Με την πρώτη τροπολογία ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την Ειδική Αγωγή και την Ιδιωτική Εκπαίδευση και με τη δεύτερη τροπολογία ρυθμίζονται θέματα του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών και των σχολικών καθαριστριών..
Ειδικότερα, με την πρώτη προτεινόμενη ρύθμιση καθορίζονται με σαφήνεια και ομοιομορφία για όλους τους κλάδους πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι όροι και οι προϋποθέσεις, βάσει των οποίων αποδεικνύεται η εξειδίκευση στην ΕΑΕ. Επίσης καταργούνται διατάξεις που διαχώριζαν τους εκπαιδευτικούς, με τη δημιουργία διαφορετικών κλάδων. Οι καταργούμενες διατάξεις προβλέπουν τη σύσταση κλάδων εκπαιδευτικών ΕΑΕ με το συνοδευτικό κωδικό « .50», γεγονός που έχει προκαλέσει ασάφεια και σύγχυση. Και τούτο διότι η ύπαρξη δύο (2) διαφορετικών κλάδων με το ίδιο βασικό πτυχίο έχει ως αναγκαία συνέπεια την αποτροπή ένταξης σε κλάδο που επιβάλλει τον περιορισμό σε ένα τύπο σχολείων.
Περαιτέρω, παρέχεται η δυνατότητα υπηρέτησης σε δομές ΕΑΕ των εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ σε ισότιμη βάση με τους κλάδους εκπαιδευτικών ΕΑΕ ΠΕ61 και ΠΕ71. Με την προτεινόμενη ρύθμιση κατοχυρώνεται η δυνατότητα των εκπαιδευτικών με αυξημένα τυπικά προσόντα που συνίστανται σε εξειδικευμένες μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ, πολύχρονη σχετική εμπειρία και εξειδίκευση στην ΕΑΕ να υπηρετούν σε δομές ΕΑΕ, ισότιμα με εκπαιδευτικούς-κατόχους βασικών τίτλων σπουδών στην ΕΑΕ. Οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στους κλάδους ΠΕ60 και ΠΕ70 και κατέχουν την ανωτέρω εξειδίκευση στην ΕΑΕ, παρότι στελέχωναν εξ’ αρχής και συνεχίζουν να στελεχώνουν και να στηρίζουν τις δομές ΕΑΕ (οι κλάδοι αυτοί συνιστούν τους αρχαιότερους κλάδους ΕΑΕ) και κατά συνέπεια έχουν συμβάλει ουσιωδώς στην εδραίωση και εξέλιξη της ΕΑΕ στη χώρα μας, έτυχαν τα τελευταία χρόνια άνισης και
αδικαιολόγητης μεταχείρισης. Συγκεκριμένα, οι καταργούμενες διατάξεις τους στερούσαν ολικώς τη δυνατότητα υπηρέτησης σε δομές ΕΑΕ. Με την κατάργηση αυτών των διατάξεων αποκαθίσταται η νομιμότητα κατοχής οργανικών θέσεων στην ΕΑΕ των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ και επανέρχεται η κανονικότητα στις υπηρεσιακές μεταβολές οι οποίες εξακολουθούσαν να πραγματοποιούνται παρά την κατάργηση των κλάδων αυτών στις δομές ΕΑΕ.
Στην παράγραφο 3 κατοχυρώνεται με σαφήνεια η δυνατότητα μετακίνησης των εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, από δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση και το αντίστροφο, εξασφαλίζοντας με τα χρονικά όρια που τίθενται τη σταθερότητα του προσωπικού στις αντίστοιχες δομές, όπως επιβάλλεται για παιδαγωγικούς λόγους. Οι εκπαιδευτικοί, σε όποιο εκπαιδευτικό πλαίσιο υπηρετούν, οφείλουν να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι για να καλύπτουν τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους και ως εκ τούτου πρέπει να τους παρέχεται η δυνατότητα υπηρέτησης σε όλες τις δομές της εκπαίδευσης εφόσον έχουν τα απαραίτητα προσόντα.
Τέλος παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής τοποθέτησης σε θέσεις ΕΑΕ εκπαιδευτικών με εμπειρία ή λιγότερα προσόντα στην ΕΑΕ, με αποτέλεσμα να αξιοποιείται με το βέλτιστο τρόπο το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό, να εξυπηρετούνται άμεσα οι ανάγκες των μαθητών και να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των δομών ΕΑΕ.
