Όπως λένε από την Κουμουνδούρου, η ΝΔ συνεχίζει να προσπαθεί να πείσει πως φταίνε όλοι, ο σταθμάρχης, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, οι προηγούμενες κυβερνήσεις, εκτός από την ίδια. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι η πραγματικότητα είναι πως η τραγωδία δεν έλαβε χώρα τον πρώτο χρόνο ανάληψης της διακυβέρνησης, αλλά τέσσερα χρόνια μετά. Κατά την αξιωματική αντιπολίτευση όλα τα παραπάνω, εκτός από εξοργιστικά, αποτελούν και ασέβεια προς τις οικογένειες των θυμάτων, καθώς «αν φταίνε όλοι, τελικά δεν φταίει κανένας».
Επιπλέον, ο ΣΥΡΙΖΑ αρχίζει να αφήνει διακριτικές, αλλά όλο και σαφέστερες αιχμές, για τη λειτουργία της δικαιοσύνης στη διαδικασία διερεύνησης, κυρίως για τις επιλογές που γίνονται από τα ανώτερα κλιμάκια της, με τα βέλη της Κουμουνδούρου να επικεντρώνονται κυρίως στο πρόσωπο του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο.
Ενδεχόμενη παρέμβαση Τσίπρα την ερχόμενη βδομάδα
Σε ότι αφορά τα πεπραγμένα της τετραετούς διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο θέμα των σιδηροδρόμων, φαίνεται ότι η επόμενη βδομάδα είναι αυτή που επιλέγεται για να δώσουν τις δικές του απαντήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Dnews», στην χθεσινή σύσκεψη του Εκτελεστικού Γραφείου και του Στρατηγικού Σχεδιασμού του κόμματος, συζητήθηκε το εν λόγω ζήτημα και το ενδεχόμενο που φέρεται να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες είναι μια συνέντευξη Τύπου σε ανώτατο επίπεδο, δηλαδή από τον Αλέξη Τσίπρα. Πρώτα, ωστόσο, θα περιμένουν να ακούσουν όσα θα ειπωθούν από τον νέο υπουργό Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, σήμερα, αλλά και την ομιλία του πρωθυπουργού στο υπουργικό συμβούλιο, αύριο. Επίσης, εξετάζονται διάφορα ενδεχόμενα για τον τρόπο με τον οποίο η σχετική συζήτηση θα ανοίξει και στη βουλή.
Να μιλήσουν Καραμανλής και Καραγιάννης
Σε ότι αφορά το ζήτημα της μη δημόσιας εμφάνισης του Χρήστου Σπίρτζη, σύμφωνα με στελέχη που συμμετείχαν στη σύσκεψη, δεν πρόκειται για μια προσωπική επιλογή του ίδιου του πρώην υπουργού Υποδομών. Όπως αναφέρουν, δεν είναι δυνατόν να βγει ο αρμόδιος υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ να μιλήσει για όσα έκανε πριν από το 2019, χωρίς να έχουν μιλήσει ούτε ο Κώστας Καραμανλής, αλλά ούτε ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος έχει τις σχετικές αρμοδιότητες, για όσα έκαναν τα τελευταία 4 χρόνια.
Ανοιχτά χαρτιά για την τετραετία ΣΥΡΙΖΑ
Πάντως, στην Κουμουνδούρου ξεκαθαρίζουν ότι δεν έχουν να κρύψουν κάτι από την περίοδο 2015-2019. Αντιθέτως, η διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή με τούνελ και γέφυρες και το ξεμπλοκάρισμα της περιβόητης σύμβασης 717 για την τηλεματική, η λειτουργία της τηλεδιοίκησης σε κρίσιμες περιοχές, όπως η συγκεκριμένη της Λάρισας, το δευτεροβάθμιο σύστημα ελέγχου στην οδό Καρόλου στην Αθήνα και ο μεγαλύτερος αριθμός των εργαζομένων (1.200 αντί 750) είναι τα βασικά επιχειρήματα που ακούγονται ήδη από τα στελέχη του κόμματος.
Η απαξίωση ΟΣΕ και η κατάργηση δικλείδων ασφαλείας
Την ίδια ώρα ο ΣΥΡΙΖΑ επικεντρώνει στα ερωτήματα που έχουν προκύψει τις τελευταίες μέρες, όπως διάλυση των παλιών δικλίδων ασφάλειας και η μη έγκαιρη εγκατάσταση του συστήματος ETCS, το οποίο η κυβέρνηση παρέλαβε ως έργο σε εκτέλεση και με υποχρέωση ολοκλήρωσης εντός του 2020. Συγκεκριμένα:
- Η αποκάλυψη πως μέχρι τον Ιούλιο του 2019 στο σταθμό της Λάρισας λειτουργούσε κέντρο τηλεδιοίκησης, όπως είπαν οι ίδιοι οι εν ενεργεία σταθμάρχες και το οποίο επιβεβαίωσε και ο ΟΣΕ, παραδεχόμενος ότι σταμάτησε να λειτουργεί το καλοκαίρι του 2019, αφού δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ οι ζημιές που προκλήθηκαν από πυρκαγιά.
- Η απενεργοποίηση το 2020 του δευτεροβάθμιου κέντρου ελέγχου στην Αθήνα (οδός Καρόλου), που επίβλεπε την πορεία όλων των συρμών πανελλαδικά.
- Η παράνομη μετάταξη του εν λόγω σταθμάρχη και το γεγονός ότι 5 μόλις μέρες μετά την έγκριση της μετάταξης ο κύριος Καραμανλής με υπουργική απόφασή του στις 30 Μαΐου του 2020 την «νομιμοποίησε», με παράκαμψη του ηλικιακού ορίου των 48 ετών που είχε θέσει ο ΟΣΕ.
