Σκοπός της Πράξης είναι η πιλοτική εφαρμογή διαδραστικής και βιωματικής εκπαιδευτικής τηλεόρασης με την ενεργό συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του ψηφιακού σχολείου.
Η διαδραστική και βιωματική εκπαιδευτική τηλεόραση αφορά στην παραγωγή και τηλεοπτική μετάδοση εκπαιδευτικού υλικού με δημιουργούς και πρωταγωνιστές τους μαθητές, με όχημα σύγχρονες και μη παραδοσιακές μορφές έκφρασης, όπως ο κινηματογράφος, τα οπτικοακουστικά έργα και τα ψηφιακά περιβάλλοντα.
Παράλληλα φιλοδοξεί να αποτελέσει πρότυπο και οδηγό για την εισαγωγή στην εκπαίδευση νέων, σύγχρονων και δημιουργικών τρόπων διδασκαλίας.
Στόχος του έργου σε σχέση με την Εκπαιδευτική τηλεόραση είναι:
- να της προσφέρει μία νέα σύγχρονη διάσταση
- να ανανεώσει το ενδιαφέρον για το ρόλο της
- να της προσδώσει νέα επικοινωνιακή δύναμη
- να ανανεώσει τη θεματολογία της
Οι εκπαιδευτικοί-μορφωτικοί στόχοι είναι:
- η σύγχρονη εκπαίδευση, επιμόρφωση, και κοινωνικοποίηση των νέων
- η δημιουργία νέων μαθησιακών διαδικασιών στον τρόπο προσέγγισης και πρόσληψης της γνώσης
- ο συνδυασμός παροχής γνώσεων, εθελοντικής συμμετοχής και άμιλλας, με τη δημιουργία και την προσωπική έκφραση
- η χρήση -με πειραματικό τρόπο- νέων διδακτικών μεθόδων
- η ενεργοποίηση των μαθητών στην κατεύθυνση της πρωτογενούς δημιουργίας και έκφρασης
- η προαγωγή της ομαδικής εργασίας και συνεργασία στην αναζήτηση της γνώσης
Κυρίως όμως αποτελεί ένα μάθημα «γλωσσικό», προσφέροντας στους μαθητές τις βασικές αρχές γραμματικής και συντακτικού της, ραγδαία αναπτυσσόμενης στην εποχή μας, "γλώσσας των εικόνων", υπογραμμίζοντας τη δυνατότητα και την αναγκαιότητα της κριτικής προσέγγισης των ποικίλλων οπτικοακουστικών προϊόντων που μας κατακλύζουν και καθημερινά καταναλώνουμε
Οι στόχοι επαγγελματικού προσανατολισμού είναι:
- η ενασχόληση των μαθητών με σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα-επαγγελματικές κατευθύνσεις,
- η εμπλοκή των μαθητών με το επιστήμονες, καλλιτέχνες και επαγγελματίες σε ισότιμη, δημιουργική και παραγωγική βάση
- η ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών που έχουν να κάνουν με την κατανόηση και την χρήση των ψηφιακών μέσων και
τεχνολογιών και την εφαρμογή τους σε οποιοδήποτε γνωστικό και επαγγελματικό πεδίο.
Αντικείμενο της Πράξης είναι η πιλοτική εφαρμογή μιας εκσυγχρονισμένης και πρωτοποριακής μορφής της παραδοσιακής εκπαιδευτικής τηλεόρασης, η οποία φιλοδοξεί να αποτελέσει πρότυπο και οδηγό για την εισαγωγή στην εκπαίδευση νέων, σύγχρονων και δημιουργικών τρόπων διδασκαλίας.
