Πάντως, οι αντιδράσεις στο σύνολο των δημοτικών σχολείων της χώρας είναι λίγες, καταδεικνύοντας ότι ο ιδεολογικός-πολιτικός πόλεμος του καλοκαιριού για το θέμα εξαντλήθηκε σε επίπεδο κεντρικής πολιτικής σκηνής. Αυτό, βέβαια, δεν διαγράφει ότι κάποια παιδιά-αριστούχοι της φετινής Στ΄ Δημοτικού έμειναν με την πικρία όταν διαπίστωσαν πως η κληρωτίδα δεν έκαναν το χατίρι της... αριστείας.
Ειδικότερα, έως και πέρυσι σημαιοφόροι και παραστάτες αναδεικνύονταν οι μαθητές της Στ΄ Δημοτικού με τους καλύτερους μέσους όρους από την προηγούμενη χρονιά (Ε΄ Δημοτικού). Η απόφαση εν μέσω θέρους του υπουργείου «η επιλογή να πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης, στοχεύοντας στη δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα και αποφεύγοντας τους ανταγωνισμούς και τις διενέξεις μεταξύ των μαθητών», είχε προκαλέσει οξύτατες αντιδράσεις. Καθώς πλησιάζει η πρώτη από τις δύο κορυφαίες στιγμές των σημαιοφόρων και παραστατών –στις παρελάσεις στις 28 Οκτωβρίου και 25 Μαρτίου– τα σχολεία έχουν οργανώσει τις κληρώσεις.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή» από το υπουργείο Παιδείας υπολογίζεται ότι οι μαθητές της φετινής Στ΄ Δημοτικού σε όλη τη χώρα είναι χωρισμένοι σε συνολικά περίπου 6.000 τμήματα. Εως τώρα αντιδράσεις για το αποτέλεσμα της κλήρωσης έχουν υπάρξει σε δύο σχολεία, σε Αχαΐα και Κοζάνη, όχι επειδή δεν κληρώθηκε ο μαθητής με τον μεγαλύτερο μέσον όρο στην Ε΄ Δημοτικού, αλλά εξαιτίας της εθνικότητας και του θρησκεύματος του παιδιού. Ενδεικτικά, σε σχολείο της Κοζάνης η κλήρωση (και για την παρέλαση της 11ης Οκτωβρίου, ημερομηνία απελευθέρωση της πόλης) ανάδειξε έναν μαθητή από την Αλβανία και μερίδα γονέων αντέδρασαν για την καταγωγή του, ενώ αναφέρουν πως ο μαθητής έχει μέτριες επιδόσεις στα μαθήματα. Μάλιστα, ορισμένοι λένε ότι δεν θα επιτρέψουν στα παιδιά τους να συμμετάσχουν στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Επίσης, στη Δυτική Αχαΐα υπήρξαν διαμαρτυρίες επειδή σημαιοφόρος αναδείχθηκε μαθήτρια από την Αλβανία, που έχει μεν ελληνική ιθαγένεια αλλά έχει πάρει απαλλαγή από τα Θρησκευτικά. Αυτός ήταν και ο λόγος στον οποίο αποδίδονται οι αντιδράσεις.
«Για μία ακόμη φορά οι Κασσάνδρες διαψεύστηκαν. Οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αγνόησαν τις αβάσιμες προφητείες και αποδείχθηκαν έτοιμοι να εφαρμόσουν τον νέο τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων στα δημοτικά σχολεία με κλήρωση, που έγινε ομαλά και σύμφωνα με το νέο Προεδρικό Διάταγμα, δήλωσε στην «Καθημερινή» ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Το ίδιο, προσθέτει, ότι συνέβη στην περίπτωση της εφαρμογής του νέου νόμου για την εκλογή πρυτάνεων στα ΑΕΙ. «Αντιστοίχως, οι Κασσάνδρες έμειναν χωρίς κοινό. Η διαδικασία γίνεται απρόσκοπτα και το κλίμα διαψεύδει τις κραυγές “μίσους και σπαραγμού”, που κάποιοι προέτρεξαν να προβλέψουν», και τονίζει: «Η πραγματικότητα οφείλει να μας διδάσκει. Για εμάς η διδαχή είναι ότι καλώς λαμβάνουμε αποφάσεις που αντανακλούν την εμπιστοσύνη της πολιτείας στην εκπαιδευτική κοινότητα. Μένει να βγάλουν και τα δικά τους συμπεράσματα οι “μάντεις κακών”».