 |
26.917 |
27.502 |
27.390 |
3. Απολήψεις από ΕΕ |
415 |
508 |
510 |
321 |
331 |
4. Μη φορολογικά έσοδα |
4.400 |
3.979 |
4.340 |
3.662 |
3.942 |
β. Μη τακτικά έσοδα |
429 |
306 |
350 |
283 |
304 |
γ. Επιστροφές φόρων |
3.263 |
3.324 |
5.577 |
3.383 |
3.648 |
γ1.Επιστροφές φόρων από ειδική πίστωση |
1.026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
δ. Έσοδα αποκρατικοποιήσεων |
106 |
1.607 |
1.542 |
1.121 |
1.110 |
ε. Μεταφορά εσόδων από ANFA |
375 |
345 |
345 |
314 |
314 |
2. Έσοδα ΠΔΕ (α+β) |
4.172 |
3.617 |
3.427 |
3.735 |
3.735 |
α. Εισροές από ΕΕ |
3.861 |
3.437 |
3.177 |
3.555 |
3.555 |
β. Ίδια έσοδα |
311 |
180 |
250 |
180 |
180 |
|
|
|
|
|
|
ΙΙ. Δαπάνες Κρατικού Προϋπολογισμού (1+2) |
59.774 |
56.594 |
57.265 |
56.104 |
55.188 |
1. Δαπάνες Τακτικού Προϋπολογισμού (α+β) |
53.490 |
49.844 |
50.515 |
49.354 |
48.438 |
α. Πρωτογενείς δαπάνες (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11) |
47.913 |
44.194 |
44.514 |
43.454 |
43.238 |
1. Μισθοί και συντάξεις |
18.065 |
12.366 |
12.217 |
12.540 |
12.660 |
2. Ασφάλιση, Περίθαλψη και Κοινωνική Προστασία |
15.638 |
20.268 |
21.037 |
19.649 |
19.438 |
3. Λειτουργικές και άλλες δαπάνες |
5.297 |
5.704 |
6.173 |
5.295 |
5.333 |
4. Αποδόσεις προς τρίτους |
3.236 |
3.119 |
3.108 |
3.395 |
3.262 |
5. Αποθεματικό |
0 |
1.000 |
346 |
1.000 |
1.000 |
6. Δαπάνες ανάληψης δανείων από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ΕΜΣ) και παράλληλες δαπάνες δημοσίου χρέους |
65 |
75 |
75 |
20 |
65 |
7. Δαπάνες ανάληψης χρεών φορέων Γενικής Κυβέρνησης |
553 |
193 |
193 |
0 |
0 |
8. Εγγυήσεις για φορείς εντός Γενικής Κυβέρνησης (σε ακαθάριστη βάση) |
1.619 |
855 |
855 |
927 |
927 |
9. Εγγυήσεις για φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης |
32 |
140 |
35 |
118 |
43 |
10. Δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων |
584 |
475 |
475 |
510 |
510 |
11. Χρηματοδοτήσεις για πληρωμές υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών (ΠΟΕ) |
2.824 |
0 |
|
0 |
|
β. Τόκοι |
5.577 |
5.650 |
6.000 |
5.900 |
5.200 |
|
|
|
|
|
|
2. ΠΔΕ (α+β) |
6.284 |
6.750 |
6.750 |
6.750 |
6.750 |
α. Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος |
5.474 |
5.750 |
5.750 |
5.750 |
5.750 |
β. Εθνικό σκέλος |
810 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
|
|
|
|
|
ΙΙΙ. Ταμειακό Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού (Ι - ΙΙ) |
-6.649 |
-1.313 |
-5.123 |
-1.096 |
-943 |
% ΑΕΠ |
-3,8% |
-0,7% |
-2,9% |
-0,6% |
-0,5% |
ΙΙΙ.α. Ταμειακό Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού (ΙΙΙ + II.1β) |
-1.071 |
4.337 |
877 |
4.804 |
4.257 |
% ΑΕΠ |
-0,6% |
2,4% |
0,5% |
2,6% |
2,3% |
|
|
|
|
|
|
ΙV. Εθνικολογιστικές προσαρμογές κεντρικής διοίκησης (1+2) |
-371 |
-2.657 |
-21 |
-780 |
-2.286 |
|
|
|
|
|
|
