Με το νέο σύστημα δεν θα ταλαιπωρείται από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να μην έχει όλο αυτό το κόστος σε χρήμα και χρόνο που υφίσταται μέχρι σήμερα 'οποιος θέλει να ανοίξει επιχείρηση.
Στο καινούριο σύστημα αδειοδότησης των επιχειρήσειων, χρησιμοποιούνται τρία εργαλεία:
1. η αυτοσυμμόρφωση, όπου η ίδια η επιχείρηση δηλώνει υπεύθυνα πως έχει ήδη συμμορφωθεί και φέρει το βάρος της απόδειξης
2. η πιστοποίηση τρίτου, δηλαδή το outsourcing της διαδικασίας αδειοδότησης, όπως ήδη γίνεται π.χ. στην έκδοση πολεοδομικών αδειών, με τα πιστοποιητικά που εκδίδουν οι μηχανικοί και
3. η αξιοποίηση εργαλείων της αγοράς. Π.χ. επισυνάπτοντας ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο, θα συνάγεται πως η εγκατάσταση αυτή ήδη τηρεί τις προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς οι εταιρίες που ασφαλίζουν μιαν εγκατάσταση, έχουν αναγκαστικά εξετάσει την εγκατάσταση
Ανάλογα με την κρισιμότητα του θέματος που αφορά στο δημόσιο συμφέρον, θα επιλέγεται ένα εκ των τριών εργαλείων.
Ως αποτέλεσμα της απλοποίησης και της εφαρμογής των εργαλείων μας, θα γίνει το εξής:
(α) Σε πολλές περιπτώσεις δραστηριοτήτων, π.χ. σε ένα επαγγελματικό εργαστήριο -ας πούμε: κεραμικής- θα αρκεί η δήλωση στο ΓΕΜΗ και στη ΔΟΥ.
Η Περιφέρεια θα ενημερώνεται ηλεκτρονικά για το γεγονός, χωρίς να κάνει κάτι επιπλέον ο πολίτης.
Καμία υποχρέωση δηλαδή, πέραν της εγγραφής στο ΓΕΜΗ και της ενημέρωσης της εφορίας.
(β) Στις άλλες περιπτώσεις δραστηριοτήτων ,π.χ. σε ένα κλωστοϋφαντουργείο, όπου υπάρχουν ορισμένοι λόγοι δημοσίου συμφέροντος, - εν προκειμένω, να μην ενοχλούνται οι περίοικοι – και πάλι, δεν θα υπάρχει άμεση εμπλοκή των αρχών με έλεγχους στην αδειοδότηση.
Αντίθετα, θα χρησιμοποιούνται τα παραπάνω τρία εργαλεία όπως είναι π.χ. η υπεύθυνη δήλωση ή πιστοποίηση τρίτου.
Έτσι θα βεβαιώνεται εύκολα και γρήγορα, πως η επιχείρηση ήδη τηρεί και θα τηρεί τους ,κατά δραστηριότητα, γενικούς όρους λειτουργίας, που θα καθοριστούν με ΚΥΑ μετά από εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και θα είναι σαφείς, εξαρχής.
Άρα ο ίδιος επιχειρηματίας θα κινεί μόνος του τη διαδικασία, κερδίζοντας χρόνο και χρήμα, χωρίς να περιμένει τη Διοίκηση.
(γ)Υπάρχει και μια τρίτη κατηγορία, ως εξαίρεση. Εδώ εμπίπτουν κάποιες λίγες περιπτώσεις, όπως π.χ. μια φαρμακοβιομηχανία.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, για συνταγματικούς και άλλους λόγους, εδώ θα εξακολουθήσει να απαιτείται και κάποια έγκριση από τις Αρχές.Όμως, και στην περίπτωση αυτή, δεκάδες επιμέρους άδειες που απαιτούνται, αντικαθίστανται από υπεύθυνες δηλώσεις και πιστοποιήσεις τρίτων.
Οι εξαιρέσεις στον κανόνα, δηλαδή οι δραστηριότητες όπου θα απαιτείται και οι αρχές να παρέμβαινουν ενεργά πριν ξεκινήσει η επιχείρηση, θα καθορισθούν περιοριστικώς από τα αρμόδια Υπουργεία.