Η συναλλαγή με ΤΡΑΙΝΟΣΕ εις βάρος της ασφάλειας
Παράλληλα, επιμένουν στα περί αποκάλυψης ευθείας συναλλαγής της κυβέρνησης με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε βάρος του Δημοσίου και των συστημάτων ασφαλείας. Συγκεκριμένα, ισχυρίζονται ότι το 2020 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε συμφωνήσει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κάνει η Ιταλική εταιρία επενδύσεις ύψους 650 εκ. ευρώ και από την πλευρά του, το Δημόσιο να αναλάβει την ολοκλήρωση των συστημάτων ασφαλείας. Η σύμβαση αυτή δεν ήρθε ποτέ προς ψήφιση και στη συνέχεια άλλαξε το 2022. Στην αλλαγμένη σύμβαση, με υπογραφή Καραμανλή, η εταιρεία απαλλάχθηκε από επενδύσεις σχεδόν 600 εκ. ευρώ και ταυτόχρονα απαλείφθηκε η υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει στα συστήματα ασφαλείας.
Οι προειδοποιήσεις που δεν εισακούστηκαν
- Από τον Σεπτέμβριο του 2021 οι εργαζόμενοι στους σιδηρόδρομους έστειλαν τρία εξώδικα για την ασφάλεια και την απουσία σχετικών συστημάτων, αλλά ουδέποτε εισακούστηκαν. Μάλιστα, στο τελευταίο εξώδικο ο ΟΣΕ απάντησε επίσης με εξώδικο λέγοντας ότι είναι ψευδείς οι ισχυρισμοί τους και ότι εξυπηρετούν σκοπιμότητες.
- Από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο του 2022 είχαν σημειωθεί τρεις εκτροχιασμοί.
- Στις 27 Απριλίου 2022 παραιτήθηκε ο Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS (δηλαδή των συστημάτων ασφαλείας τηλεματικής), με επιστολή του προς την ΕΡΓΟΣΕ, εκφράζοντας τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας.
Η υποκρισία των επικοινωνιακών χειρισμών
Τέλος, επικρίνουν τους επικοινωνιακούς χειρισμούς του Κυριάκου Μητσοτάκη, οι οποίοι, κατά την αντίληψη τους, δείχνουν υποκρισία, αντιφάσεις και προσπάθεια διάχυσης ευθυνών, ενώ παραμένουν αναπάντητα τα ερωτήματα για την αδιαφορία στις προειδοποιήσεις εργαζομένων για δυστύχημα:
- Την 1 Μαρτίου, το πρωί μετά το δυστύχημα, ο κ. Μητσοτάκης προγραμμάτιζε φιέστα στη Θεσσαλονίκη όπου θα εγκαινίαζε κέντρο τηλεδιοίκησης, το οποίο αποδείχτηκε με τραγικό τρόπο ότι δεν υπήρχε.
- Στις 20 Φεβρουαρίου, 8 ημέρες μόλις πριν το δυστύχημα, ο κ. Καραμανλής στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου για την ασφάλεια στους σιδηρόδρομους, είπε ότι είναι ντροπή θα τίθεται θέμα ασφάλειας και του ζητούσε να ανακαλέσει.
- Στο τηλεοπτικό του μήνυμα την επομένη του δυστυχήματος ο κ. Μητσοτάκης έριξε την ευθύνη στο “ανθρώπινο λάθος”. Λίγες ημέρες μετά την κατακραυγή, σε ανάρτηση του στο Facebook δήλωσε ότι δεν θα κρυφτεί πίσω από το ανθρώπινο λάθος, αλλά έριξε την ευθύνη σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
- Επίσης στο τηλεοπτικό του μήνυμα ανακοίνωσε τη σύσταση τριμελούς υπερκομματικής Επιτροπής που θα διερευνήσει τα αίτια της τραγωδίας έχοντας προηγουμένως προδικάσει το πόρισμα της μιλώντας για “ανθρώπινο λάθος”, ενώ «παρήγγειλε» και την συμπερίληψη του πορίσματος στη δικογραφία, για να προκαταβάλει την δικαστική έρευνα. Την επομένη της ανακοίνωσης της σύνθεσης της Επιτροπής, το ένα μέλος της, ο Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, παραιτήθηκε, ενώ λίγες ημέρες μετά στην ανάρτηση του ο κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε και άλλη Επιτροπή από τη νέα Βουλή.
- Την Δευτέρα 6 Μαρτίου με επιστολή του στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ντογιάκο, ο κ. Μητσοτάκης παρεμβαίνει ευθέως στο έργο της Δικαιοσύνης, προεξοφλώντας και δίνοντας εντολή το πόρισμα της Επιτροπής που διόρισε ο ίδιος (ως ελεγχόμενος) να συμπεριληφθεί στη δικογραφία για το δυστύχημα των Τεμπών.
- Ο κ. Καραμανλής παραιτήθηκε από υπουργός, αναλαμβάνοντας την “αντικειμενική πολιτική ευθύνη”, αλλά θα είναι ξανά υποψήφιος με τη ΝΔ στις επικείμενες εκλογές.
- Ο κ. Μητσοτάκης στο τηλεοπτικό του μήνυμα είπε ότι οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ υπέβαλαν τις παραιτήσεις τους αλλά ακόμη και σήμερα βρίσκονται στις θέσεις τους και υπογράφουν αποφάσεις, χωρίς κανένας από τις αρμόδιες Αρχές να έχει μεριμνήσει ώστε να προστατευθούν κρίσιμα έγγραφα.