Τα μαθήματα του ΕΠΑ.Λ. κατανέμονται σε μαθήματα Γενικής Παιδείας και σε μαθήματα Ομάδων Προσανα-τολισμού, Τομέων και Ειδικοτήτων. Τα μαθήματα των Τομέων και Ειδικοτήτων χαρακτη-ρίζονται ως θεωρητικά, εργαστηριακά, σχεδιαστικά και μεικτά (με θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος). Στα μαθήματα Γενικής Παιδείας περιλαμβάνονται και μαθήματα τα οποία χωρίζονται σε κλάδους. Τα μαθήματα θεωρούνται: (α) Μη γραπτώς εξεταζόμενα (β) Γραπτώς εξεταζόμενα
Τα μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι:
(α) Η Φυσική Αγωγή
(β) Η Ερευνητική Εργασία (project)
(γ) ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός -Περιβάλλον εργασίας - Ασφάλεια και Υγιεινή Όλα τα υπόλοιπα μαθήματα θεωρούνται γραπτώς εξεταζόμενα.
Το μάθημα Γενικής Παιδείας «Ελληνική Γλώσσα» της Α' και Β' τάξης χωρίζεται σε δύο κλάδους:
(α) Νέα Ελληνική Γλώσσα και (β) Νέα Ελληνική Λογοτεχνία
Το μάθημα Γενικής Παιδείας «Μαθηματικά» της Α' και Β' τάξης χωρίζεται σε δύο κλάδους: (α) Άλγεβρα και (β) Γεωμετρία
Το μάθημα Γενικής Παιδείας «Θετικές Επιστήμες» της Β' τάξης χωρίζεται σε δύο κλάδους: (α) Φυσική και (β) Χημεία
Τρόπος αξιολόγησης Μεικτών Μαθημάτων, Μαθημάτων Γενικής Παιδείας με κλάδους, Μαθήματος «Ερευνητική Εργασία», Μαθήματος «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός - Περιβάλλον εργασίας -Ασφάλεια και Υγιεινή» ανά τετράμηνο
1. Τα μεικτά μαθήματα (θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος) εξετάζονται και βαθμολογούνται χωριστά για κάθε μέρος τους. Ο τελικός βαθμός στο μάθημα αυτό είναι ο μέσος όρος (Μ.Ο.) του θεωρητικού και του εργαστηριακού μέρους και ως βαθμολογία του μαθήματος καταχωρίζεται ένας βαθμός. Το μάθημα σε κάθε περί-πτωση θεωρείται ενιαίο.
2. Κάθε κλάδος μαθήματος εξετάζεται και βαθμολο-γείται χωριστά ανά τετράμηνο.
3. Το μάθημα «Ερευνητική Εργασία (Project)» εξετάζε-ται και βαθμολογείται χωριστά ανά τετράμηνο.
4. Το μάθημα «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατο-λισμός - Περιβάλλον εργασίας - Ασφάλεια και Υγιεινή» εξετάζεται και βαθμολογείται χωριστά ανά τετράμηνο
Βαθμολογική Κλίμακα
1. Στην Α' και Β' τάξη ΕΠΑ.Λ., η βαθμολογική κλίμακα, με βάση την οποία υπολογίζονται οι βαθμοί επίδοσης των μαθητών σε όλα τα μαθήματα είναι 0-20 και λεκτι-κώς προσδιορίζεται με τους χαρακτηρισμούς:
Κακώς |
0-5 |
|
Ανεπαρκώς |
5,1 - |
9,4 |
Σχεδόν καλώς |
9,5 |
- 13 |
Καλώς |
13,1 |
- 16 |
Λίαν καλώς |
16,1 |
- 18 |
Άριστα |
18,1 |
- 20 |
Η βαθμολόγηση των γραπτών των προαγωγικών εξε-τάσεων γίνεται στην κλίμακα 0-100 με ακέραιους μόνο αριθμούς και ο τελικός βαθμός του γραπτού ανάγεται στην κλίμακα 0-20 και γράφεται ως δεκαδικός, όπου απαιτείται, με προσέγγιση δεκάτου.
2. Οι προφορικοί βαθμοί της αξιολόγησης των μαθητών δίνονται σε ακέραιους αριθμούς. Ο μέσος όρος (Μ.Ο.) των προφορικών βαθμολογιών των δύο τετραμήνων των μαθημάτων που δεν έχουν κλάδους αποτελεί τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή σε κάθε μάθημα και δίνεται με προσέγγιση δεκάτου. Ως τελικός βαθμός κάθε κλάδου ορίζεται ο Μέσος Όρος (Μ.Ο) του Ετήσιου Προφορικού Βαθμού του με τον αντίστοιχο Γραπτό βαθμό και δίνεται με προσέγγιση δεκάτου.
3. Ο βαθμός ετήσιας επίδοσης κατά μάθημα και ο γενικός μέσος όρος (Γ.Μ.Ο.) γράφονται ως δεκαδικοί με προσέγγιση δεκάτου.
Αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα Γενικής Παιδεία
«Φυσική Αγωγή» της Α' και Β' τάξης του ΕΠΑ.Λ. και στο μάθημα «Σχεδίαση Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων» της Ειδικότητας «Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων» του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού της Β' τάξης του ΕΠΑ.Λ. κατά τη διάρκεια του τετραμήνου
Φυσική Αγωγή
Με τον όρο αξιολόγηση εννοούμε, στη σχολική πράξη, τον προσδιορισμό και την εκτίμηση, με αριθμούς ή με άλλο τρόπο, της επίδοσης των μαθητών, με σκοπό είτε τη βαθμολογία (κατάθεση βαθμών τετραμήνου κ.ά.) είτε τη διαπίστωση της προόδου τους (αξιολόγηση αποτελε-σμάτων διδασκαλίας κ.ά.), με ειδικές εξετάσεις ή τεστ. Σε μια αξιολόγηση σημασία έχουν, εκτός από τα εξεταστέα αντικείμενα, και τα κριτήρια εξέτασης, δηλαδή το μέτρο και η βαρύτητα που θα δοθεί σε κάθε ένα από αυτά, γι' αυτό δίνεται επιπλέον και ειδική βαθμολογική κλίμακα και μέτρο κρίσης για κάθε εξεταστέα ομάδα χωριστά.
Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής η ειδική αυτή βαθμο-λογική κλίμακα έχει μεγάλη σημασία, γιατί τα αντικείμενα κρίσης είναι πολλά (φυσικές - σωματικές ικανότητες, κινητικές - αθλητικές γνώσεις, συμμετοχή, ενδιαφέρον, αθλητικό ήθος κ.ά.). Λόγω της ιδιαιτερότητας του μα-θήματος της Φ.Α., που αποβλέπει και σε άλλους παρά-πλευρους στόχους (όπως ψυχοπαιδαγωγικούς, βιωμα-τικούς, κοινωνικούς κ.ά.), τα εξωγυμναστικά στοιχεία πριμοδοτούνται αρκετά, τόσο για να βοηθήσουν τους μαθητές εκείνους που εξαιτίας κληρονομικών ή άλλων λόγων (π.χ.: παχυσαρκία, έλλειψη σωματικών ικανοτήτων κ.ά.) δεν μπορούν να έχουν επιδόσεις όσο και για να δημιουργήσουν κίνητρα για συμμετοχή στο μάθημα, αφού μέσα απ' αυτό θα αποκτηθούν και οι κινητικές συνήθειες (τα αθλητικά χόμπι).
Στην Α' και Β' τάξη του ΕΠΑ.Λ., η βαθμολογία θα διαμορφώνεται κατά 50% από τα τρία εξεταστέα αντι-κείμενα του αθλήματος ή της κινητικής δραστηριότητας που διάλεξαν οι μαθητές και κατά 50% από τα άλλα εξωγυμναστικά στοιχεία (παρουσίες, προσπάθεια, εν-διαφέρον κ.ά.). Συμπερασματικά, τα κριτήρια που επη-ρεάζουν τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας του μαθήματος της Φ.Α. για το ΕΠΑ.Λ. είναι:
1. Άθλημα ή Κινητική Δραστηριότητα Επιλογής 50% με άριστα 10 βαθμοί
2. Παρουσίες, προσπάθεια, ενδιαφέρον:50% με άριστα 10 βαθμοί
Σύνολο: 100% με άριστα 20 βαθμοί
Τα αθλήματα και οι κινητικές δραστηριότητες που μπορούν να επιλέξουν οι μαθητές σε κάθε τάξη και τε-τράμηνο - εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις χώρου, εγκαταστάσεων, οργάνων κ.τ.λ.- και που αποτελούν τη διδακτέα-εφαρμοστέα ύλη των τάξεων του Λυκείου, είναι τα παρακάτω:
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗΝ Α'ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι μαθητές που θα επιλέξουν ένα άθλημα σε κάποιο τετράμηνο ή και στα δύο τετράμηνα θα εξετάζονται στα εξής θέματα κατά άθλημα:
Βόλεϊ
α) Πάσα με τα δάχτυλα και τους πήχεις β) Βολή από πάνω (τύπου τένις) γ) Πτώσεις
Μπάσκετ
α) Σταμάτημα μετά από ντρίμπλα και στη συνέχεια πίβοτ
β) Σουτ από στάση (ελεύθερη βολή) γ) Σουτ από κίνηση (μπάσιμο)
Χάντμπολ
α) Βασικό σουτ (από το ύψος του ώμου) από στάση
β) Σουτ με γονάτιση και πτώση μπροστά
γ) Βασικό σουτ μετά από δύο-τρία βήματα και άλμα
Ποδόσφαιρο
α) Σταμάτημα της μπάλας και προώθηση της με το μέσα και έξω μέρος του ποδιού (κοντρόλ) β) Κεφαλιά σε στάση γ) «Σκαφτό» σουτ
Στίβος
α) Τεχνική συσπειρωτικής εκκίνησης β) Τεχνική άλματος σε μήκος ή τριπλούν γ) Τεχνική ρίψης σφαιροβολίας
Γυμναστική
α) Απλή κατακόρυφη με στήριξη
β) Κυβίστηση σε στρώμα ή μια μικρή απλή σειρά ασκή-σεων με μπάλα, κορδέλα, στεφάνι, σχοινί (για τις μα-θήτριες) ή μια μικρή απλή σειρά ελεύθερων ασκήσεων εδάφους (για τους μαθητές).