Επομένως, λοιπόν, για τη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, θα μπορεί κανείς να ξεκινήσει μιαν επιχείρηση χωρίς να υποβάλλει αμέτρητες αιτήσεις και να περιμένει περιμένοντας για έλεγχο, όπως σήμερα.
Αλλά αντίθετα, με απλές βεβαιώσεις -χωρίς άμεση εμπλοκή των αρχών- που θα υποβάλλονται μάλιστα, αποκλειστικά ηλεκτρονικώς.Σε κάθε περίπτωση, με το νέο σύστημα πολύ λίγες θα είναι, οι παραδοσιακού τύπου εγκρίσεις από τις αρχές.
Στόχος του νέου συστήματος είναι ο αριθμός των βημάτων αδειοδότησης να μειωθεί κατά τουλάχιστον 60% και όσα βήματα παραμείνουν, να αφορούν κυρίως υπεύθυνες δηλώσεις και πιστοποιήσεις τρίτων.
Δεύτερη τομή που εισάγεται:Μετατίθενται οι έλεγχοι από το στάδιο παροχής της άδειας στο στάδιο λειτουργίας της εκάστοτε δραστηριότητας
Σήμερα το βάρος των ελέγχων πέφτει στο γραφειοκρατικό κομμάτι, στη διεκπεραίωση των αιτημάτων για αδειοδότηση.
Με το νέο σύστημα, δεν θα εξετάζεται εάν πληρούνται γενικώς και θεωρητικώς οι προϋποθέσεις πριν ξεκινήσει μια επιχείρηση, αλλά εάν τηρείται ο νόμος σε εγκαταστάσεις που ήδη λειτουργούν, στην πράξη.
Όπως ήδη συμβαίνει, στις αδειοδοτήσεις χαμηλής όχλησης στη βιομηχανία.
Για παράδειγμα: ο ελεγκτής δεν θα εξετάζει απλώς στα χαρτιά, θεωρητικώς, τις προδιαγραφές μιας πρέσας -ας πούμε- για να εκτιμήσει πόσο θόρυβο αυτή παράγει, πριν την αδειοδότηση μιας επιχείρησης.
Αντίθετα, ο ελεγκτής θα εξετάζει κατά τη λειτουργία της επιχείρησης, πόσο θόρυβο πραγματικά παράγει η πρέσα.
Ο έλεγχος θα είναι σε δειγματοληπτική βάση, πιο ουσιαστικός και πιο αποτελεσματικός, διότι:
ο επιχειρηματίας κερδίζει χρόνο και χρήμα, καθώς μπορεί να ξεκινήσει να λειτουργεί, χωρίς να περιμένει τον έλεγχο.
οι επιχειρήσεις εξασφαλίζουν μεγαλύτερη ευελιξία στη λειτουργία τους, διότι αυτό που ελέγχεται είναι το αποτέλεσμα π.χ. το πόσος θόρυβος πράγματι παράγεται και όχι το τυπικό κομμάτι, δηλαδή το εάν η επιχείρηση διαθέτει θεωρητικώς μηχανήματα χαμηλής όχλησης , διασφαλίζεται πληρέστερα το δημόσιο συμφέρον καθώς ο έλεγχος γίνεται σε πραγματικές συνθήκες.
Οι έλεγχοι αυτοί θα είναι διαφανείς, ώστε να μην έχουμε απλή χρονική μετάθεση των υποψιών για συναλλαγή με τους ελεγκτές, από το στάδιο πριν τη λειτουργία, στο στάδιο μετά την έναρξη της επιχείρησης.
Γι” αυτό κομβικό στοιχείο στο νέο σύστημα θα είναι η υιοθέτηση συγκεκριμένων προτύπων, τα οποία θα εφαρμόζονται ως τυφλοσούρτης, χωρίς διακριτική ευχέρεια για ερμηνείες από πλευράς των ελεγκτών.
Επομένως, μεγάλο μέρος της μεταρρύθμισης και της δουλειάς των Υπουργείων, αφορά ακριβώς την αποσαφήνιση των προδιαγραφών και των προτύπων που θέτει ο νόμος για την εκάστοτε δραστηριότητα, με βάση τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.
