Οι κυβερνήσεις τους καταθέτουν έτσι στην Ευρωπαϊκή επιτροπή που τους αξιολογεί και στη συνέχεια κρίνεται αν θα πρέπει ή όχι να ληφθούν μέτρα. Την Τρίτη στην ολομέλεια, η Κομισιόν θα παρουσιάσει μια πρώτη αξιολόγηση του συστήματος. Η συζήτηση μεταδίδεται απευθείας από τις 10:00 ώρα Ελλάδος.
Σε περιόδους ύφεσης, τα φορολογικά έσοδα πέφτουν και οι κοινωνικές δαπάνες αυξάνονται ενώ οι τράπεζες έχουν κι εκείνες ενίοτε ανάγκη στήριξης με δημόσιο χρήμα. Αυτή η μείωση εσόδων με αύξηση των δαπανών είναι που διογκώνει ελλείμματα και χρέη.
Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η ενισχυμένη δημοσιονομική εποπτεία που περιλαμβάνει την κατάθεση των σχεδίων προϋπολογισμού των κρατών-μελών πριν την ψήφισή τους από τα εθνικά κοινοβούλια έχει φέρει αποτελέσματα σε ότι αφορά τη χαλιναγώγηση των δαπανών.
Το 2011, 23 από τα 27 κράτη μέλη είχαν υπαχθεί στη διαδικασία υπερβάλλοντος ελλείμματος επειδή ξεπέρασαν το όριο του 3% που έχουν θέσει οι κυβερνήσεις, σήμερα ο αριθμός έχει μειωθεί σε λιγότερο από το μισό, μόλις 11.
Ως γνωστόν δε, η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Κύπρος βρέθηκαν σε τόσο δύσκολη θέση που αναγκάσθηκαν να ζητήσουν οικονομική βοήθεια από την ΕΕ, η οποία τους παρασχέθηκε αλλά με αντάλλαγμα περικοπές δαπανών, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και την υπαγωγή σε καθεστώς επιτήρησης.
Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, ήδη δύο από τις χώρες αυτές, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία δεν έχουν πια ανάγκη στήριξης ή Τρόικας και ξαναβγήκαν επιτυχώς στις αγορές.
Τα δύο νομοθετικά πακέτα, ένα εξαπλό κι ένα διπλό, που θεμελιώνουν το σύστημα τέθηκαν σε ισχύ τον Δεκέμβριου του 2011 και τον Μάιο του 2013 αντίστοιχα.