Με την παράγραφο 4 μεταβάλλεται το σύστημα της ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατά τρόπον ώστε ενοποιούνται οι υφιστάμενοι τύποι σχολικών μονάδων παροχής της ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα παρατηρείται το φαινόμενο, ο ενιαίος στόχος που εξυπηρετεί η ειδική επαγγελματική εκπαίδευση να υλοποιείται μέσω διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών και δομών, χωρίς να υφίσταται επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση και χωρίς να καλύπτονται συγκεκριμένες εκπαιδευτικές ανάγκες. Επιπλέον, εκσυγχρονίζεται το ισχύον σύστημα ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με την καθιέρωση του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου καθώς και της ανανέωσης της δομής των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Επιπλέον, με το ισχύον σύστημα αποδίδεται στους μαθητές των Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων επαγγελματική εξειδίκευση εξαιρετικά νωρίς. Με τον νέο τύπο του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου προσαρμόζεται η φοίτηση στα πλαίσια της ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με τα ισχύοντα στην επαγγελματική εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, στις τέσσερις (4) τάξεις του Γυμνασίου προβλέπεται η εφαρμογή του προγράμματος του Γυμνασίου Γενικής Εκπαίδευσης, εμπλουτισμένο με δραστηριότητες προεπαγγελματικής ετοιμότητας και στις τέσσερις (4) τάξεις του Λυκείου προβλέπεται η εφαρμογή του προγράμματος του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου. Με αυτόν τον τρόπο τερματίζεται το φαινόμενο της άκαιρης και παιδαγωγικά ανεπίτρεπτης πρόωρης εξειδίκευσης των μαθητών.
Με την παράγραφο 5 προβλέπονται οι απαιτούμενες μεταβατικές διατάξεις για την υλοποίηση του νέου συστήματος ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Με την δεύτερη τροπολογία ρυθμίζονται θέματα όπως η κάλυψη των άμεσων αναγκών για τον καθαρισμό των σχολείων, θέματα συμπλήρωσης του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών σύμφωνα με σχετικές εισηγήσεις στελεχών εκπαίδευσης, αλλά και εισάγονται νέες ρυθμίσεις για την έρευνα.
Ειδικότερα σύμφωνα με την τροπολογία στις 15 Ιουλίου 2016 υπεγράφη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ελληνικής Δημοκρατίας δανειακή σύμβαση με σκοπό σύσταση του «Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας» Ελ.Ιδ.Ε.Κ.», ενός ειδικού νομικού προσώπου για τη χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων. Σε πρώτη φάση, το Ελ.Ιδ.Ε.Κ. θα διαχειριστεί κονδύλια ύψους 240 εκ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ειδικά για την ίδρυση του εν λόγω νομικού προσώπου θα ακολουθήσει ειδικός προς τούτο νόμος. Η δομή του Ελ.Ιδ.Ε.Κ. θα είναι ανεξάρτητη από αυτές των Υπουργείων και θα ορίζεται από τους εν δυνάμει δικαιούχους τους, δηλαδή τους δημόσιους ακαδημαϊκούς και ερευνητικούς φορείς της χώρας χωρίς παρεμβάσεις ή άνωθεν επιβαλλόμενες επιλογές. Ειδικότερα, τα Πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα θα εκλέγουν τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης του Ελ.Ιδ.Ε.Κ., από την οποία θα προκύπτει το Επιστημονικό Συμβούλιο και, εν συνεχεία, ο Διευθυντής του Ελ.Ιδ.Ε.Κ. Η οικονομική λειτουργία του Ιδρύματος και η εκ μέρους του χρηματοδότηση των ερευνητικών προγραμμάτων θα πραγματοποιείται με βάση τις αρχές της εξαιρετικής ακαδημαϊκής επίδοσης, της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της χρηστής οικονομικής διαχείρισης. Οι κανόνες χρηματοδότησης από το Ελ.Ιδ.Ε.Κ. θα είναι απλοί και προσαρμοσμένοι στη δυναμική που διέπει την Έρευνα, απαλλαγμένοι από γραφειοκρατικές διαδικασίες, και με γνώμονα τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
Με την υπό κρίση διάταξη διασφαλίζεται, σύμφωνα με τους όρους της ως άνω δανειακής σύμβασης, η άμεση εκταμίευση 18 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα διατεθούν για την άμεση προκήρυξη υποτροφιών για διδακτορικές και μεταδιδακτορικές προτάσεις νέων επιστημόνων. Τις εν λόγω προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα διαχειριστεί η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ).