Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ, καθώς υπάρχουν 49 τμήματα ΑΕΙ/ΤΕΙ με μονοψήφιο αριθμό μονίμων διδασκόντων, ενώ το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανακοινώσει ακόμη πόσες πιστώσεις θα εγκρίνει και πότε για την πρόσληψη συμβασιούχων. Ως μέσον αξιοποίησης των παλιών συμβασιούχων χρησιμοποιούνται προγράμματα διά βίου μάθησης, τα οποία προσφέρουν ως ένα είδος «αμοιβής» ένα πιστοποιητικό επιμόρφωσης. ..
Ειδικότερα, το πρόβλημα της υποστελέχωσης είναι γενικό, αλλά οφείλεται σε διαφορετικούς λόγους ανά ίδρυμα. Για τα μεγάλα κεντρικά πανεπιστήμια, όπου λειτουργούν τμήματα με πάνω από 30 χρόνια ζωής και διδακτικό προσωπικό που «κουβαλάει» αντίστοιχα εργασιακά χρόνια, ο λόγος είναι οι συνταξιοδοτήσεις. Με βάση τα στοιχεία της ομοσπονδίας πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ, από τους 9.000 πανεπιστημιακούς το 2012 έως τώρα έχουν αποχωρήσει περίπου 1.200 και έως τον Αύγουστο του 2016 θα προστεθούν άλλοι 400. Εξ αυτών, οι 700 από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ΑΠΘ.
Για τα μικρότερα και κυρίως τα περιφερειακά ιδρύματα, τα προβλήματα είναι οξύτερα και δημιουργούνται κυρίως από τη χρόνια υποστελέχωση, που αναγκάζει τις ηγεσίες των ιδρυμάτων να καταφεύγουν κάθε χρόνο σε προσλήψεις συμβασιούχων για να διδάξουν τα μαθήματα. Ενδεικτικά, βάσει των στοιχείων του υπ. Παιδείας υπάρχουν 49 τμήματα με λιγότερους από εννέα μόνιμους καθηγητές, εκ των οποίων οκτώ πανεπιστημίων και 41 ΤΕΙ. Μάλιστα, πέντε τμήματα (ένα πανεπιστημίου, τέσσερα ΤΕΙ) δεν έχουν κανένα διδάσκοντα. Τα τμήματα αυτά δημιουργήθηκαν την τελευταία 25ετία και τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους βασίστηκαν στα ευρωπαϊκά κονδύλια για την πρόσληψη συμβασιούχων. Με την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό, που βαίνει μειούμενος κάθε χρόνο. Το 2008 δόθηκαν 28,5 εκατ. ευρώ για τη μισθοδοσία του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, το 2014 το ποσό ήταν 1,5 εκατ. ευρώ και φέτος έχει μειωθεί ακόμη περισσότερο.
Οπως τόνισε στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος της ομοσπονδίας διδασκόντων ΤΕΙ Γιάννης Τσάκνης, στα ΤΕΙ κατά μέσον όρο το 65% των ωρών καλύπτεται από συμβασιούχους. Πώς λοιπόν θα λειτουργήσουν φέτος; Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μονίμων πανεπιστημιακών είναι η πρώτη λύση. Αλλά τι θα γίνει όταν ούτε οι μόνιμοι επαρκούν; «Είμαι επί 16 χρόνια εργαστηριακός συνεργάτης σε ΤΕΙ (έκτακτος καθηγητής) με σύμβαση που ανανεώνεται κάθε χρόνο.
πηγη: Καθημερινή