Οι δημοσκοπήσεις έπεσαν έξω. Όλες; Όχι βέβαια. Όμως το μιντιακό κατεστημένο φρόντισε να βάλει όλους στον ίδιο κουβά. Γιατί αυτό; Γιατί έτσι καταφέρνει για άλλη μια φορά να ξεγλιστρήσει και να διαχειριστεί, με όρους διαπλοκής φυσικά, την επόμενη μέρα, δηλαδή την σχέση του με τη νέα κυβέρνηση. Όμως η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική. Στα dikaiologitika.gr γίνεται προσπάθεια για παροχή ενημέρωσης με αξιοπρέπεια. Έτσι, επιχειρήθηκε να προκύψει δημοσκόπηση με όρους αξιοπρέπειας και σεβασμού στο αναγνωστικό κοινό. Χωρίς διάθεση ούτε να κρυφτεί κάτι, ούτε να γίνει κάποια συνδιαλλαγή για την «επόμενη μέρα». Άλλωστε, ενδεικτικό της ειλικρίνειας με την οποία τόσο το site, όσο και η εταιρία που ανέλαβε τη δημοσκόπηση διαχειρίστηκαν το αποτέλεσμά της, προκύπτει από την παράσταση νίκης. Θυμηθείτε πόσες δημοσκοπήσεις διαβάσατε σε εφημερίδες ή είδατε σε τηλεοράσεις ή ακούσατε σε ραδιόφωνα και εμπεριείχαν το συγκεκριμένο κρίσιμο μέγεθος.
Φοιτητές στο πρώτο έτος του πανεπιστημίου, στη σχολή ΜΜΕ, μαθαίνουν ότι στα ερωτήματα που τίθενται σε μία δημοσκόπηση παίζει καθοριστικό ρόλο όχι το πρώτο (ποιο κόμμα θα ψηφίσετε στις επόμενες εκλογές), αλλά το δεύτερο (ανεξάρτητα από το τι θα ψηφίσετε, ποιο κόμμα πιστεύετε ότι θα κερδίσει τις εκλογές;). Αλήθεια, πόσες από τις δημοσκοπήσεις που είδαν το «φως της δημοσιότητας», περιελάμβαναν αυτό, το δεύτερο ερώτημα, που στη γλώσσα των ειδικών, λέγεται παράσταση νίκης; Επίσης, τα κανάλια, οι εφημερίδες και τα ραδιόφωνα που αξιοποίησαν αυτές τις δημοσκοπήσεις και τα οποία διαφεντεύονται από δημοσιογράφους – διευθυντές συνήθως, γιατί δέχονταν να προβάλλουν δημοσκοπικά ευρήματα, χωρίς επιστημονική επάρκεια; Εμείς απλώς να θυμίσουμε ότι στη δημοσκόπηση της περασμένης Πέμπτης, η παράσταση νίκης υπήρχε ως ξεχωριστό ερώτημα και φαινόταν ξεκάθαρα από αυτή ότι η διαφορά ήταν στις 29 μονάδες. Δηλαδή, η δυναμική που είχε αναπτύξει ο ΣΥΡΙΖΑ για την πρώτη θέση και με διαφορά, είχε καταγραφεί ξεκάθαρα στη συγκεκριμένη δημοσκόπηση. Αλήθεια, εάν υπήρχαν ανάλογα ευρήματα και στις υπόλοιπες δημοσκοπήσεις που όλο αυτό το διάστημα έκαναν λόγο για «ντέρμπι», ποια θα ήταν η τάση, ποιο θα ήταν το μήνυμα που λάμβαναν οι πολίτες; Σίγουρα πάντως όχι ότι επίκειται κάποιο «εκλογικό θρίλερ», κάτι που ορισμένα «δημοσιογραφικά απολιθώματα» επέμεναν να επικαλούνται ακόμα και μετά το πρώτο exit poll...
Το πρόβλημα με τις δημοσκοπήσεις, είναι πρόβλημα διαχείρισης της εξουσίας που έχουν τα media, και της επιρροής που ασκούν στην κοινή γνώμη. Οι πολίτες, έστω και τώρα, καλό είναι να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται ότι το μιντιακό κατεστημένο της χώρας, τους αντιμετωπίζει λες και είναι... χρυσόψαρα. Συνεπώς, αφού έχουν κοντή μνήμη, ας τους δώσουμε τώρα την τάδε ή την δείνα πληροφορία και αργότερα την αλλάζουμε πάλι, όπως συμφέρει. Είναι προφανές ότι θεωρούν τους πολίτες παρακατιανούς. Τον «κοσμάκη» θέλουν να τον οδηγούν εκεί που οι ίδιοι έχουν επιλέξει, προσφέροντάς του την ενημέρωση που εκείνοι επιθυμούν και αποκρύπτοντας τα σημεία εκείνα που μπορεί να τον οδηγήσουν σε διαφορετικά συμπεράσματα.
Μόνο τυχαίο δεν είναι λοιπόν ότι η δημοσκόπηση του site, προβλήθηκε από ελάχιστα έως καθόλου από το μιντιακό κατεστημένο. Πώς είναι δυνατό να επιτραπεί να προβληθεί μια δημοσκόπηση που τρεις ημέρες πριν από τις εκλογές παρουσίαζε τον ΣΥΡΙΖΑ να προηγείται με 3,6 ποσοστιαίες μονάδες; Κάτι τέτοιο θα αλλοίωνε τελείως όσα έως εκείνη την ώρα, είχαν πετύχει το κατεστημένο και οι εκπρόσωποί τους.
Για να τα μπαλώσουν λοιπόν, προχωρούν σε δεύτερο ατόπημα και απλώς βάζουν όλες τις δημοσκοπήσεις στο ίδιο «καζάνι», αποκρύπτοντας ξανά την αλήθεια. Ότι δηλαδή υπήρξε δημοσκόπηση που παρουσίασε την πραγματικότητα με επιτυχία, έδειξε δηλαδή ποια ήταν η εικόνα του εκλογικού σώματος, λίγες ώρες πριν ανοίξουν οι κάλπες. Κάτι τέτοιο φυσικά και δεν τους αρέσει, φυσικά και δεν θα το επιτρέψουν.
Στο χέρι των πολιτών είναι να αντιληφθούν την πραγματικότητα και να οδηγήσουν όλους αυτούς τους εκπροσώπους της «παλαιάς» και ξεφτισμένης σχολής δημοσιογραφίας και ενημέρωσης, στο περιθώριο. Καιρός είναι να τους γυρίσουν την πλάτη, να τους αναγκάσουν ή να βελτιωθούν και να σεβαστούν τους ίδιους και το αγαθό της ενημέρωσης, ή να συνταξιοδοτηθούν. Άλλωστε η τελευταία παράσταση που έδωσαν στις 20 Σεπτεμβρίου, δεν ήταν τίποτα περισσότερο από μία ακόμα «παράσταση ήττας».