«Με βάση τα όσα έχει δηλώσει ο κ.Πιερρακάκης, κάποιος υποψήφιος θα μπορεί να εισαχθεί σε ένα Τμήμα Νομικής ιδιωτικού πανεπιστημίου, με 9.380 μόρια, ενώ ο τελευταίος στην Νομική Αθηνών εισάγεται με 18.125 και ο τελευταίος στη Νομική Κομοτηνής με 16.985. Ας πάρουμε το πεδίο με τις Σπουδές Υγείας. Κάποιος θα μπορεί να εισαχθεί σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο με 9.300 μόρια, ενώ στην Ιατρική Αθηνών ο τελευταίος έχει 19.000 και της Αλεξανδρούπολης 18.300».
Στην παραπάνω αποκάλυψη προχωρά ο καθηγητής και πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου με συνέντευξη που παραχωρεί στο Dnews, ενώ αναφέρεται λεπτομερώς στο θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων.
«Οι Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν κλείσει τον κύκλο τους, δεν είναι δυνατόν να βελτιωθεί ένα σύστημα το οποίο ανάμεσα στα πολλά μειονεκτήματα του, έχει, επιπλέον, υπονομεύσει το δημόσιο σχολείο, και, ενώ είναι αδιάβλητο, μορφωτικά και παιδαγωγικά δεν έχει, πια, να προσφέρει τίποτα απολύτως», επισημαίνει και προσθέτει:
«Η Κυβέρνηση με βάση τις διαρροές, προσανατολίζεται σε ένα άλλο σύστημα: Τράπεζα θεμάτων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, ποσοστό της τελικής βαθμολογίας κάθε τάξης που θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό, απολυτήριες εξετάσεις.
Με άλλα λόγια αυξάνει τον αριθμό των εξετάσεων εκθετικά, ενισχύει την παραπαιδεία, κάνει την καθημερινότητα των παιδιών και οικογενειών τους ακόμη πιο αγχωτική, και, βέβαια, ενισχύει τα ιδιωτικά σχολεία μιας και σε αυτά υπάρχει ένα πληθωρισμός στους καλούς βαθμούς».
Ο Κώστας Γαβρόγλου μιλά για τα γκρίζα σημεία του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά ΑΕΙ, τονίζει πως στόχος είναι τα κολέγια να μετατραπούν σε Πανεπιστήμια, χαρακτηρίζει ως «μεγάλη κοροϊδία» τα μέτρα που εξήγγειλε ο υπουργός Παιδείας για την αναβάθμιση των δημοσίων Πανεπιστημίων και προχωρά σε μια πολύ δυσάρεστη πρόβλεψη:
«Να το θυμηθείτε: κανένα σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν θα έρθει να ιδρύσει παράρτημα εδώ –εκτός, βέβαια, αν η κυβέρνηση τρόπο να το προικοδοτήσει!».
Με Πανελλαδικές λοιπόν και στα μη κρατικά Πανεπιστήμια. Αυτό σημαίνει ότι οι Πανελλαδικές θα παραμείνουν και εγκαταλείπεται το Εθνικό Απολυτήριο; Και τι σημαίνει τυχόν θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου;
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν κλείσει τον κύκλο τους, δεν είναι δυνατόν να βελτιωθεί ένα σύστημα το οποίο ανάμεσα στα πολλά μειονεκτήματα του, έχει, επιπλέον, υπονομεύσει το δημόσιο σχολείο, και, ενώ είναι αδιάβλητο, μορφωτικά και παιδαγωγικά δεν έχει, πια, να προσφέρει τίποτα απολύτως.
Η Κυβέρνηση με βάση τις διαρροές, προσανατολίζεται σε ένα άλλο σύστημα: Τράπεζα θεμάτων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, ποσοστό της τελικής βαθμολογίας κάθε τάξης που θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό, απολυτήριες εξετάσεις.
