Όπως ορίζει ο Κώδικας Δεοντολόγίας κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης για τον Νέο Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις σκοπός της είναι η προστασία του καταναλωτή μέσω της θέσπισης κανόνων σχετικά με επικοινωνίες πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών με μειωμένη τιμή ή με πρόσθετο όφελος ή με προσδοκία οφέλους κατά τη διάρκεια εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών ή άλλων συναφών πρακτικών
Πεδίο εφαρμογής
1. Oι τιμές διακυμαίνονται ελεύθερα σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Η απόφαση εφαρμόζεται στα φυσικά και νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται σε πωλήσεις προϊόντων και παροχή υπηρεσιών
Χρόνος και εύρος διενέργειας των πρακτικών εμπορικής επικοινωνίας με τον καταναλωτή
Εκπτώσεις διενεργούνται τέσσερις (4) φορές το χρόνο κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 15 του ν. 4177/2013. Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται
μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου πο−
σοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών
που διαθέτει το κατάστημα.
Για τις προωθητικές ενέργειες εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 98 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.
Επικοινωνία μείωσης τιμής
1. Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, προσφορών και προωθητικών ενεργειών πρέπει να εμφανίζεται η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή του προϊόντος ή το πρόσθετο όφελος στην περίπτωση των προωθητικών ενεργειών, προκειμένου η σύγκριση τους να είναι απλή και σαφής.
2. Συμπληρωματικά μπορεί να αναφέρεται και το αντίστοιχο ποσοστό έκπτωσης στο χώρο πώλησης γενικά ή ανά προϊόν κατά τους όρους της παρούσας.
3. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.
4. Οι υπεύθυνοι των σημείων πώλησης που υπάγονται στην παρούσα θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, είτε αμέσως είτε εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος που τάσσεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
5. Όπου στην παρούσα αναφέρεται το είδος του προϊόντος νοείται ο κάθε κωδικός προϊόντος που πωλείται στην επιχείρηση.
6. Οι πρακτικές επικοινωνίας του παρόντος διενεργούνται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.
Καταστήματα STOCK και OUTLET
1. Χαρακτηρίζονται ως καταστήματα STOCK ή OUTLET τα καταστήματα λιανικής πώλησης των προϊόντων εκείνων που ανήκουν σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω κατηγορίες:
(α) αποθέματα προηγούμενων εμπορικών περιόδων (σεζόν)
(β) αποθέματα παλαιάς μόδας
(γ) αποθέματα καταργημένων ή παλαιών ή μη εμπορεύσιμων εμπορικών κωδικών
(δ) αποθέματα παλαιών εμπορικών σειρών (ε) παλαιά εν γένει αποθέματα
(στ) είδη ξεπερασμένης τεχνολογίας και καταναλωτικών συνηθειών
(ζ) είδη πλεονάζουσας παραγωγής
(η) είδη που επιστράφηκαν και/ή αποθέματα λόγω ακύρωσης παραγγελιών
(θ) είδη που ανήκουν σε δοκιμαστικές ή πειραματικές σειρές ή είναι δείγματα.
Επιπλέον των ανωτέρω ειδών τα καταστήματα STOCK επιτρέπεται να πωλούν μεταχειρισμένα και ελαττωματικά προϊόντα.
Τα χαρακτηριζόμενα ως καταστήματα STOCK ή OUTLET, για να λειτουργήσουν, θα πρέπει να έχουν προβεί σε έναρξη εργασιών ως καταστήματα STOCK ή
ως καταστήματα OUTLET στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ.
Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών, τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
Σε κάθε περίπτωση τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναφέρουν στις πινακίδες τους και σε κάθε επικοινωνία με τον καταναλωτή, μαζί με την τιμή του προϊόντος και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του, κατά τις διακρίσεις που ορίζονται παραπάνω , σε περίπτωση δε ελαττωματικού προϊόντος, το ελάττωμα θα σημειώνεται κατά τρόπο σαφή επί του προϊόντος.
Ηλεκτρονικό Μητρώο Καταγγελιών
1. Στην Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή τηρείται βάση καταγγελιών, για την καταχώριση σε αυτό, των πάσης φύσεως καταγγελιών καταναλωτών.
2. Η καταχώριση της καταγγελίας γίνεται μέσω της ιστοσελίδας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή www.1520.gov.gr, με τη χρήση ηλεκτρονικής φόρμας στην οποία ο καταναλωτής συμπληρώνει τα στοιχεία του καθώς και τα στοιχεία της επιχείρησης, την πρακτική της οποίας επιθυμεί να καταγγείλει.
Κυρώσεις
Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων της παρούσας απόφαση που παρουσιάζει το dikaiologitika.gr επιβάλλονται οι κυρώσεις των διατάξεων των άρθρων 2123 του ν. 4177/2013, καθώς και οι κυρώσεις των σχετικών διατάξεων της Α2−718/31.07.2014 υπουργικής απόφασης «Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ)» (ΦΕΚ Β 2090).