1. Εθνικολογιστικές προσαρμογές – Έσοδα |
-1.350 |
-1.996 |
139 |
-348 |
-428 |
Επιστροφές Φορολογικών εσόδων |
13 |
0 |
1.747 |
0 |
0 |
Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) |
-341 |
-382 |
-41 |
0 |
-279 |
Φορολογικά έσοδα |
-165 |
-19 |
-40 |
30 |
56 |
Διαφορά ταμειακών - δεδουλευμένων από σχήμα στήριξης Τραπεζών |
104 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Διαφορά απαιτήσεων εισπράξεων από ΕΕ |
156 |
-98 |
152 |
44 |
16 |
Προκαταβολές από ΕΕ |
-1.104 |
-20 |
-79 |
-15 |
13 |
Άλλες προσαρμογές |
-115 |
-117 |
-127 |
0 |
-6 |
Έσοδα αποκρατικοποιήσεων |
102 |
-1.361 |
-1.309 |
-407 |
-522 |
Μεταβολή υπολοίπου λογαριασμών Θησαυροφυλακίου σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους5 |
0 |
0 |
-164 |
0 |
294 |
2. Εθνικολογιστικές προσαρμογές - Δαπάνες |
979 |
-661 |
-160 |
-433 |
-1.858 |
Εξοπλιστικά προγράμματα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (διαφορά φυσικών παραλαβών – πληρωμών) |
300 |
-404 |
-357 |
207 |
204 |
Διαφορά απλήρωτων οφειλών Κράτους σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους |
502 |
20 |
0 |
20 |
0 |
Εξοικονόμηση από αναδιάρθρωση προσωπικού λόγω αναγκαστικών αποχωρήσεων |
0 |
8 |
8 |
24 |
24 |
Ατακτοποίητες προκαταβολές |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Υπόλοιπο λογαριασμών εκτός προϋπολογισμού |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Δεδουλευμένοι τόκοι (διαφορά δεδουλευμένων – ταμειακών τόκων) |
-731 |
-900 |
-500 |
-1.100 |
-2.100 |
Μεταβολή υπολοίπου λογαριασμών Θησαυροφυλακίου σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους5 |
944 |
-170 |
0 |
300 |
0 |
ΕΛΕΓΕΠ4 |
-223 |
94 |
0 |
115 |
0 |
Συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (κεφαλαιακές μεταβιβάσεις) |
-21 |
-20 |
-10 |
-10 |
-10 |
Προσαρμογή στο έλλειμμα εγγυημένων δανείων (ΟΔΙΕ) |
53 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Αναδρομικά δικαστικών 2003-2007 |
0 |
13 |
7 |
0 |
6 |
Αναδρομικά δικαστικών και ενστόλων 2012-2014 |
148 |
149 |
149 |
5 |
5 |
Λοιπές προσαρμογές |
27 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων |
0 |
470 |
464 |
0 |
6 |
Συνεισφορά προς την ΕΕ για τη διαχείριση προσφυγικών ροών |
0 |
11 |
11 |
6 |
6 |
Συνεισφορά προς την ΕΕ λόγω αναθεώρησης βάσεων |
-72 |
68 |
68 |
0 |
0 |
Έσοδα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA (Ι + IV.1) |
51.775 |
53.285 |
52.281 |
54.661 |
53.817 |
Δαπάνες Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA (IΙ - IV.2) |
58.795 |
57.255 |
57.425 |
56.537 |
57.046 |
|
|
|
|
|
|
V. Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA |
-711 |
2.580 |
1.356 |
5.124 |
4.071 |
% ΑΕΠ |
-0,4% |
1,4% |
0,8% |
2,7% |
2,2% |
V.α. Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA (III + IV) |
-7.020 |
-3.970 |
-5.144 |
-1.876 |
