Περισσότεροι από κάθε άλλη χρονιά ήταν οι παράγοντες που έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωση των φετινών βάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στον βαθμό της δυσκολίας των θεμάτων, ο οποίος είναι και ο κύριος μοχλός ανόδου ή πτώσης των βάσεων, θα πρέπει να προστεθεί φέτος η νέα, αυστηρότερη ρύθμιση για τις μετεγγραφές, αλλά και μία σειρά από μη μετρήσιμα στοιχεία, όπως η οικονομική κρίση και η προοπτική εξόδου στην αγορά εργασίας.
«Η συμπλήρωση των μηχανογραφικών συνέπεσε χρονικά με το δημοψήφισμα και το κλείσιμο των τραπεζών» παρατηρεί ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης. «Αυτή η κατάσταση δημιούργησε ένα άγχος στους γονείς, οδηγώντας εύλογα πολλούς από αυτούς να μην αφήσουν τα παιδιά τους να δηλώσουν σχολές σε άλλες πόλεις» προσθέτει.
Ακόμη ένας μη μετρήσιμος παράγοντας ήταν η πτώση της ζήτησης για σχολές που σχετίζονται με επαγγέλματα, τα οποία χτυπήθηκαν ιδιαίτερα από την κρίση, όπως ο κατασκευαστικός κλάδος. Αυτή η τάση αποτυπώθηκε στις βάσεις των πολυτεχνικών σχολών, με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις τις βάσεις στις σχολές των πολιτικών μηχανικών που κατρακύλησαν πάνω από 1.300 μόρια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και πάνω από 1.400 μόρια στις άλλες πόλεις. «Αυτή η τόσο μεγάλη πτώση δεν δικαιολογείται από τα βαθμολογικά στοιχεία, αλλά από τις προοπτικές που ένιωθαν ότι είχαν οι υποψήφιοι σχετικά με την επαγγελματική αποκατάσταση» εξηγεί ο κ. Στρατηγάκης.
Αυτοί οι αστάθμητοι παράγοντες έκαναν ιδιαίτερα δύσκολο και το έργο της πρόβλεψης για τους εκπαιδευτικούς αναλυτές. Ο κ. Στρατηγάκης, για παράδειγμα, τον οποίο επιστράτευσε ως «πηγή» το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων για την εκτίμηση του ύψους των βάσεων πριν από την ανακοίνωσή τους, κατάφερε παρά το πλήθος των μη μετρήσιμων στοιχείων να εκτιμήσει με ακρίβεια τις βάσεις 187 τμημάτων (ποσοστό 40,3% επί του συνόλου, απόκλιση 0 έως 1%). Αυτή η επιτυχία οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι βασικό κριτήριο παραμένουν οι επιδόσεις των υποψηφίων. Και οι κακές επιδόσεις των υποψηφίων φέτος, απόρροια της δυσκολίας των θεμάτων, είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί κατά πολύ ο αριθμός των αριστούχων- είναι χαρακτηριστικό ότι η Ιατρική Αθήνας έπεσε κάτω από τα 19.000 μόρια για πρώτη φορά εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Αντιθέτως, διαφορετική ήταν η κατάσταση στις χαμηλές βαθμολογικές κλίμακες, αφού, ακριβώς λόγω αυτής της δυσκολίας, φέτος βαθμολογήθηκαν περισσότεροι υποψήφιοι με βαθμούς ανάμεσα στο 10 και το 13. Ο «συνωστισμός» σε αυτό το σκαλοπάτι της βαθμολογικής κλίμακας είχε ως αποτέλεσμα να σημειώσουν άνοδο οι βάσεις των λεγόμενων μικρομεσαίων σχολών. Στην άνοδο των βάσεων εισαγωγής στις χαμηλόβαθμες σχολές έπαιξε ρόλο και η μείωση του αριθμού των εισακτέων κατά 1.960 θέσεις.
Όλα αυτά, πρακτικά, μεταφράζονται ως εξής:
- Φέτος έπεσαν οι βάσεις σε 246 σχολές και ανέβηκαν σε 217 (από 331 πέρυσι).
- Η πτώση εκτείνεται στις σχολές όλων των πεδίων πλην του 5ου, δηλαδή του πεδίου των Οικονομικών Επιστημών.
- Από τις 50 πλέον υψηλόβαθμες σχολές, οι 45 παρουσίασαν πτώση και μόνο οι πέντε άνοδο (Ιατρική Αθήνας - 309 μόρια, Νομική Αθήνας -491, αλλά και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών +50 και Ναυτιλιακών Σπουδών Πειραιά +166).
