Η εκδήλωση που οργάνωσε η Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ, στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, για την παρουσίαση του προγράμματος σπουδών της νέας Εκπαιδευτικής Δομής Ξυλοναυπηγικής έκρυβε ειδήσεις.
Όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, ένα από τα σχέδια που επεξεργάζεται και αναμένεται να υλοποιηθεί είναι η δημιουργία Σχολής Καραβομαραγκών. Αφορμή για την ανακοίνωση ήταν η παρουσίαση του προγράμματος σπουδών της νέας Εκπαιδευτικής Δομής Ξυλοναυπηγικής που θα λειτουργήσει στο Μουσείο Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών Αιγαίου, στη Σάμο, από την εκπαιδευτική χρονιά 2024-2025.
«Η διάσωση των παραδοσιακών σκαφών είναι συνυφασμένη με τη διάσωση της ίδιας της ναυπηγικής τέχνης κι αυτά θα περισώσουν τα καρνάγια και τους ταρσανάδες. Διότι ο παραδοσιακός καραβομαραγκός θα συντηρήσει και θα επισκευάσει τα υπάρχοντα παραδοσιακά σκάφη, θα ναυπηγήσει νέα και θα μεταλαμπαδεύσει την τέχνη του στους επόμενους. Το ξύλινο σκάφος πρέπει να παραμείνει ζωντανό. Είτε ως αλιευτικό, είτε ως τουριστικό, είτε ως εμπορικό. Και η εργασία του καραβομαραγκού πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ζωντανή τέχνη. Και όχι ως τέχνη που διδάσκεται σε κάποια "ελίτ" εργαστήρια για το πώς, για παράδειγμα, έφτιαχναν οι πρόγονοί μας παραδοσιακές στολές και φουστανέλες», ανέφερε ο Χρήστος Στυλιανίδης. Παράλληλα τόνισε τις ενέργειες του υπουργείου για την προστασία του ξύλινου σκάφους και περιέγραψε τους επόμενους στόχους του: «Εστιάζουμε σε δύο σημαντικές ενέργειες: πρώτον, στην καταγραφή των παραδοσιακών ναυπηγικών γραμμών και της παραδοσιακής ιστιοφορίας. Και δεύτερον, στη δημιουργία Σχολής Καραβομαραγκών».
Η διάσωση και διαφύλαξη της ξυλοναυπηγικής τέχνης
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Στυλιανίδη η δημιουργία Σχολής Καραβομαραγκών έχει ήδη πάρει την έγκριση των τριών υπουργείων (Παιδείας, Πολιτισμού και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής) και αναμένεται η τελική απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, για την έναρξη της λειτουργίας της σχολής, επιπέδου 3 (μετά το Γυμνάσιο).