Ειδικότερα προκρίνεται η επιβολή νέων μέτρων για την είσπραξη πρόσθετων φορολογικών εσόδων, στο πλαίσιο στήριξης της απόδοσης των μέτρων των €5,7 δισ. που έχουν συμφωνηθεί για το 2016 (εκ των οποίων €3,2 δισ. σε νέους φόρους). Προφανώς, το δημοσιονομικό κενό προκύπτει ως αποτέλεσμα αδυναμίας περικοπής δαπανών (π.χ. Άμυνα, άχρηστοι οργανισμοί δημοσίου) και εξεύρεσης εσόδων (π.χ. τυχερά παιγνίδια, καθολική χρήση πλαστικού χρήματος για την είσπραξη του ΦΠΑ κ.ο.κ.).
Η Ελλάδα έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη φορολόγηση, μεταξύ των 28 χωρών της Ε.Ε., των υπηρεσιών κινητών επικοινωνιών και την έκτη σε σύνολο 50 χωρών παγκοσμίως. Η συνολική φορολογική επιβάρυνση των χρηστών κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα φτάνει στο 38%
Παράλληλα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δρομολογεί διαδικασίες ανατροπών στη φορολόγηση των αυτοκινήτων, ώστε οι μεν επιβαρύνσεις στην απόκτησή τους να υπολογίζονται πλέον με βάση τις εμπορικές αξίες και όχι τον κυβισμό τους, οι δε επιβαρύνσεις στην κατοχή και τη χρήση τους να συνδέονται με την κατανάλωση των καυσίμων και να είναι μεγαλύτερες όσο περισσότερα χιλιόμετρα διανύουν τα οχήματα.
Ετσι εξετάζεται η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού στα τέλη κυκλοφορίας και την φορολόγησης των ΙΧ. Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ περιλαμβάνει ένα σταθερό τέλος για όλους και παράλληλα την αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα ώστε να εισπράττονται περισσότερα από το 1,1 δισ ευρώ που είναι τα πάγια ετήσια έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΥΠΟΙΚ θα καθιερωθούν δύο κατηγορίες τελών κυκλοφορίας, τα «πάγια» και τα «αναλογικά». Τα «πάγια» τέλη θα είναι μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα ποσά τελών κυκλοφορίας, ώστε να είναι προσιτά σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό φορολογουμένων. Τα «αναλογικά» τέλη θα επιβληθούν με την μορφή αυξήσεων στην φορολογία των καυσίμων και των λοιπών ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων. Ουσιαστικά, θα επιβληθεί αύξηση φόρου στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης, με στόχο αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους να επιβαρύνονται με μεγαλύτερα τέλη. Τις υψηλότερες επιβαρύνσεις δηλαδή θα τις έχουν όσοι κινούν περισσότερο τα οχήματά τους ή έχουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, τα οποία «καίνε» περισσότερα καύσιμα, ενώ τους λιγότερους φόρους θα τους καταβάλλουν όσοι μετακινούν ελάχιστα ή καθόλου τα οχήματά τους.
Υψηλότεροι συντελεστές ή και αύξηση της προκαταβολής φόρου για την μεγάλη ακίνητη περιουσία, για την κάλυψη της διαφοράς των 350 εκ. ευρώ που προκάλεσε η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων πριν από δύο μήνες.