Η Πράξη περιλαμβάνει:
- ένα εβδομαδιαίο τηλεοπτικό πρόγραμμα αποτελούμενο από
- 18 ωριαία τηλεοπτικά επεισόδια,
Σε κάθε ένα από τα 18 επεισόδια
- θα εξετάζεται ένα γνωστικό αντικείμενο, δηλαδή θα εξεταστούν 18 γνωστικά αντικείμενα
- το οποίο θα εισαγάγει κάθε φορά ένας έγκριτος πανεπιστημιακός
Σε κάθε ένα από τα 18 επεισόδια θα συμμετέχουν και θα παρίστανται
- 2 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, (δηλαδή συνολικά 36 σχολεία θα λάβουν μέρος στην εκπομπή), τα οποία θα έχουν προετοιμάσει και θα παρουσιάζουν από μία εργασία για το συγκεκριμένο θέμα. Η εργασία του κάθε σχολείου θα έχει την μορφή μια ταινίας μικρού μήκους με υπόθεση, διάρκειας πέντε (5) έως επτά (7) λεπτών.
Έτσι στο πλαίσιο της εκπομπής θα παραχθούν και θα παρουσιαστούν:
- 36 μικρού μήκους ταινίες (1 από κάθε σχολείο) σε σχέση με τα 18 γνωστικά αντικείμενα. Με τη βοήθεια ενός επιστημονικού συμβούλου και ενός επαγγελματία σκηνοθέτη και με τα απαραίτητα τεχνικά μέσα οι ίδιοι οι μαθητές γράφουν, σκηνοθετούν, παίζουν τους ρόλους, φτιάχνουν τα σκηνικά και τα κοστούμια, γράφουν τη μουσική και γυρίζουν μέσα σε δύο Σαββατοκύριακα μια πεντάλεπτη ταινία.
Παράλληλα σε κάθε επεισόδιο, εκτός της ταινίας μικρού μήκους που θα έχουν δημιουργήσει οι ίδιοι οι μαθητές, θα προβάλλονται:
- 2 ταινίες-καταγραφές, 1 για κάθε σχολείο που συμμετέχει (36 ταινίες δηλαδή ταινίες συνολικά) που θα παρακολουθούν τη διαδικασία αναζήτησης, εύρεσης και πρόσληψης της γνώσης και τη μεταμόρφωσής της σε δημιουργία. Με όλες τις τυχόν δυσκολίες, τα απρόοπτα αλλά και τις επιτυχίες των μαθητών.
Στο τέλος τα σχολεία θα επιβραβευτούν, από την Κριτική Επιτροπή και από τους τηλεθεατές αφού η εκπομπή θα είναι διαδραστική με τη συμμετοχή των τηλεθεατών, οι οποίοι εκφράζουν την γνώμη τους και επιβραβεύουν τις προσπάθειες των μαθητών.
Ενδεικτικά, τα γνωστικά αντικείμενα-επαγγελματικές κατευθύνσεις, τα οποία θα παρουσιαστούν στα επεισόδια και με τα οποία θα ενασχοληθούν οι μαθητές είναι τα ακόλουθα:
1. H Ευρώπη σήμερα
2. Το πολιτικό μας σύστημα – Θεσμοί
3. Ανθρώπινα δικαιώματα (μετανάστευση – πρόσφυγες). Σεβασμός στη διαφορετικότητα
4. Βιολογία (ο ανθρώπινος οργανισμός, διατροφή).
5. Θετικά και αρνητικά της Τεχνολογίας
6. Περιβάλλον και επιστήμη (κλιματικές αλλαγές) –
7. Αθλητισμός (ντόπινγκ, κ.α)
8. Σχολικός εκφοβισμός και δημιουργία ομάδων
9. Κινητά τηλέφωνα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης
10. Μουσική
11. Η Γλώσσα μας
12. Επαγγελματικός προσανατολισμός
13. Η χρήση των φαρμάκων στην καθημερινότητά μας
14. Street art
15. Εγκλήματα πολέμου, γενοκτονία
16. Brain drain
17. Βιβλίο
18. Σχέσεις των δύο φύλων
Η προτεινόμενη Δράση θα εφαρμοστεί σε:
- 24 Σχολικές Μονάδες στην Αττική
- 8 Σχολικές Μονάδες στην Κ. Μακεδονία
- 2 Σχολικές Μονάδες στην Πελοπόννησο
- 2 Σχολικές Μονάδες στη Στερεά Ελλάδα
Η επιλεξιμότητα των δαπανών για τις ενέργειες που θα υλοποιήσει ο Δικαιούχος θα είναι από 1/1/2016.
Το έργο θα υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 2015-2016 και 2016-2017