Όπως γίνεται αντιληπτό, δεν δημιουργείται μία λίστα από την ελληνική κυβέρνηση και αφήνεται στην τύχη της να γίνει αποδεκτή ή να απορριφθεί από τα θεσμικά όργανα των πιστωτών.
Αντιθέτως σε ένα 48ωρο μαραθώνιο που είναι καθοριστικός, Έλληνες και ξένοι τεχνοκράτες θα συντάξουν τη μεταρρυθμιστική λίστα που θα πάρει το "πράσινο φως".
Από την ελληνική πλευρά, πέντε τεχνοκράτες συνδιαλέγονται και διαπραγματεύονται μέσω τηλεδιάσκεψης με τους τεχνοκράτες της Κομισιόν, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ.
Επικεφαλής της ομάδας των πέντε Ελλήνων είναι ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, Γιώργος Χουλιαράκης, και μέλη της ομάδας οι Δημήτρης Λιάκος που είναι ειδικός στα χρηματοπιστωτικά θέματα, ο Θανάσης Μισδανίτης και Γιάννης Μάργαρης με ειδίκευση στα μακροοικονομικά και τα ενεργειακά θέματα και ο Αγγελος Κούρος στα φορολογικά.
Τι θα περιλαμβάνει η λίστα
Στην περίπτωση που ο κατάλογος απορριφθεί, "θα έχουμε μπελάδες", όπως απάντησε σχετικά ο Γιάνης Βαρουφάκης στις δηλώσεις που έκανε μετά την ολοκλήρωση του Eurogroup.
Εάν η λίστα με τις μεταρρυθμίσεις που θα παρουσιάσει η ελληνική πλευρά στους ομολόγους τη Δευτέρα δεν γίνει αποδεκτή, τότε αυτή η συμφωνία δεν θα ισχύει, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών.
Σύμφωνα με τον κ. Βαρουφάκη αλλά και με κυβερνητικούς κύκλους, οι μεταρρυθμίσεις που θα περιλαμβάνει η λίστα που θα υποβληθεί τη Δευτέρα θα αφορούν:
- Την πάταξη της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς.
- Την ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης.
- Την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Ακόμη θα περιλαμβάνονται μεταρρυθμίσεις που έχουν μείνει σε εκκρεμότητα, όπως είναι π.χ. το κτηματολόγιο, που δεν έχουν πολιτικό κόστος.
Ο κ. Βαρουφάκης ήταν σαφής, πάντως, δηλώνοντας πως ο κατάλογος της Δευτέρας, δεν θα περιλαμβάνει ζητήματα όπως:
- Ασφαλιστικό.
- Εργασιακές σχέσεις.
Τα θετικά στοιχεία της συμφωνίας για την κυβέρνηση:
- Αλλάζουν οι δημοσιονομικοί στόχοι. Δεν αναφέρεται πουθενά – ούτε γραπτώς, ούτε προφορικώς- η ανάγκη επίτευξης του πρωτογενούς πλεονάσματος 3% του ΑΕΠ για το 2015 και 4,5 του ΑΕΠ για το 2016. Η Ελλάδα δεσμεύτηκε ότι θα διασφαλίσει “τα κατάλληλα πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα ή τα χρηματοδοτικά ποσά που απαιτούνται για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους, όπως αυτή απορρέει από τη συμφωνία του Eurogroup τον Νοέμβριο του 2012”. Στο πλαίσιο αυτό, η επιστροφή των 10,6 δισ. του ΤΧΣ επιδρά θετικά, καθώς μειώνει το χρέος και δημιουργεί χώρο για μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα και χαλάρωση λιτότητας.
- Δεν θα εφαρμοστεί στο σύνολό του το υφιστάμενο Μνημόνιο. Η Αθήνα θα καταθέσει ως τη Δεύτερα τις προτάσεις της για μεταρρυθμίσεις, οι οποίες θα συνδυαστούν με το υφιστάμενο πρόγραμμα.
Στα αρνητικά στοιχεία της συμφωνίας περιλαμβάνονται:
- Θα συνεχιστεί η εφαρμογή δράσεων του Μνημονίου, οπότε επί της ουσίας η κυβέρνηση δεν κέρδισε την πλήρη του κατάργηση.
- Τα κεφάλαια ύψους 10,6 δισ. που έως τις 28 Φεβρουαρίου θα έχει στην κατοχή του το ΤΧΣ, θα μεταφερθούν στον EFSF, γιατί η Ευρωζώνη θέλει να διασφαλίσει ότι θα χρησιμοποιηθούν μόνο για τις τράπεζες και όχι για χρηματοδότηση του Δημοσίου, όπως δήλωσαν οι Μοσκοβισί, Ντάισελμπλουμ και Ρέγκλινγκ.
- Δεν αντιμετωπίζονται ταμειακά προβλήματα του Δημοσίου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Κατ' επέκταση, η κυβέρνηση θα πρέπει να διαμορφώσει γρήγορα και υπό ασφυκτική πίεση το πρόγραμμα, στο οποίο θα ελεγχθεί, ενώ εξίσου γρήγορα θα πρέπει να κλείσει και τον έλεγχο για να εκταμιεύσει τις δόσεις που χρειάζεται για να καλύψει τις υποχρεώσεις της.
- Για ό,τι μέτρο προωθήσει, θα πρέπει να λάβει ισοδύναμα μέτρα.
- Ο έλεγχος θα συνεχιστεί από τους τρεις φορείς (ΕΕ. ΕΚΤ, ΔΝΤ) έστω κι αν δεν θα χρησιμοποιείται πλέον ο όρος “τρόικα”.
- Η παράταση θα έχει ισχύ 4 μήνες αντί για 6 μήνες που πρότεινε η Αθήνα. Αυτό σημαίνει ότι λήγει στο τέλος του Ιουνίου και η Ελλάδα δεν θα είναι καλυμμένη όταν θα πρέπει να πληρωθούν τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, συνολικής αξίας 6,7 δισ.