Αλλάζουν πολλά στα σχολεία για τους εκπαιδευτικούς με βάση και το πολυνομοσχέδιο που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως παρουσίασε στις Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών. Νομοσχέδιο που αφορά στην αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών και στην αυτονομία σχολείων.
Με βάση τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά, δημιουργείται ο νέος θεσμός του Μέντορα εκπαιδευτικού για την ένταξη των εκπαιδευτικών στο σχολείο. Ο ρόλος τους θα είναι η καθοδήγηση των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών, ενώ προβλέπεται και θέση Ενδοσχολικού συντονιστή. Από «εξετάσεις» και χωρίς μονιμοποίηση αρχικά όσοι εκπαιδευτικοί διορίζονται μέσω ΑΣΕΠ.
Η αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών θα γίνεται μέσω εννέα παραμέτρων, όπως έγινε γνωστό το υπουργείο Παιδείας, με τη Νίκη Κεραμέως να παρουσιάζει σήμερα Τετάρτη (23/06) το σχετικό νομοσχέδιο (με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών») στο υπουργικό συμβούλιο.
Επίσης, η θητεία διευθυντών και στελεχών αυξάνεται στα 4 έτη από 3 σήμερα ενώ καταργείται το όριο των δυο θητειών στο ίδιο σχολείο. Δημιουργούνται 800 θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης, ενώ σε κάθε διεύθυνση θα υπάρχει και Επόπτης Εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», το νέο σύστημα αξιολόγησης και κρίσεων των στελεχών εκπαίδευσης στηρίζεται στις παρακάτω εννέα παραμέτρους:
- Οι εκπαιδευτικοί δεν θα αξιολογούνται στα μαθήματα δεύτερης ανάθεσης (ό,τι διδάσκουν, δηλαδή, πέρα από το δικό τους επιστημονικό αντικείμενο), αλλά μόνο σε όσα ειδικεύονται/έχουν σπουδάσει.
- Στα σχολεία εισάγονται τρεις νέοι θεσμοί: Μέντορες, συντονιστές τάξης και υπεύθυνοι μαθημάτων. Οι μέντορες θα καθοδηγούν τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και θα μεριμνούν για την προσαρμογή τους στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι συντονιστές θα ασχολούνται με προβλήματα που προκύπτουν στα τμήματα της κάθε τάξης. Οι υπεύθυνοι μαθημάτων θα ασχολούνται με την ενδοσχολική επιμόρφωση. Και οι τρεις αυτές ειδικότητες θα μοριοδοτούνται μελλοντικά για διευθυντικές θέσεις (σχολείου, διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ.ο.κ.).
- Οι διευθυντές των σχολείων θα είναι υποχρεωμένοι να διοργανώνουν ετησίως επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών τους που θα γίνονται από τους ίδιους, από εξωτερικούς εκπαιδευτικούς ή πανεπιστημιακούς.
- Η ατομική αξιολόγηση θα είναι περιγραφική και θα έχει βελτιωτικό χαρακτήρα. Θα δίνει, όμως, το «εισιτήριο» για προαγωγές σε θέσεις στελεχών αν ο εκπαιδευτικός κρίνεται επαρκής. Αν είναι αρνητική, θα οδηγεί σε υποχρεωτική επιμόρφωση.
- Οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί (νεοδιόριστοι και για διάστημα δύο ετών) δεν θα μονιμοποιούνται αν κρίνονται ανεπαρκείς και θα πηγαίνουν σε επιμόρφωση.
- Οι χαρακτηρισμοί του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού θα είναι τέσσερις: «Μη ικανοποιητικός», «ικανοποιητικός», «πολύ καλός», «εξαιρετικός».
- Η αξιολόγηση θα γίνεται σε τρία επίπεδα: Γενική και ειδική διδακτική αξιολόγηση που θα κάνει ο σχολικός σύμβουλος του κάθε μαθήματος. Αξιολόγηση για το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης που θα κάνει ο διευθυντής του σχολείου. Αξιολόγηση για υπηρεσιακή συνέπεια που θα κάνουν ο διευθυντής και ο σύμβουλος παιδαγωγικής ευθύνης.
- Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται κάθε δύο χρόνια από τον διευθυντή και κάθε τέσσερα από τους συμβούλους της κάθε περιοχής. Οπότε, η πρώτη αξιολόγηση θα γίνει τον Ιούνιο του 2023.
- Καταργούνται οι δύο θητείες των διευθυντών (στην ίδια σχολική μονάδα) και εισάγεται η μία συνεχόμενη τετραετία. Τους υποδιευθυντές θα προτείνουν οι διευθυντές.
