Αν υπάρχει μια αγορά που «είδε» πέρυσι τον τζίρο της να αυξάνει και μάλιστα με διψήφιο ρυθμό, αυτή δεν είναι άλλη από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Με βάση εκτιμήσεις του E-commerce Europe, ο τζίρος του online shopping (προϊόντων και υπηρεσιών) στην Ελλάδα έσπασε πέρυσι το φράγμα των 4 δισ. ευρώ, φθάνοντας τα 4,4 δισ. όταν το 2014 ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς άγγιξε τα 3,85 δισ. ευρώ.
Δηλαδή μέσα σε έναν χρόνο κατεγράφη ποσοστιαία άνοδος 14,28% η οποία είναι υψηλότερη κοντά στις δυο ποσοστιαίες μονάδες από την αύξηση που κατεγράφη στο σύνολο της Ευρώπης.
Βέβαια τα 4,4 δισ. που είναι οι e-αγορές των Ελλήνων, μπροστά στα... 477 δισ. που είναι ο συνολικός τζίρος των online αγορών στην Ευρώπη δείχνουν ελάχιστα (είναι μόλις το 9,22%), ωστόσο ο συγκεκριμένος τζίρος είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακός σε μια αγορά όπως η ελληνική όπου τα φυσικά δίκτυα καταστημάτων συρρικνώνονται και ο τζίρος όσων παραμένουν στο παιγνίδι έχει μειωθεί.
Μόνο στις τελευταίες χειμερινές εκπτώσεις, με βάση εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, ο τζίρος μειώθηκε πάνω από 20% σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2015, ποσοστιαία μείωση η οποία μεταφράζεται σε απώλειες 1,18 δισ. ευρώ.
Βέβαια το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν όλος αυτός ο τζίρος των e-αγορών, ή το μεγαλύτερο μέρος αυτού, κατευθύνεται σε ελληνικά online καταστήματα ή σε ελληνικές εταιρείες που έχουν e-shop, ή αφορά αγορές από online δίκτυα του εξωτερικού.
Αν βασιστούμε στα τελευταία στοιχεία της Eurostat (παρουσιάσθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο και αφορούν το έτος 2014), η απάντηση είναι εύκολη. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα η Ελλάδα έχει τις χειρότερες επιδόσεις στην ΕΕ στις ηλεκτρονικές πωλήσεις ως ποσοστό του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων, αφού μόλις το 1% των εσόδων των ελληνικών εταιρειών προέρχεται από αυτές.
Σύμφωνα πάντως με την ετήσια έρευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο B-C στην Ελλάδα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Δεκέμβριος 2015), οι αγορές από Ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών από 60% που ήταν το 2014.
Επίσης από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε πέρυσι κατά 10% σε σχέση με το 2014, ενώ κατεγράφη συνολική αύξηση 5% όσον αφορά τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράσθηκαν online.