Σύμφωνα με την τροπολογία ενόψει του ότι τέθηκε (και εξακολουθεί να τίθεται) σε αμφιβολία η διαφάνεια στην πολιτική ζωή του τόπου κρίθηκε σκόπιμη η άρση της αντίφασης που επισημάνθηκε στην έκθεση επί του 4ου κύκλου αξιολόγησης της χώρας μας από την GRECO αναφορικά με το ότι οι βουλευτές έχουν μεν δικαίωμα να υποβάλλουν στις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης τη συμμετοχή τους σε αλλοδαπές εταιρείες, στερούνται δε της δυνατότητας να έχουν οποιαδήποτε συμμετοχή σε (μη προσδιοριζόμενες) «εξωχώριες εταιρείες».
Υπενθυμίζεται ότι ο περιορισμένης, στο φορολογικό δίκαιο, εμβέλειας ορισμός του όρου «εξωχώρια εταιρεία» που είχε δοθεί με το άρθρο 5 παρ. 7 του ν. 3091/2002 είχε λειτουργικά εξασθενήσει μετά την θέση σε ισχύ του άρ. 51Α του ν. 3842/2010 (άρα ήδη πριν τη θέση σε ισχύ του ν. 3849/2010) και καταργήθηκε και τυπικά με το άρ. 3 παρ. 22 του ν. 4110/2013, ήδη δηλαδή πριν την θέση σε ισχύ του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με τον ν. 4174/2013, οποίος αναφέρει μεν τον όρο στο άρ. 2 αυτού, χωρίς να προσφέρει κάποιο εργαλείο ορισμού αυτού.
Προκειμένου λοιπόν για την άρση της προαναφερθείσης αντίφασης, κρίθηκε σκόπιμη, με την προτεινόμενη νέα παράγραφο 1 του άρθρου 8 του ν. 3213/2003 η καθιέρωση καθολικής απαγόρευσης συμμετοχής στη διοίκηση ή στο κεφάλαιο εταιρειών που έχουν έδρα στην αλλοδαπή για τα πολιτικώς εκτιθέμενα πρόσωπα.
Συγκεκριμένα για τα πολιτικά πρόσωπα αλλά και για τους γενικούς και ειδικούς γραμματείς της Βουλής και της Γενικής Κυβέρνησης, ισχύει πλέον η παραπάνω απαγόρευση. Η συγκεκριμένη προσαρμογή αυτή τίθεται για να αποκατασταθεί η αξιοπιστία του πολιτικού κόσμου έναντι της κοινής γνώμης. Όσοι κατέχουν δημόσια αξιώματα και ηγούνται της χώρας και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, οφείλουν να απέχουν από την όποια επιχειρηματική και επενδυτική τους δραστηριότητας εκτός Ελλάδας, προς εξασφάλιση της διαφάνειας και της πάταξης της διαφθοράς.
Η ρυθμιστική εμβέλεια της προτεινόμενης νέας παραγράφου καταλαμβάνει πλέον τους Γενικούς Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, τους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς, τους Προέδρους, Διοικητές, Υποδιοικητές και Γενικούς Διευθυντές πιστωτικών ιδρυμάτων, που ελέγχονται από το κράτος.
Στη νέα διάταξη, η απαγόρευση που καθιερώνεται για τα εν λόγω πρόσωπα αφορά όχι μόνο στις εταιρείες που έχουν ως πραγματική ή καταστατική έδρα σε κράτος μη συνεργάσιμο στο φορολογικό τομέα, αλλά και στις εταιρείες που έχουν έδρα (πραγματική ή καταστατική) σε κράτος που έχει προνομιακό φορολογικό καθεστώς κατά την έννοια του άρθρου 65 του ν. 4172/2013 (Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, Α' 167) και των υπουργικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί βάσει των ως άνω διατάξεων και ισχύουν κάθε φορά. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι τα πρόσωπα τα οποία καταλαμβάνει η ρύθμιση της προτεινόμενης παραγράφου δεν συμμετέχουν όχι μόνο σε μη συνεργαζόμενα κράτη στον φορολογικό τομέα (όπως αυτά προκύπτουν από τις σχετικές εργασίες του ΟΟΣΑ), αλλά και σε κράτη των οποίων το φορολογικό σύστημα είναι καταφανώς ελαφρύτερο έναντι του ελληνικού. Οι δημόσιοι λειτουργοί που αναφέρονται στην παρούσα διάταξη οφείλουν, να μην επιβραβεύουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό κρατών κατά την έννοια του άρθρου 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, στερώντας ενδεχομένως από πόρους το ελληνικό φορολογικό σύστημα ή/και αποκρύπτοντας τα εισοδήματά τους.
Η κατά παράβαση άμεση ή δια παρένθετου προσώπου συμμετοχή σε εταιρεία, που έχει έδρα στην αλλοδαπή τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και με χρηματική ποινή από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.
Παρένθετα πρόσωπα των ατόμων, είναι:
α) οι σύζυγοι και οι εν διαστάσει σύζυγοι τους και τα πρόσωπα, με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης
β) οι πρώτου βαθμού συγγενείς τους
γ) το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο ενεργεί, για οποιαδήποτε αιτία, για λογαριασμό ή καθ' υπόδειξη ή κατ' εντολή άλλου προσώπου
Μέσα σε αποκλειστική προθεσμία εξήντα ημερών από την δημοσίευση του παρόντος νόμου, τα πρόσωπα που αναφέρονται παραπάνω οφείλουν να μεταβιβάσουν τα περιουσιακά στοιχεία που αναφέρονται στην διάταξη.
Δείτε εδώ την τροπολογία