Τα παραπάνω προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος etwinning με θέμα «Το σχολείο που ζω και ονειρεύομαι», στο οποίο μετείχαν μαθητές από το Αριστοτέλειο Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, το 3ο Γενικό Λύκειο Καρδίτσας και το Liceo Tito Lucrezio Caro της Ρώμης.
Ενδεικτικά, στο ερώτημα εάν ο μαθητής νιώθει ευτυχισμένος στο σημερινό σχολείο, το 31,9% απάντησε «καθόλου», το 28% απάντησε «λίγο», το 29,1%, «μέτρια», το 7,7% «πολύ» και μόλις το 3,3% «πάρα πολύ».
«Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δεν είναι ικανοποιημένοι με το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, λόγω της χρησιμοθηρικής του φύσης και της αναποτελεσματικότητας του» ανέφερε η καθηγήτρια Μαίρη Παπαχρήστου, υπό την καθοδήγηση της οποίας διεξήχθη η έρευνα
Πάνω από το 70% των μαθητών πιστεύει ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση που προσφέρεται στη χώρα μας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί «καθόλου» ή μπορεί να ανταγωνιστεί «λίγο» αυτή των άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα, ποσοστό 84,6% απάντησε καταφατικά, όταν ρωτήθηκε αν θέλει μαθήματα πρακτικής άσκησης στο σχολείο.
Ο ένας στους δύο μαθητές υπογραμμίζει την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ενώ σε άλλο ερώτημα η πλειοψηφία συμφωνεί με την άποψη ότι θα έπρεπε να αξιολογούνται οι καθηγητές από τους μαθητές στο σχολείο.