- Το ποσοστό επιτυχίας των υποψηφίων ανήλθε στο 68%, με την ψαλίδα, όμως, ανάμεσα στον πρώτο και τον τελευταίο να είναι τεράστια: Ο πρώτος των πρώτων εισήχθη στο Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών με 19.880 μόρια, ενώ ο τελευταίος από τους 70.988 επιτυχόντες εισήχθη στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Ηπείρου με 3.539 μόρια, δηλαδή μέσο όρο βαθμολογίας 2,17.
- Η μεγαλύτερη πτώση καταγράφηκε στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Κοζάνης, όπου η βάση εισαγωγής μειώθηκε κατά 1.538 μόρια. Στην ουσία, πρόκειται για «διόρθωση», αφού πέρυσι η βάση σε αυτήν τη σχολή είχε απογειωθεί κατά 1.960 μόρια, εξαιτίας του γεγονότος ότι τη δήλωσαν πολλοί υποψήφιοι, γνωρίζοντας ότι με το σύστημα μετεγγραφών που ίσχυε θα έπαιρναν μετεγγραφή στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη.
- Στις πολυτεχνικές σχολές σημειώθηκαν γενικά οι μεγαλύτερες πτώσεις, δηλαδή 1.321 μόρια στους Πολιτικούς Μηχανικούς της Αθήνας και 1.195 στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών του Βόλου.
Τα dikaiologitika.gr έχουν ενσωματώσει την εφαρμογή του Υπουργείου Παιδείας για τις βάσεις 2015 όπου οι υποψήφιοι στην παρακάτω εικόνα μπορούν να δουν συμπληρώνοντας τα στοιχεία τους τις σχολή που πέτυχαν
Λόγω φόρτου του results.it.minedu.gov.gr ενδέχεται η υπηρεσία να μην ειναι συνέχεια διαθέσιμη δοκιμάστε να ανανεώσετε την σελίδα
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΣΕ ZIP ΜΟΡΦΗ ΑΠΟ ΕΔΩ
Οι υποψήφιοι μπορούν να πληροφορούνται τα αποτελέσματα των Πανελληνίων 2015 στην παραπάνω εφαρμογή για τις βάσεις 2015 πληκτρολογώντας:
α) τον οκταψήφιο κωδικό αριθμό τους
β) τα τέσσερα αρχικά γράμματα των προσωπικών τους στοιχείων (Επώνυμο – Όνομα –Πατρώνυμο - Μητρώνυμο).
Ταυτόχρονα, τα αποτελέσματα αναρτήθηκαν με τα ονόματα των επιτυχόντων στα σχολεία του κάθε νομού.
Επίσης ανακοινώθηακν τα αποτελέσματα των εισαγόμενων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με τις ειδικές κατηγορίες των αλλοδαπών-αλλογενών και των αποφοίτων Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μη ελληνικής καταγωγής. Τα ανωτέρω αποτελέσματα θα αναρτηθούν στην ίδια ιστοσελίδα του Υπουργείου.
Τα dikaiologitika.gr έχουν αναρτήσει τα στατιστικά, στοιχεία, συγκριτικούς πίνακες και χρηστικές οδηγίες για τους νέους φοιτητές και σπουδαστές. Μεγάλο ρόλο φαίνεται ότι θα παίξει η επιλογή αρκετών υποψηφίων να δηλώσουν σχολές κοντά στον τόπο διαμονής τους, κυρίως λόγω του νέου νομοθετικού πλαισίου, που περιορίζει τον αριθμό δικαιούχων μετεγγραφών.
Οι εγγραφές αναμένεται να γίνουν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.
Στο μεταξύ, αυτές τις ημέρες η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας κάνει δοκιμαστικές καταχωρήσεις στο νέο ηλεκτρονικό σύστημα που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά φέτος, για την εγγραφή των υποψηφίων στο τμήμα που πέτυχαν.
Την ίδια ημέρα που θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα, το υπουργείο Παιδείας θα θέσει σε εφαρμογή το νέο σύστημα εγγραφής των επιτυχόντων στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Έτσι οι επιτυχόντες δεν θα χρειαστεί να μεταβούν στο Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ που πέτυχαν για να εγγραφούν, ούτε να προσκομίσουν δικαιολογητικά.
Θα μπουν στον ιστότοπο που θα ορίσει το υπουργείο Παιδείας με τον προσωπικό τους κωδικό, και στη συνέχεια θα τους αποσταλούν από το σύστημα νέοι κωδικοί για να κάνουν την εγγραφή τους.
Στη συνέχεια βέβαια, θα πρέπει να αποστείλουν ταχυδρομικά τα σχετικά δικαιολογητικά.