Προκειμένου να προχωρήσει το σύστημα αξιολόγησης το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει στην τοποθέτηση 880 νέων σχολικών συμβούλων ενώ θα προσληφθούν και 1.100 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί που θα ανήκουν οργανικά στα κατά τόπους Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης αλλά θα υπηρετούν στα σχολεία.
Βάσει του νομοσχεδίου θα απαιτούνται 12 χρόνια προϋπηρεσίας για να γίνει κάποιος διευθυντής σχολείου και 15 χρόνια για να γίνει κάποιος διευθυντής εκπαίδευσης.
Τα συμβούλια που θα επιλέγουν διευθυντές δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα έχουν ένα μέλος από το ΑΣΕΠ, τρεις καθηγητές ΑΕΙ επιλογής του υπουργείου Παιδείας και έναν γενικό διευθυντή του υπουργείου Παιδείας.
Τα αντίστοιχα συμβούλια που θα επιλέγουν διευθυντές σχολείων θα έχουν έναν σύμβουλο ΑΣΕΠ, δύο σχολικούς συμβούλους και τον διευθυντή πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κάθε περιοχής, ενώ δεν θα συμμετέχουν οι αιρετοί εκπρόσωποι των καθηγητών.
Πρόσκληση Κεραμέως στα κόμματα για διάλογο για το νομοσχέδιο για τα σχολεία
Ο διάλογος για το νομοσχέδιο για τα σχολεία, το οποίο θα περιλαμβάνει τέσσερις άξονες, θα ξεκινήσει, μάλιστα, σύντομα μετά και την πρόσκληση της Νίκης Κεραμέως προς τους τομεάρχες Παιδείας των κομμάτων και φορείς.
Συγκεκριμένα, η υπουργός Παιδείας προσκάλεσε με επιστολή της τους υπευθύνους Παιδείας των κοινοβουλευτικών ομάδων, προκειμένου να συναντηθούν και να συζητήσουν θέσεις και απόψεις που αφορούν στους άξονες του επερχόμενου νομοσχεδίου του υπουργείου, ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη διαμόρφωσή του.
Ακολουθεί το κείμενο της επιστολής:
«Μαρούσι, 22 Ιουνίου 2021
Αξιότιμε κύριε/κυρία…,
Στο πλαίσιο του διαλόγου που σταθερά επιδιώκουμε με τους εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών ομάδων και τους φορείς, σας προσκαλούμε σε ενημέρωση και συζήτηση σχετικά με το επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών».
Το εν λόγω νομοθέτημα περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:
Ι) Τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, καθώς η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες.
ΙΙ) Την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ως απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος και για τη διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
ΙΙΙ) Τις δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου.
ΙV) Την εκκλησιαστική εκπαίδευση, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την οργάνωση της δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας και ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.
Αναμένοντας τον εποικοδομητικό μας διάλογο.
Με εκτίμηση,
Νίκη Κεραμέως».
Συζήτησαν για το νέο νομοσχέδιο υπουργείο Παιδείας-ΔΟΕ-ΟΛΜΕ
Με τα Διοικητικά Συμβούλια της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) συναντήθηκαν, λοιπόν, την Τρίτη (22/06) η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) Νίκη Κεραμέως, η υφυπουργός Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής Ζέττα Μακρή κι ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής Αλέξανδρος Κόπτσης.
Αντικείμενο των συναντήσεων, οι οποίες έλαβαν χώρα με πρωτοβουλία της ηγεσίας του υπουργείου στο πλαίσιο της ανταλλαγής απόψεων με αρμόδιους φορείς και τα κόμματα, ήταν η ενημέρωση και συζήτηση σχετικά με το επερχόμενο νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών».
Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ, η Νίκη Κεραμέως παρουσίασε στους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών ενώσεων:
- Τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς - η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες.
- Την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ως μηχανισμό για την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
- Τις δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στις ρυθμίσεις που αφορούν στο πολλαπλό βιβλίο, την αποκέντρωση και ευελιξία της διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, την ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή/της διευθύντριας της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης στο σχολείο, στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας μέσα από την αξιολόγησή τους η οποία θα συνδέεται άρρηκτα με την επιμόρφωση, στην ίδρυση δομών εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, καθώς και στις διαδικασίες επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης.
Η ηγεσία του υπουργείου απάντησε, όπως αναφέρει, σε ερωτήσεις των εκπροσώπων των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών, κατέγραψε σκέψεις τους και δεσμεύθηκε για τη συνέχιση του διαλόγου.