Με άλλα λόγια αυξάνει τον αριθμό των εξετάσεων εκθετικά, ενισχύει την παραπαιδεία, κάνει την καθημερινότητα των παιδιών και οικογενειών τους ακόμη πιο αγχωτική, και, βέβαια, ενισχύει τα ιδιωτικά σχολεία μιας και σε αυτά υπάρχει ένα πληθωρισμός στους καλούς βαθμούς.
Αν θέλουμε να αποτρέψουμε την απαξίωση του σχολείου με συστήματα που ωθούν τα παιδιά ακόμη περισσότερο στην παραπαιδεία, υπάρχει λύση: εγκύκλιες σπουδές μέχρι και την Β΄ Λυκείου, λίγα μαθήματα και πολλές ώρες το κάθε μάθημα στην Γ΄ Λυκείου.
Ελεύθερη πρόσβαση στα Τμήματα χαμηλής ζήτησης, το ίδιο και στα Τμήματα μεσαίας ζήτησης με παράλληλη δημιουργία νέων Τμημάτων (περίπου 20) και συνέχιση του σημερινού συστήματος για τις Ιατρικές, Νομικές και Πολυτεχνεία. Αυτό το σύστημα θα μπορεί να λειτουργήσει κάποια χρόνια ώστε να σταθεροποιηθεί και μετά να γίνουν τα επόμενα βήματα. Το είχαμε νομοθετήσει και το ακύρωσε η κ.Κεραμέως.
Το βασικό, όμως, είναι να καταργηθούν οι Πανελλαδικές αλλά να συμφωνήσουμε και πως όποιο νέο σύστημα καθιερωθεί, θα πρέπει να έχει ένα και μοναδικό στόχο: να δημιουργήσει τις συνθήκες για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη προς το δημόσιο σχολείο. Και οι Πανελλαδικές όπως και τα συστήματα που πολλαπλασιάζουν τις εξετάσεις αντί να τις μειώνουν, φέρνουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
Η διαφορετική Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τι σηματοδοτεί;
Η Κυβέρνηση πάση θυσία επιδίωξε να είναι ευνοϊκή η εγγραφή στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η αρχική πρόταση ήταν να εισάγονται με μόνον το απολυτήριο. Αυτό, βέβαια, ήταν αντισυνταγματικό: πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν δύο θεσμοί (τα Δημόσια και τα Ιδιωτικά πανεπιστήμια) τα οποία θα δίνουν ισοδύναμους τίτλους σπουδών αλλά θα υπάρχει διαφορετικός τρόπος εισαγωγής στον κάθε θεσμό;
Οι νεότερες δηλώσεις του κ.Πιερρακάκη δίνουν μία επίπλαστη εικόνα ότι όλοι θα εισάγονται με τον ίδιο τρόπο. Και εδώ, όμως, υπάρχει μία λαθροχειρία. Ένα παράδειγμα, χωρίς τις λεπτομέρειες οι οποίες μπορεί να κουράσουν: με βάση τα όσα έχει δηλώσει ο κ.Πιερρακάκης, κάποιος υποψήφιος θα μπορεί να εισαχθεί σε ένα Τμήμα Νομικής ιδιωτικού πανεπιστημίου, με 9.380 μόρια, ενώ ο τελευταίος στην Νομική Αθηνών εισάγεται με 18.125 και ο τελευταίος στη Νομική Κομοτινής με 16.985.
Ας πάρουμε το πεδίο με τις Σπουδές Υγείας. Κάποιος θα μπορεί να εισαχθεί σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο με 9.300 μόρια, ενώ στην Ιατρική Αθηνών ο τελευταίος έχει 19.000 και της Αλεξανδρούπολης 18.300.
Άρα όσοι θέλουν να σπουδάσουν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια ευνοούνται με σκανδαλώδη τρόπο, μέσα από έναν σύστημα το οποίο κατά τα άλλα δίνει την εντύπωση ότι όλοι θα περάσουν από τις ίδιες εξετάσεις.
Είναι αυτό που έλεγε ο Όργουελ: “όλοι είναι ίσοι, αλλά ορισμένοι είναι πιο ίσοι από τους άλλους”.
