Έκθεση του ΟΟΣΑ παρουσιάστηκε σήμερα από τον υπ Ανάπτυξης και , εντοπίζει και αξιολογεί σημαντικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού σε τέσσερις βασικούς τομείς της αγοράς:
· στον τουρισμό
· την επεξεργασία τροφίμων
· τα οικοδομικά υλικά
· και το λιανικό εμπόριο.
Όπως επιβεβαιώνεται και από την Έκθεση, η υπερβολική προστασία, δυστυχώς, έχει κυριαρχήσει σε μια σειρά από κλάδους της οικονομίας , βλάπτοντας τον καταναλωτή και οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές.
Η Έκθεση του ΟΟΣΑ είναι πρωτοβουλία του υπουργείου ώστε να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις της αγοράς και για την προσπάθεια μείωσης των τιμών στα βασικά αγαθά.
Το υπουργείο ήδη έχει προχωρήσει σε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση του ανταγωνισμού:
1. Η απελευθέρωση αγορών (στα φορτηγά , στο επάγγελμα του λογιστή στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, στις μεταφορές όσον αφορά στις τουριστικές υπηρεσίες)
2. Οι απλούστερες υγειονομικές & αγορανομικές διατάξεις που επιτρέπουν σε περισσότερες επιχειρήσεις να πωλούν σε περισσότερα σημεία, περισσότερα προϊόντα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό. (π.χ. βρεφικό γάλα)
3. Το σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο για 16 τεχνικά επαγγέλματα (π.χ. ψυκτικοί, υδραυλικοί)
4. Η άνοιγμα της Αγοράς Καταναλωτή στο Ρέντη στο κοινό, καθώς οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου μπορούν να ψωνίζουν ποιοτικά σε τιμές χονδρικής.
5. Τα μέτρα κατά των στρεβλώσεων στην αγορά καυσίμων, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού
6. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα καταστήματα, με το διπλασιασμό των εκπτωτικών περιόδων και την προαιρετική λειτουργία τις Κυριακές
Στην Έκθεση του ΟΟΣΑ, εντοπίζονται 329 πιθανά σημεία παρέμβασης.
Τα σημεία αυτά αφορούν κομβικούς τομείς της οικονομίας και της καθημερινότητας.
Πρόκειται ,δηλαδή, για νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που δημιουργούν εμπόδια στον ανταγωνισμό και επιβαρύνουν την τσέπη κάθε Έλληνα , αυτά τα εμπόδια είμαστε αποφασισμένοι να τα βγάλουμε από τη μέση για να ρίξουμε τις τιμές. αναφέρει ο υπ Ανάπτυξης.
Το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός στη χώρα μας ως φρέσκο παστεριωμένο, παρά τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, θεωρείται μονάχα το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως 5 ημέρες.
Αντίθετα στην Ευρώπη, ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης, υπάρχει πληθώρα προϊόντων τύπου «φρέσκο γάλα ημέρας» ή π.χ. «6ήμερης διάρκειας» -με ειδική σήμανση- οπότε τα νοικοκυριά έχουν πληθώρα επιλογών και οι τιμές είναι χαμηλές.
Το ψωμί δεν πωλείται με το ζύγι, στην πραγματικότητα, τουλάχιστον σε ορισμένα είδη.
Πωλείται θεωρητικώς με προκαθορισμένο βάρος π.χ. 500 gr ή 1000 gr, και ορισμένες φορές μάλιστα, η φρατζόλα του μισόκιλου ζυγίζει τελικά 350 γραμμάρια, καθώς δεν ζυγίζεται κατά την αγορά.
Έτσι οι καταναλωτές ενίοτε εξαπατώνται και -εφόσον συχνά δεν αναγράφεται το κόστος ανά κιλό- δεν μπορούν να συγκρίνουν εύκολα τις τιμές.
Στα απορρυπαντικά, οι τιμές επιβαρύνονται από τη γραφειοκρατία.
Διότι, σε αντίθεση με άλλες χώρες ,π.χ. τη Γερμανία, για κάθε νέο απορρυπαντικό που βγαίνει στην αγορά, πρέπει να προηγηθεί μια χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία, στο Γενικό Χημείο του Κράτους.
Στα καινούρια βιβλία δεν επιτρέπονται ελεύθερα εκπτώσεις και μάλιστα, δεν επιτρέπεται έκπτωση μεγαλύτερη από το 10% της τιμής.
Στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες, υπάρχει υποχρέωση να πωλούνται σχεδόν αποκλειστικά από τα φαρμακεία, ενώ οι τιμές δεν είναι απελευθερωμένες.
Αυτό επιφέρει έλλειψη ανταγωνισμού και υψηλό κόστος για τον πολίτη.
Στο τσιμέντο οι απαιτούμενες από το νόμο, ακριβές υποδομές,ανεβάζουν τις τιμές.
Συγκεκριμένα, τα σιλό που αποθηκεύεται το τσιμέντο, πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 500 τόνων.
Αυτό τελικά, σημαίνει πως λόγω κόστους τις επένδυσης, περιορίζεται ο ανταγωνισμός και ανεβαίνουν οι τιμές για τον καταναλωτή.
Στο εμπόριο ρούχων και παπουτσιών, υπάρχουν περιορισμοί που κατά την Έκθεση, καταλήγουν σε βάρος του καταναλωτή, όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα στοκ και outlet, αλλά και η απαγόρευση διαφημίσεων προσφορών.
Νέες ξενοδοχειακές μονάδες, συχνά δεν μπορούν να δημιουργηθούν λόγω περιορισμών από τις χωροταξικές διατάξεις.
Υπάρχουν μια σειρά από ρυθμίσεις που είτε απαγορεύουν να λειτουργήσουν καινούρια ξενοδοχεία, ιδίως στην ηπειρώτική Ελλάδα -π.χ. στην Αθήνα- «λόγω κορεσμού» είτε αποτρέπουν, στην ουσία, την αλλαγή χρήσης κτηρίων σε ξενοδοχεία.
Αποτέλεσμα: λιγότερα ξενοδοχεία, λιγότερος ανταγωνισμός, υψηλότερες χρεώσεις.
Τα παραπάνω είναι οκτώ μονάχα σημεία από τα εκατοντάδες που υπάρχουν στην έκθεση αναφέρει ο υπ Ανάπτυξης
Ο υπουργός Ανάπτυξης, έκανε γνωστό ότι αφού ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες η αξιολόγηση της Έκθεσης θα νομοθετηθούν οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις