Η αεροπορική βιομηχανία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα περισσότερο από 50% τις επόμενες δύο δεκαετίες, καθώς τα αεροπορικά ταξίδια αντιπροσωπεύουν περίπου το 2,4% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.
Οι κατασκευαστές εμπορικών αεροσκαφών και οι αεροπορικές εταιρείες λαμβάνουν τώρα σημαντικά μέτρα για να αντισταθμίσουν το αποτύπωμα άνθρακα, ένα μέρος του οποίου οφείλεται σε ταξίδια με ιδιωτικά τζετ.
Ο αντίκτυπος αυτών των αερομεταφορών στο περιβάλλον είναι σημαντικός επειδή αυτά τα αεροσκάφη μεταφέρουν μόνο μια μικρή ομάδα ανθρώπων σε σύγκριση με εκατοντάδες επιβάτες που ταξιδεύουν με ένα αεροπλάνο της γραμμής.
Σύμφωνα με το Institutional Shareholder Services (ISS) των ΗΠΑ, τα στελέχη μεγάλων εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων των Apple Inc., Google Alphabet, Amazon και Meta, ξοδεύουν εκατομμύρια δολάρια σε ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια κάθε χρόνο.
Μετά την κορύφωση της πανδημίας, ο αριθμός των πτήσεων με ιδιωτικά ή επαγγελματικά τζετ αυξήθηκαν κατά σχεδόν 20% μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ενδεικτικά και σύμφωνα με στοιχεία από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), για μια πτήση 90 λεπτών μεταξύ της Νέας Υόρκης και της Ουάσιγκτον, οι εκπομπές άνθρακα που αντιστοιχούν σε έναν επιβάτη εμπορικού αεροσκάφους ισούται με 78.925 κιλά, ενώ ένας επιβάτης που πετά με ιδιωτικό τζετ είναι υπεύθυνος για εκπομπές 3,5 τόνους εκπομπών στην ίδια διαδρομή.
Ο επιβάτης στο ιδιωτικό τζετ προκαλεί 45 φορές περισσότερες εκπομπές από ό,τι ένας επιβάτης στο εμπορικό αεροπλάνο.
Μια πρόσφατη έρευνα του Guardian αναδεικνύει επίσης το σημαντικό αποτύπωμα άνθρακα που αφήνουν τα ιδιωτικά τζετ διασημοτήτων, CEO, ολιγαρχών και δισεκατομμυριούχων ρίχνοντας φως στο ευρύτερο ζήτημα της ανισότητας χρήσης του άνθρακα και του περιβαλλοντικού κόστους που έχει η υψηλής ποιότητας διαβίωση.
Η ανάλυση του Guardian βασίστηκε σε δημόσια δεδομένα παρακολούθησης των πτήσεων σχεδόν 300 τζετ που ανήκουν σε μια λίστα 200 προσώπων με επιρροή.
Σύμφωνα με τη μελέτη αυτά τα αεροσκάφη πετούν στον αέρα συνολικά 11 χρόνια από το 2022, έχοντας καταγράψει 44.739 ταξίδια.
Οι εκπομπές άνθρακα αυτών των πτήσεων είναι ισοδύναμες με τις εκπομπές σχεδόν 40.000 Βρετανών ετησίως. Μεταξύ των πιο αξιοσημείωτων ευρημάτων είναι το αποτύπωμα άνθρακα ενός Boeing 767 που ανήκει στους Rolling Stones, το οποίο εκπέμπει περίπου 5.046 τόνους CO2. Ξεχωρίζει επίσης και ο Lawrence Stroll, ιδιοκτήτης της ομάδας Aston Martin Formula 1, με το αεροσκάφος του να καταγράφει 1.512 πτήσεις, τον υψηλότερο αριθμό σύντομων ταξιδιών (15 λεπτών ή λιγότερο).
Η έρευνα υπογραμμίζει επίσης τον αντίκτυπο των τζετ 30 Ρώσων ολιγαρχών, συμπεριλαμβανομένων των Ρομάν Αμπράμοβιτς και Λεονίντ Μίκελσον. Τα 39 ιδιωτικά αεροπλάνα τους πρόσθεσαν 30.701 τόνους εκπομπών CO2, αποτύπωμα περίπου ισοδύναμο με το μέσο ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα 1.000 Ρώσων περίπου.
Ωστόσο, η έκθεση σημειώνει αλλαγές στη συμπεριφορά μετά από δημόσιο έλεγχο.
Για παράδειγμα, το τζετ της Taylor Swift, που προηγουμένως είχε κατά μέσο όρο 19 πτήσεις το μήνα, μείωσε τη συχνότητά του σε μόλις δύο μηνιαίες πτήσεις αφού έλαβε αρνητική δημοσιότητα για την υπερβολική χρήση του.
Ο Guardian στήριξε τις εκτιμήσεις του στο OpenSky, μια βάση δεδομένων την οποία διαχειρίζονται εθελοντές και σε επίσημα στοιχεία υπολογισμού των εκπομπών άνθρακα.
Αν και είναι ολοκληρωμένα, αυτά τα στοιχεία είναι περιορισμένα. Οι 27.793 πτήσεις που καταγράφηκαν το 2022, οι οποίες αντιστοιχούν περίπου σε 257.673 τόνους CO2, αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,5% των 5,3 εκατομμυρίων ιδιωτικών πτήσεων εκείνο το έτος. Αυτά τα δεδομένα αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης αφήγησης για την ανισότητα στη χρήση του άνθρακα.
Οι υπερβολικές εκπομπές από τις μετακινήσεις των πλουσίων έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις πολύ χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα του μέσου πολίτη. Τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας από το 2021 δείχνουν ότι το 10% των πλουσιότερων του κόσμου, σε πολλές χώρες εκπέμπουν έως και 40 φορές περισσότερο άνθρακα από το 10% των φτωχότερων, κυρίως λόγω των μετακινήσεών τους με ιδιωτικά τζετ και αυτοκίνητα.