Υπάρχουν και άλλα "γκρίζα" σημεία στο νομοσχέδιο που δημιουργούν διαφορετικές κατηγορίες αποφοίτων και μαθητών;
Πολλά. Δίνεται, πχ., η δυνατότητα αλλοδαπών να εγγράφονται, σε προπτυχιακά ελληνόφωνα Τμήματα των δημοσίων πανεπιστημίων πληρώνοντας δίδακτρα. Με αυτόν ακριβώς τον τρόπο άρχισε η επιβολή διδάκτρων πριν αρκετές δεκαετίες και στα αγγλικά πανεπιστήμια.
Άλλο θέμα σοβαρό είναι ότι δεν προτείνεται ένα είδος Διοίκησης που να αρμόζει σε πανεπιστημιακό θεσμό. Θα υπάρχει Σύγκλητος, ποιοι θα έχουν την ευθύνη Διοίκησης; Όλα παραπέμπονται στον εσωτερικό κανονισμό, άρα θα μπορεί το κάθε ίδρυμα να προτείνει δικούς του τρόπους διοίκησης.
Επίσης δεν είναι σαφές τι εννοούν με Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Καινούργιος θεσμός και αυτός. Και πολλά άλλα.
Όμως το “πιο γκρίζο” σημείο είναι η απροκάλυπτη παραβίαση του Συντάγματος, την ίδια μέρα που καταδικαστήκαμε από το Ευρωκοινοβούλιο για παραβιάσεις του κράτους δικαίου. Ντροπιαζόμαστε σε όλη την Ευρώπη, και η κυβέρνηση επαίρεται ότι καταστρατηγεί το Σύνταγμα. Και το κάνει υποστηριζόμενη από ερμηνείες συνταγματολόγων. Που, όμως, ήταν όλοι αυτοί οι συνταγματολόγοι τόσα χρόνια που ισχύει το Άρθρο 16 αλλά βρήκαν τώρα τις νέες αυτές ερμηνείες;
Τα κολέγια μπορεί να μετατραπούν σε Πανεπιστήμια;
Αυτός είναι ο στόχος. Έχει ήδη αναγνωριστεί η επαγγελματική ισοτιμία και θα προχωρήσει η κυβέρνηση και με την αναγνώριση της ακαδημαϊκής. Να το θυμηθείτε: κανένα σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν θα έρθει να ιδρύσει παράρτημα εδώ –εκτός, βέβαια, αν η κυβέρνηση τρόπο να το προικοδοτήσει!
Θεωρείται επαρκή τα μέτρα για την αναβάθμιση των δημοσίων Πανεπιστημίων; Πού εντοπίζετε τα προβλήματα και πού οδηγούν;
Εδώ είναι η μεγάλη κοροϊδία. Υπάρχουν κάποια στοιχεία που ενδεχομένως να μας απαλλάσσουν από κάποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά για τα βασικά θέματα όπως π.χ. είναι οι νέες θέσεις διδακτικού προσωπικού, δεν υπήρξε καμία απολύτως δέσμευση. Μάλιστα ανακοινώνουν ότι θα νομοθετήσουν μία δική μας ρύθμιση, που προβλέπει την αυτόματη προκήρυξη των θέσεων όσων συνταξιοδοτούνται.
Η κ.Κεραμέως πεισματικά δεν ήθελε να την εφαρμόσει αλλά δεν τόλμησε και να το καταργήσει. Άρα ανακοινώνουν κάτι το οποίο είναι ήδη νομοθετημένο.
Εάν κανείς μελετήσει τη ρητορική της κυβέρνησης, θα αποκομίσει την εντύπωση ότι η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων γίνεται για το καλό των δημοσίων! Και είναι ντροπή την ίδια μέρα που ανακοινώνεται πως το Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι ανάμεσα στα πρώτα 90 πανεπιστήμια του κόσμου, η κυβέρνηση να προχωράει στην κατάθεση ενός νομοσχεδίου που δεν ενισχύει στο ελάχιστο τα δημόσια πανεπιστήμια.