Περισσότερα από τα μισά δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα έχουν ενταχθεί στο Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) που εισήγαγε στο δημοτικό σχολείο η πρώην υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου και συνέχισαν με πολλές οικονομικές δυσκολίες και οι υπόλοιποι υπουργοί μέχρι και σήμερα.
Αν τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας μπουν σε τροχιά υλοποίησης, περίπου 340.000 οικογένειες μαθητών θα χάσουν το πολύτιμο στήριγμα που είχαν στον οικογενειακό προγραμματισμό, ενώ αντίστοιχα οι μαθητές θα χάσουν τη δυνατότητα που τους προσφερόταν να έρθουν σε επαφή με νέα γνωστικά αντικείμενα (από μαθήματα υγιεινής διατροφής μέχρι και χορό) και να βοηθηθούν στα μαθήματα του σχολείου με νέες διδακτικούς τρόπους (ενίσχυση της βιωματικής γνώσης, ανάπτυξης της συνεργασίας των μαθητών κ.λπ.).
Ακολουθώντας τα χνάρια του προκατόχου του Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, ο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς στη προσπάθεια του να λύσει το «γόρδιο δεσμό» των κενών έχει επεξεργαστεί πληθώρα σχεδίων όπως την αύξηση του εκπαιδευτικού ωραρίου (από το 2013 είναι αυξημένο κατά δύο ώρες), τις παράλληλες αναθέσεις (διδασκαλία εφάμιλλων αντικειμένων από έναν εκπαιδευτικό), ενώ ακουστήκαν μέχρι και προτάσεις για ένταξη των φαντάρων εκπαιδευτικών στη μάχη των κενών. Παρά τους χαμηλούς τόνους που κρατάει το υπουργείο στις αλλαγές που θα φέρει στην εργασία των εκπαιδευτικών, είτε πρόκειται για περιορισμό των αδειών ή ακόμα και των εγκρίσεων για συνταξιοδότηση, το «βέτο» που έβαλαν οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών για καμία συζήτηση περί αύξησης, έστω και εθελοντικά, των ωραρίων τους, έφεραν στο τραπέζι νέες προτάσεις για την κάλυψη των 25.000 κενών.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», οι ίδιες οι ενώσεις των εκπαιδευτικών φαίνεται να «έδειξαν» στο υπουργείο την κατάργηση του ΕΑΕΠ, ώστε να μη γίνουν προσλήψεις αναπληρωτών ειδικοτήτων και η εξοικονόμηση των χρημάτων να δώσει την απαραίτητη οικονομική ανάσα για τις αναγκαίες προσλήψεις στον εκπαιδευτικό κορμό. Ως τώρα, για το σχολικό έτος 2015-2016 δεν έχει ενταχθεί κανένα δημοτικό σχολείο στο πρόγραμμα ΕΑΕΠ, προμηνύοντας ότι η κατάργηση του ολοήμερου δεν θα είναι δύσκολη υπόθεση.
Μέχρι στιγμής το υπουργείο Παιδείας έχει εξασφαλίσει κοινοτικά κονδύλια για 10.000 αναπληρωτές, ενώ πριν από λίγες μέρες ζητήθηκαν ευρωπαϊκά κονδύλια για ακόμα 5.000 αναπληρωτές. Διαβεβαιώσεις εκτός από τα κοινοτικά κονδύλια για τους αναπληρωτές υπήρχαν και για τις μόνιμες προσλήψεις που είχε δεσμευτεί η ηγεσία ότι θα κάνει. Πηγές του υπουργείου έσπευσαν να «σβήσουν» οποιαδήποτε αμφισβήτηση σχετικά με τα ερωτήματα που τέθηκαν για το αν θα ισχύσουν τελικά οι διορισμοί στο Δημόσιο, που είχε υποσχεθεί το υπουργείο, μετά τη συμφωνία.
Βέβαια, η ηγεσία ακόμα δεν έχει να παρουσιάσει ακριβή αριθμό των προσλήψεων που θα κάνει. Υπολογίζονται γύρω στις 2.000 με 2.500 προσλήψεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οπως είναι φυσικό, τα σχολεία θα λάβουν τη μερίδα του λέοντος, ενώ δέσμευση του υπουργείου είναι ο διορισμός των 500 περίπου επιτυχόντων από τον τελευταίο διαγωνισμό ΑΣΕΠ που διενεργήθηκε το 2008.
Η μεγαλύτερη τρύπα εντοπίζεται στις βασικές ειδικότητες με τη δευτεροβάθμια να αντιμετωπίζει μεγάλες ελλείψεις σε φιλολόγους, μαθηματικούς και φυσικούς, και η αποκατάσταση των 500 εκπαιδευτικών από ΑΣΕΠ δεν θα καλύψει αυτό το κενό, καθώς πρόκειται για ειδικότητες που δεν παρουσιάζουν μεγάλη έλλειψη, όπως γυμναστές και εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών.
ΑΡΙΘΜΟΙ
25.000 κενά σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
10.000-12.000 αναπληρωτές αναφέρει ότι έχει εξασφαλίσει το υπουργείο Παιδείας
2.000-2.5000 μόνιμες προσλήψεις θα γίνουν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης
7.631 οργανικές θέσεις συστάθηκαν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
15.000 αναπληρωτές διορίστηκαν την περσινή χρονιά