Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις που περιέχονται στο παρόν σχέδιο νόμου και αφορούν τη φορολόγηση της βουλευτικής αποζημίωσης, την περικοπή των βουλευτικών ατελειών και ειδικών παροχών, καθώς και τη μείωση των αποζημιώσεων των μελών της Κυβέρνησης και των Υφυπουργών, των Διοικητικών των Δ.Ε.Κ.Ο. και των Προέδρων των Ανεξαρτήτων Αρχών και των Ανεξαρτήτων Διοικητικών Αρχών, αποσκοπούν στην ισότιμη και δίκαιη συμμετοχή του συνόλου των πολιτών ενώπιον των δημοσιονομικών βαρών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η σοβούσα δημοσιονομική κρίση και να επανέλθει η ομαλή λειτουργία της οικονομικής ζωής της χώρας.
Ως εκ τούτου, με την προτεινόμενη φορολόγηση των βουλευτικών αποζημιώσεων, καθώς και με τις προτεινόμενες μειώσεις των αποζημιώσεων των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών των Γενικών, Αναπληρωτών Γενικών και Ειδικών Γραμματέων, των Διοικητών των Δ.Ε.Κ.Ο. και των Προέδρων των Ανεξαρτήτων Διοικητικών Αρχών διασφαλίζεται η συνταγματικά προβλεπόμενη συμμετοχή όλων στην αντιμετώπιση των έκτακτων οικονομικών συνθηκών, επ' ουδενί, δε, συνιστούν υποβάθμιση ή απαξίωση του βουλευτικού αξιώματος και του εν γένει συντελούμενου κοινοβουλευτικού έργου των βουλευτών των εθνικού Κοινοβουλίου.
Επίσης, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις συντελούν ουσιωδώς στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών εν γένει στο πολιτικό σύστημα, στη διεύρυνση της νομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος, στον τόνωση της Εθνικής Ομοψυχίας και στην ενδυνάμωση της σχέσης πολιτών και πολιτικού προσωπικού της χώρας.
Ειδικότερα,οι καταβαλλόμενες βουλευτικές αποζημιώσεις υπάγονται στο φορολογικό καθεστώς που ισχύει γενικά για τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, ενώ μειώνεται το ανώτατο όριο των συνολικά καταβαλλόμενων μηνιαίων αποζημιώσεων στα μέλη της Κυβέρνησης και τους Υφυπουργούς, καθώς και των συνολικά καταβαλλόμενων αμοιβών των Διοικητών των Δ.Ε.Κ.Ο. και των Προέδρων των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών.
Οι διατάξεις προβλέπουν ότι:
1. Η βουλευτική μηνιαία αποζημίωση, όπως και η αποζημίωση συμμετοχής σε κοινοβουλευτικές επιτροπές, φορολογούνται στο σύνολό τους, σύμφωνα με τις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, όπως εκάστοτε ισχύουν.
2. Από την υπαγωγή στη φορολόγηση της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, εξαιρείται το επίδομα οργάνωσης γραφείου, το επίδομα κίνησης και το επίδομα διαμονής, εφόσον δικαιολογούνται, βάσει των απαιτουμένων παραστατικών που θεωρούνται ως δαπάνη.
3. Οι μηνιαίες αποζημιώσεις των μη κοινοβουλευτικών Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών, Υφυπουργών, καθώς και των Γενικών Γραμματέων που προΐστανται αυτοτελών Γραμματειών που υπάγονται στον Πρωθυπουργό, Γενικών Γραμματέων, Αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων και αυτοτελών Γραμματειών Υπουργείων μειώνονται κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%).
4. Οι αμοιβές των Διοικητών και των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών (Δ.Ε.Κ.Ο.) με την μορφή Ν.Π.Ι.Δ. και Ν.Π.Δ.Δ., καθώς και των Προέδρων και μελών των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών, με την επιφύλαξη όσων ορίζονται στην επόμενη παράγραφο, καθορίζονται κατ’ ανώτατο όριο σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) της κατά την παρ. 3 του παρόντος άρθρου αποζημίωσης του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.
Στο ως άνω ποσό αμοιβής περιλαμβάνεται η μηνιαία αμοιβή καθώς και η αποζημίωση συμμετοχής σε Διοικητικά Συμβούλια και κάθε άλλη σε χρήμα παροχή.
5. Η μηνιαία αποζημίωση των Προέδρων και μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξάρτητων Αρχών δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις βασικές μηνιαίες αποδοχές του Προέδρου του Αρείου Πάγου.