Συστήματα μηχανικής μάθησης για τον εντοπισμό επιβατών, κινούμενων αντικειμένων ή οχημάτων στο χώρο των λιμένων που αποστέλλουν ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο σε κεντρικό σύστημα διαχείρισης, «έξυπνα» συστήματα τα οποία μέσω καμερών και αισθητήρων συλλέγουν και μεταφέρουν πολύτιμα δεδομένα και πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τη θέση φορτηγών, την ταχύτητα και την επιτάχυνση τους, τις εκπομπές αεριών τους, το βάρος του φορτίου τους, την διαθεσιμότητα τους (εάν είναι άδεια, έχουν φορτίο ή περιμένουν εντολή), την απόσταση που έχουν διανύσει, τις ώρες λειτουργίας τους, καθώς και πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά του οδηγού τους, “smart”εφαρμογές που μέσω καμερών σε γερανογέφυρες παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για την σφραγίδα ασφαλείας των εμπορευματοκιβωτίων, την παραγωγικότητα μιας γερανογέφυρας κ.α. ,υπηρεσία προγνωστικής συντήρησης των φορτηγών, με τη χρήση AI που χρησιμοποιεί δεδομένα CAN-Bus για να ενημερώσει τον χρήστη εάν υπάρχει κίνδυνος από φθορές στο φορτηγό του ώστε να προβεί στην έγκαιρη επισκευή του και να αποτραπούν ατυχήματα και καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα του λιμένα, είναι κάποιες από τις τεχνολογίες που δοκιμάστηκαν στο λιμάνι του Πειραιά μέσα από τον επιτυχημένο πιλότο του ευρωπαϊκού έργου 5G-LOGINNOV, ανοίγοντας τον δρόμο για το ‘έξυπνο’ λιμάνι του μέλλοντος.
Το έργο 5G-LOGINNOV που ξεκίνησε το 2020 με χρηματοδότηση από το Horizon 2020, ένωσε 15 εταίρους από 8 ευρωπαϊκές χώρες θέτοντας ως στόχο την επίδειξη συγκεκριμένων αυτοματοποιημένων διαδικασιών και καινοτόμων εφαρμογών που υπόσχονται να βελτιώσουν τόσο την αποδοτικότητα όσο και την ασφάλεια των λιμένων.
Οι πιλοτικές δοκιμές έλαβαν χώρα σε τρία ευρωπαϊκά λιμάνια, στον Πειραιά, στο Αμβούργο της Γερμανίας και στο Κόπερ της Σλοβενίας.
“Oι τεχνολογίες δικτύων 5G αναμένεται να φέρουν ‘επανάσταση’ και στον χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ειδικά στους σύγχρονους και πολύβουους λιμένες, η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας απαιτεί όλο και περισσότερο την αποτελεσματική και απρόσκοπτη διασύνδεση των συστημάτων, τον έλεγχο και την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων εφοδιαστικής αλυσίδας με τρόπο που εγγυάται ασφάλεια και αξιοπιστία.
Βελτιώνοντας την επικοινωνία μεταξύ συσκευών και τον χρόνο απόκρισης τους επιτυγχάνουμε καλύτερη παρακολούθηση των διαδικασιών, μεγαλύτερη ασφάλεια στις μεταφορές και αξιόπιστη διαχείριση του εφοδιαστικού δικτύου στους λιμένες”, σχολιάζει ο ο Δρ Άγγελος Αμδίτης, Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ -φορέα που συμμετείχε ενεργά στο έργο και διοικητικό μέλος του ΙΛΜΕ (Eλληνικό Ινστιτούτο Logistics Management).
Σύμφωνα με τον Δρα. Αμδίτη, ο ελληνικός πιλότος (Athens Living Lab) έτρεξε με απόλυτη επιτυχία στο λιμάνι του Πειραιά στο πλαίσιο του έργου 5G- LOGINNOV, το οποίο ολοκληρώνεται οσονούπω μετά από 3,5 χρόνια εντατικών ερευνών, ανοίγοντας τον δρόμο προς το έξυπνο λιμάνι του μέλλοντος.
Στον ελληνικό πιλότο εκτός από το ΕΠΙΣΕΥ, συμμετείχε η Vodafone Innovus και ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT).
Νωρίτερα μέσα στον μήνα (στις 7 Νοεμβρίου 2023), η κοινοπραξία πραγματοποίησε την επίσημη παρουσίαση των αποτελεσμάτων του έργου στο Πρετοριανό Παλάτι στο Κόπερ της Σλοβενίας με ηγέτες του κλάδου και εξέχουσες πολιτικές προσωπικότητες της Σλοβενίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σκοπός της εκδήλωσης ήταν η ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις της τεχνολογίας 5G και του πως μπορεί να οδηγήσει σε πιο αποτελεσματικούς και πιο «έξυπνους» λιμένες αλλά και η παρουσίαση των εφαρμογών που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν στους τρεις πιλοτικούς λιμένες.
Πρόκειται για πρωτοπόρες τεχνολογικές λύσεις που θα αναβαθμίσουν την παραγωγικότητα, αποδοτικότητα και ασφάλεια των λιμένων και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Τα αποτελέσματα του ελληνικού πιλότου παρουσίασε ο Δρ Παύλος Μπασάρας, project manager της ερευνητικής ομάδας I-SENSE Group του ΕΠΙΣΕΥ.