-3.229 |
% ΑΕΠ |
-4,0% |
-2,2% |
-2,9% |
-1,0% |
-1,7% |
|
|
|
|
|
|
Ισοζύγιο Νομικών Προσώπων κατά ESA |
1.798 |
1.634 |
1.798 |
1.284 |
1.318 |
Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα |
1.798 |
1.625 |
1.809 |
1.284 |
1.312 |
Εθνικολογιστικές προσαρμογές |
0 |
9 |
-11 |
0 |
6 |
Τόκοι |
97 |
141 |
135 |
134 |
131 |
Έκτακτες δαπάνες (εκτός προγράμματος αξιολόγησης) |
-338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Πρωτογενές αποτέλεσμα Νομικών Προσώπων κατά ESA |
1.895 |
1.775 |
1.933 |
1.418 |
1.449 |
|
|
|
|
|
|
Ισοζύγιο επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ κατά ESA 4 |
2.158 |
368 |
530 |
855 |
766 |
Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα |
2.158 |
368 |
530 |
855 |
766 |
Εθνικολογιστικές προσαρμογές |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Τόκοι |
363 |
395 |
414 |
364 |
381 |
Πρωτογενές αποτέλεσμα ΔΕΚΟ κατά ESA |
2.521 |
763 |
944 |
1.219 |
1.147 |
|
|
|
|
|
|
Ισοζύγιο Νοσοκομείων – ΠΕΔΥ κατά ESA 6 |
1.403 |
508 |
475 |
138 |
144 |
Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα |
685 |
161 |
241 |
37 |
-64 |
Εθνικολογιστικές προσαρμογές |
718 |
348 |
235 |
101 |
208 |
Τόκοι |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Πρωτογενές αποτέλεσμα Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ κατά ESA |
1.403 |
508 |
475 |
138 |
144 |
|
|
|
|
|
|
VI. Ισοζύγιο Κεντρικής Κυβέρνησης κατά ESA |
-1.661 |
-1.459 |
-2.341 |
401 |
-1.001 |
|
|
|
|
|
|
Ισοζύγιο ΟΤΑ κατά ESA |
556 |
200 |
171 |
398 |
342 |
Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα2 |
566 |
276 |
214 |
454 |
367 |
Εθνικολογιστικές προσαρμογές |
-11 |
-77 |
-44 |
-56 |
-25 |
Τόκοι |
71 |
71 |
58 |
71 |
58 |
Πρωτογενές αποτέλεσμα ΟΤΑ κατά ESA |
627 |
271 |
229 |
469 |
401 |
|
|
|
|
|
|
Ισοζύγιο ΟKΑ (εκτός Νοσοκομείων) κατά ESA3 |
1.895 |
-941 |
1.085 |
175 |
1.785 |
Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα |
933 |
-1.314 |
1.341 |
-72 |
1.559 |
Εθνικολογιστικές προσαρμογές |
962 |
373 |
-256 |
247 |
226 |
Τόκοι |
3 |
3 |
4 |
3 |
4 |
Πρωτογενές αποτέλεσμα ΟΚΑ κατά ESA |
1.898 |
-938 |
1.089 |
128 |
1.789 |
|
|
|
|
|
|
VII. Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA |
790 |
-2.201 |
-1.086 |
974 |
1.126 |
% ΑΕΠ |
0,5% |
-1,2% |
-0,6% |
0,5% |
0,6% |
Ενοποιημένοι Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης |
5.651 |
6.015 |
5.768 |
6.445 |
6.590 |
% ΑΕΠ |
3,2% |
3,3% |
3,2% |
3,4% |
3,6% |
|
|
|
|
|
|
VIII. Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA |
6.441 |
3.814 |
4.683 |
7.420 |
7.716 |
% ΑΕΠ |
3,7% |
2,1% |
2,6% |
4,0% |
4,2% |
|
|
|
|
|
|
ΑΕΠ |
174.199 |
181.204 |
178.579 |
187.745 |
184.691 |
1 Στοιχεία σύμφωνα με τα στοιχεία της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) Οκτωβρίου 2017 της ΕΛΣΤΑΤ.