Έχοντας εξασφαλίσει όλα τα παραπάνω, θεσπίζουνται αυστηρές ποινές, ανάλογα φυσικά με τη βαρύτητα της κάθε παράβασης και με τη μεγαλύτερη δυνατή αντικειμενικότητα.
Πρόκειται για ποινές όπου στην περίπτωση σοβαρών παραβάσεων ή υποτροπής, περιλαμβάνουν: πρόστιμα έως 3 εκατ. ευρώ ή 15 % του τζίρου της επιχείρησης, προσωρινή ή οριστική διακοπή λειτουργίας, καθώς και ποινικές κυρώσεις για τους παραβάτες.
Τρίτη τομή: οι έλεγχοι θα διεξάγονται από πιστοποιημένους φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, με βάση τα συγκεκριμένα πρότυπα προδιαγραφών, οργάνωσης και λειτουργίας. Δηλαδή, οutsourcing θα υπάρχει στη διαδικασία των αδειοδοτήσεων αλλά και σε μέρη των ελέγχων.
Για να γίνει, όμως, αυτό, οι φορείς θα πρέπει να έχουν τα προσόντα και να είναι πιστοποιημένοι.
Διότι δεν θέλουμε να καταργήσουμε το σύστημα ελέγχων φυσικά, αλλά αντίθετα να το εκλογικεύσουμε.
Γι” αυτό δημιουργείτε ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο, ώστε να υπάρχουν και να λειτουργούν σωστά, τόσο οι κατάλληλοι δημόσιοι φορείς, αλλά και οι ιδιωτικοί (π.χ. μηχανικοί, εξειδικευμένες εταιρίες)- στο βαθμό που αυτό δεν αποτελεί ανεπίτρεπτη παραχώρηση δημόσιας εξουσίας.
Όπως ήδη γίνεται π.χ. με τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ:
Το κράτος δεν ελέγχει ξεχωριστά το κάθε αυτοκίνητο, αλλά πιστοποιεί τον φορέα του ελέγχου και αυτόν ελέγχει.
Σε κάθε περίπτωση, την ευθύνη για τη διεξαγόμενη έρευνα και τα συμπεράσμάτα της, τη φέρει η εκάστοτε δημόσια αρχή.
Στο εξής, η κεντρική διοίκηση, αντί να ελέγχει κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, θα ελέγχει τους ελεγκτές των επιχειρήσεων.
Τέταρτη τομή: δημιουργείτε ένα κεντρικό, ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης της αδειοδοτικής και ελεγκτικής διαδικασίας
Το σύστημα το οποίο θα έχει την μορφή ενός portal στο οποίο , όποιος θέλει να ξεκινήσει μια δραστηριότητα, θα μπαίνει στο σύστημα, θα βλέπει τί χρειάζεται, αλλά θα κάνει και πολλές από τις διαδικασίες για την αδειοδότηση. Ταυρόχρονα, θα μπορεί να παρακολουθεί πώς προχωρούν οι διαδικασίες, αλλά θα διατηρείται και ενιαίο αρχείο όπου θα συγκεντρώνονται όλα τα πιστοποιητικά.
Και στόχος είναι με το νέο σύστημα, η αδειοδότηση σε πολλές δραστηριότητες, να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν.
Παράδειγμα:
Κάποιος θέλει να λειτουργήσει μια βιομηχανία επεξεργασίας τροφίμων.
Μετά, πηγαίνει στο σχετικό πεδίο της μεταποίησης και βρίσκει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα βήματα που πρέπει να κάνει
iii. Ανεβάζει μόνος του τις υπεύθυνες δηλώσεις στο σύστημα
iv. Κατόπιν, για λογαριασμό του ο διαπιστευμένος λ.χ. μηχανικός ανεβάζει στο σύστημα, βεβαίωση που αναφέρει πως η εγκατάστασή του είναι σύννομη
v. Τέλος, για λογαριασμό του ανεβάζει η αρμόδια αρχή τις τυχόν εγκρίσεις λειτουργίας -όπου και αυτές, τις έχει ηλεκτρονικά ζητήσει. ο επιχειρηματίας.
vi. Από τη στιγμή που θα συμπληρώσει όλα τα βήματα, λειτουργεί κανονικά.