Η Τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας προβλέπει την θέσπιση μεταβατικού θεσμικού πλαισίου για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με τις Πανελλήνιες εξετάσεις 2016 και που θα ισχύσει έως ότου μετά από ευρύ διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θεσμοθετήσουμε συνολικά νέο σύστημα για το Λύκειο, το οποίο όχι απλώς θα προετοιμάζει για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια αλλά και θα συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας, στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και στην εμπέδωση των δημοκρατικών αξιών.
Όσον αφορά στη δομή του ωρολογίου προγράμματος διαμορφώνονται τρεις ομάδες προσανατολισμού (Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), ορίζονται δε πέντε Επιστημονικά πεδία (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες, Θετικές Επιστήμες, Επιστήμες Ζωής και Υγείας, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική).
Στις Εξετάσεις Εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-16 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:
Να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής.
Να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο, αν επιλέξουν και ένα 5ο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ή τα δύο επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.
Κάθε ομάδα Προσανατολισμού έχει τρία κοινά μαθήματα που απαιτούνται σε όλα τα επιστημονικά πεδία όπου έχει πρόσβαση η Ομάδα Προσανατολισμού. Το τέταρτο μάθημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Με ένα διαφορετικό τέταρτο μάθημα ανοίγεται η δυνατότητα πρόσβασης σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο.
Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα ορισθούν με υπουργική απόφαση.
Επίσης κατατίθενται ρυθμίσεις σχετικά με τον βαθμό προαγωγής και απόλυσης κατά τις τελευταίες τάξεις των ημερησίων και εσπερινών λυκείων αλλά και την κατάργηση της επιλογής θεμάτων κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων κατά τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το σχολικό έτος 2015-16. Ο Υπουργός Παιδείας εξουσιοδοτείται να ρυθμίσει με υπουργική απόφαση τις λεπτομέρειες της διεξαγωγής των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων του σχολικού έτους 2014-15, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που προκύπτουν από τις ρυθμίσεις της Υπουργικής Τροπολογίας και κατά τα ισχύοντα Προεδρικά Διατάγματα.
Παράλληλα λύνονται σοβαρές δυσλειτουργίες στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης όπου προκάλεσαν οι μνημονιακοί νόμοι, στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης αφού αφαίρεσαν το δικαίωμα από μεγάλα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας με χαμηλά ή καθόλου εισοδήματα να μπορούν να αποκτήσουν δωρεάν επαγγελματική ειδίκευση που θα τους επέτρεπε να διεκδικήσουν από καλύτερες θέσεις, εργασία και επαγγελματική αποκατάσταση.
Ταυτόχρονα, κατάργησαν βίαια το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην εργασία από 2500 περίπου εκπαιδευτικούς, που ανήκαν σε 50 διαφορετικές ειδικότητες και ασκούσαν το λειτούργημά τους στη δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αυτές οι νομοθετικές ρυθμίσεις βρίσκονται σε εναρμόνιση με το υπό ψήφιση νόμου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που επαναφέρει τους εκπαιδευτικούς από το καθεστώς διαθεσιμότητας – απόλυσης, στα σχολεία και τις οργανικές θέσεις που υπηρετούσαν.
Έτσι το ΥΠΟΠΑΙΘ προχωρεί στην επανασύσταση των τομέων και ειδικοτήτων που είχαν καταργηθεί και είχαν δοθεί αποκλειστικά ως δώρο στα ιδιωτικά σχολεία, προκαλώντας αποκλεισμό των φτωχότερων στρωμάτων από την επαγγελματική εκπαίδευση, που σε πολύ μεγάλο βαθμό έδειχναν την προτίμησή τους σε αυτές τις ειδικότητες. Οι καθηγητές επιστρέφουν στις θέσεις τους έγκαιρα, οπότε το νέο σχολικό έτος θα είναι σε θέση να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
Δείτε εδώ το νέο σύστημα