Χορός
α) Μακελάρικος β) Καλαματιανός γ) Ένας τοπικός
Άλλα αθλήματα
Τρία βασικά θέματα από τα αθλήματα τα οποία, παρόλο που δεν περιλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα, είτε διδάχτηκαν στο σχολείο είτε επιδίδονται σε αυτά (εξωσχολικά) οι μαθητές.
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗ Β'ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι μαθητές που θα επιλέξουν ένα άθλημα σε κάποιο τετράμηνο ή και στα δύο τετράμηνα θα εξετάζονται στα εξής θέματα κατά άθλημα:
Βόλεϊ
α) Πάσα με τα δάχτυλα και τους πήχεις β) "Καρφί"
γ) Πτώσεις με περιστροφή Μπάσκετ
α) Σταμάτημα μετά από ντρίμπλα και στη συνέχεια πίβοτ β) "Τζαμπ-σουτ"
γ) "Μπάσιμο" μετά από προσποίηση Χάντμπολ
α) Σουτ από ''πέναλτι''
β) Βασικό σουτ μετά από ντρίμπλα και άλμα γ) Σουτ με πλάτες προς το τέρμα ή μετά από κάποια προσποίηση
Ποδόσφαιρο
α) Σταμάτημα της μπάλας και προώθηση με το μέσα και έξω μέρος του ποδιού (κοντρόλ) β) Κεφαλιά από άλμα
γ) Σουτ με τον ταρσό (Κουτουπιέ) ή με το έσω μέρος του ποδιού Στίβος
α) Τεχνική περάσματος χαμηλού εμποδίου β) Τεχνική άλματος σε ύψος (στραντλ ή φλοπ) γ) Τεχνική ρίψης ακοντίου ή δίσκου ή σφύρας
Γυμναστική
α) Απλή κατακόρυφη με στήριξη β) Κυβίστηση σε χαμηλό πλινθίο ή κυβίστηση από χαμηλό ύψος (άλμα τίγρεως)
γ) Τροχός
Χορός
α) Σαμαρίνας β) Τσάμικος
γ) Ένας Κρητικός ή Ποντιακός
Άλλα αθλήματα
Τρία βασικά θέματα από τα αθλήματα τα οποία, παρόλο που δεν περιλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα, είτε διδάχτηκαν στο σχολείο είτε επιδίδονται σε αυτά (εξωσχολικά) οι μαθητές.
Διευκρινίζεται ότι για την Α' και Β' τάξη του Επαγ-γελματικού Λυκείου:
(α) Κατά την εξέταση βασικό κριτήριο πρέπει να απο-τελεί η ευχέρεια και η επιδεξιότητα με την οποία εκτε-λείται η άσκηση και όχι το αποτέλεσμα (π.χ. το αν μπει ή όχι το καλάθι).
(β) Στη διδασκαλία και εφαρμογή της διδακτέας ύλης πρέπει να προηγούνται τα εξεταστέα θέματα, στα οποία και θα δίνεται κάποια έμφαση και θα πρέπει να γίνονται γνωστά εκ των προτέρων, ώστε οι μαθητές να προε-τοιμάζονται ανάλογα.
Σημειώνεται ότι για τους μαθητές που λαμβάνουν κατ' οίκον διδασκαλία, η βαθμολογία θα διαμορφώνεται μόνο από τα εξεταστέα αντικείμενα του αθλήματος ή της κινητικής δραστηριότητας επιλογής.
Σχεδίαση Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων της Ειδικότητας «Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων» του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού της Β' τάξης του Επαγγελματικού Λυκείου
Η αξιολόγηση του μαθητή γίνεται από την επίδοσή του στις σχεδιαστικές ασκήσεις με χρήση βασικών σχεδια-στικών εργαλείων και μέσων στο σχολείο και στο σπίτι στο Α' τετράμηνο και με τη χρήση Η/Υ στο σχολείο στο Β' τετράμηνο. Ειδικότερα:
Στο Α' τετράμηνο, η αξιολόγηση του μαθητή γίνεται με βάση τη σχεδίαση και ερμηνεία των διδαχθέντων βασικών ηλεκτρικών κυκλωμάτων και παραλλαγών τους και την μονογραμμική σχεδίαση μιας πλήρους ηλεκτρικής εγκατάστασης. Στο Β' τετράμηνο, η αξιολόγηση γίνεται με βάση τον ηλεκτρονικό φάκελό του που περιέχει τις σχεδιάσεις του βασικών ηλεκτρολογικών συνδεσμολογιών και απλών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων με τη βοήθεια του υπολογιστή.
δείτε εδώ όλες τις λεπτομέρειες στην απόφαση του Υπ. Παιδείας