2 Το τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα των νομικών προσώπων των ΟΤΑ περιλαμβάνεται στη γραμμή Τροποποιημένο Ταμειακό Αποτέλεσμα των ΟΤΑ για όλα τα έτη.
3 Ενσωματωμένες στο ισοζύγιο των ΟΚΑ είναι οι οροφές της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ ύψους 2.003 εκατ. ευρώ για το 2017 και 2.001 εκατ. ευρώ για το 2018. Επίσης, ενσωματωμένες στο ισοζύγιο των ΟΚΑ είναι οι οροφές των δαπανών για παροχές ασθενείας του ΕΟΠΥΥ ύψους 1.525 εκατ. ευρώ για το 2017 και 1.462,5 εκατ. ευρώ για το 2018.
4 Η προσαρμογή του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ) ύψους +89 εκατ. ευρώ για το 2017 και -51 εκατ. ευρώ για το 2018 έχει ενσωματωθεί στο ισοζύγιο των ΔΕΚΟ, έναντι των πραγματοποιήσεων έτους 2016 και των στόχων του ΜΠΔΣ για τα έτη 2017 και 2018 που περιλαμβανόταν στις εθνικολογιστικές προσαρμογές των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού.
5 Η μεταβολή του υπολοίπου λογαριασμών Θησαυροφυλακίου σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους εμφανίζεται στις εθνικολογιστικές προσαρμογές των εσόδων της Κεντρικής Διοίκησης, έναντι των πραγματοποιήσεων έτους 2016 και των στόχων του ΜΠΔΣ για τα έτη 2017 και 2018 που περιλαμβανόταν στις εθνικολογιστικές προσαρμογές των δαπανών της Κεντρικής Διοίκησης.
6 Ενσωματωμένη στο ισοζύγιο Νοσοκομείων – ΠΕΔΥ είναι η οροφή της φαρμακευτικής δαπάνης ύψους 492,1 εκατ. ευρώ για το 2017 και 474,2 εκατ. ευρώ για το 2018.
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (σε εκατ. ευρώ) |
||||||
|
||||||
|
2016 |
2017 |
2018 |
|||
Πραγματ/σεις |
Εκτίμηση ΜΠΔΣ |
Εκτίμηση |
Πρόβλεψη ΜΠΔΣ |
Πρόβλεψη |
||
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία ESA (μεταφορά από πίνακα 3.2) |
6.441 |
3.814 |
4.683 |
7.420 |
7.716 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Προσαρμογές Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης |
118 |
-369 |
-322 |
-795 |
-665 |
|
Μεταφορά εσόδων από ANFA και SMP (σε δεδουλευμένη βάση) |
-375 |
-345 |
-345 |
-314 |
-314 |
|
Επιστροφές εσόδων |
847 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Προσαρμογή για το πρόγραμμα στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων |
-338 |
0 |
-14 |
0 |
0 |
|
Έσοδα αποκρατικοποιήσεων |
-26 |
-52 |
-39 |
-507 |
-380 |
|
Δαπάνες μεταναστευτικών ροών μη αντικριζόμενες |
10 |
28 |
75 |
26 |
29 |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης |
6.560 |
3.445 |
4.360 |
6.625 |
7.051 |
|
% ΑΕΠ |
3,77% |
1,90% |
2,44% |
3,53% |
3,82% |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Στόχος Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης |
871 |
3.171 |
3.125 |
6.571 |
6.464 |
|
% ΑΕΠ |
0,50% |
1,75% |
1,75% |
3,50% |
3,50% |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Δημοσιονομικό Πλεόνασμα (+) ή Κενό (-) Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης |
5.689 |
274 |
1.235 |
54 |
587 |
|
% ΑΕΠ |
3,27% |
0,15% |
0,69% |
0,03% |
0,32% |
|
|
|
|
|
|
|
|
ΑΕΠ |
174.199 |
181.204 |
178.579 |
187.745 |
184.691 |
|
|
|
|
|
|
|