Οι απογοητευτικές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA 2022, καθώς η χώρα μας βρέθηκε στην 44η θέση ανάμεσα σε 80 χώρες του ΟΟΣΑ που συμμετείχαν, προκάλεσαν θύελλα σχολίων και αντιδράσεων για το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Όπως δήλωσε αποκλειστικά στο Dnews η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεματικής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και Εθνική Διαχειρίστρια του Προγράμματος PISA του Ο.Ο.Σ.Α. Χρύσα Σοφιανοπούλου σχολίασε τις χαμηλές επιδόσεις της χώρας μας στην παγκόσμια λίστα αναφέροντας ότι "Εκείνο που χαρακτηρίζει τα αποτελέσματα του PISA 2022 είναι η πτώση στις επιδόσεις σχεδόν όλων των χωρών που συμμετείχαν. Πτώση που ερμηνεύεται κυρίως λόγω πανδημίας. Ανεξάρτητα από αυτό, έχει ενδιαφέρο να μελετήσουμε περαιτέρω τις επιδόσεις της Ελλάδας στα Μαθηματικά, που ήταν το κύριο γνωστικό αντικείμενο, δεδομένου του μαθηματικού συλλογισμού που υπήρχε ενισχυμένος αυτή την φορά."
«Οι Πανελλήνιες φταίνε για τις κακές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA»
Εντύπωση προκάλεσε η ανάρτηση στο Χ του πρώην υφυπουργού Παιδείας, Γιάννη Πανάρετου, που σχολιάζει ότι η αιτία των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών είναι οι Πανελλήνιες εξετάσεις. Ειδικότερα. όπως σχολίασε “Ο κορσές της ύλης οδηγεί στην ακραία απομνημόνευση εις βάρος της κριτικής σκέψης (ουσία του PISA)”, λέγοντας ότι “στον βωμό της ισότητας (μικρή και ακραία προσδιορισμένη εξεταστέα ύλη) έχουμε θυσιάσει τη δημιουργική σκέψη των νέων”.
Σημειώνεται ότι ο κ. Πανάρετος ήταν από τους εμπνευστές του προγράμματος PISA στον ΟΟΣΑ, στην αρχή της δεκαετίας του ’90.
Αναλυτικά το κείμενο της ανάρτησης του Γιάννη Πανάρετου:
Ήμουν από τους εμπνευστές του προγράμματος PISA στον ΟΟΣΑ, στην αρχή της δεκαετίας του ´90. (Εκπροσωπούσα την χώρα στην εκπαιδευτική επιτροπή του ΟΟΣΑ). Πίστευα πολύ στις μετρήσιμες αξιολογήσεις στην εκπαίδευση (κ όχι μόνο).
Η χώρα μας διαχρονικά έχει απογοητευτικές επιδόσεις στο πρόγραμμα. Χειροτέρεψε όμως μετά το 2010, παρά τις μεταρρυθμίσεις που επιχειρήθηκαν. Έχουν διατυπωθεί πολλές βάσιμες ερμηνείες. (Ύλη, μέθοδοι διδασκαλίας, ποιότητα καθηγητών, συμπεριφορά γονέων κλπ).
Ποτέ όμως δεν έγινε εμπεριστατωμένη μελέτη εντοπισμού των βασικών προβλημάτων. Η ΟΛΜΕ υποστήριζε ότι το PISA αξιολογεί διαφορετικά από το δικό μας σύστημα (σωστό σε ένα βαθμό).
Η γνώμη μου ήταν (κ είναι) ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πανελλήνιες. (Κυρίως ο ακριβής προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης). Γύρω τους έχει οικοδομηθεί όλο το σύστημα. Ο κορσές της ύλης οδηγεί στην ακραία απομνημόνευση εις βάρος της κριτικής σκέψης (ουσία του PISA).
Στον βωμό της ισότητας (μικρή κ ακραία προσδιορισμένη εξεταστέα ύλη) έχουμε θυσιάσει την δημιουργική σκέψη των νέων.
Μελέτες που είχα κάνει πριν 20 περίπου χρόνια (αποτελέσματα στην σελίδα μου) είχαν δείξει ότι οι κοινωνικές ανισότητες διευρύνθηκαν αντί να μειωθούν (στις πανελλήνιες αποδίδουν καλύτερα οι μαθητές των ιδιωτικών με γονείς γιατρούς, καθηγητές μηχανικούς κλπ).
Όταν ο βασικός στόχος μιας πολιτικής αποτυγχάνει, η πολιτική θέλει αλλαγή. Εδώ η αλλαγή δεν είναι εύκολη. Έχει διαμορφωθεί μια ολόκληρη οικονομία κ μια νοοτροπία βολέματος γύρω από τις πανελλήνιες κ την μορφή που έχουν.
Από την εμπειρία δεκαετιών στην εκπαίδευση (κ στην πολιτική της) έχω καταλήξει ότι έφθασε η ώρα της ριζικής επανεξέτασης της πρακτικής των πανελληνίων. Πέρασαν 40 περίπου χρόνια με αυτές και στο όνομα του αδιάβλητου θυσιάζουμε την δημιουργική σκέψη γενεών.
Δύσκολο το εγχείρημα, κυρίως πολιτικά κ ψυχολογικά. Όμως, πρέπει να το αποτολμήσουμε. Αντί να ασχολούμαστε με ιδιωτικά πανεπιστήμια (επίσης πρόβλημα, αλλά στο τέλος και όχι στην ρίζα του προβλήματος) ας ξεκινήσουμε από την ρίζα. Εδώ να σας δω Κυριάκο 1 κ Κυριάκο 2.
1/9 Ημουν από τους εμπνευστές του προγράμματος PISA στον ΟΟΣΑ, στην αρχή της δεκαετίας του ´90. (Εκπροσωπούσα την χώρα στην εκπαιδευτική επιτροπή του ΟΟΣΑ). Πίστευα πολύ στις μετρήσιμες αξιολογήσεις στην εκπαίδευση (κ όχι μόνο).
— John Panaretos (@J_Panaretos) December 5, 2023