Η ευρεία ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων θα αποτρέψει την είσοδο επικίνδυνων υλικών στη ροή απορριμμάτων, τόσο κατά το τέλος της ωφέλιμης ζωής της μπαταρίας, όσο και κατά την παραγωγή της.
Η ανάκτηση υλικών από την ανακύκλωσή των μπαταριών θα τα επαναφέρει στην αλυσίδα εφοδιασμού και θα αυξήσει τις εγχώριες πηγές τoυς.
Σε αυτήν ακριβώς την διευκόλυνση της ομαλής μετάβασης των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων σε εφαρμογές δεύτερης χρήσης με την παροχή λύσεων ανοιχτών, προσαρμόσιμων έξυπνων Συστημάτων Διαχείρισης Μπαταριών (Battery Management Systems) και βελτιωμένων συστημάτων για την αξιόπιστη αναδιαμόρφωση χρησιμοποιημένων μπαταριών, στοχεύει το Ευρωπαϊκό έργο BATTERY2LIFE.
Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) έχουν φέρει επανάσταση στην βιώσιμη αυτοκίνηση και ο αριθμός τους, σε παγκόσμιο επίπεδο πωλήσεων, αυξάνεται συνεχώς.
Ανάλογα αυξάνεται και ο αριθμός των μπαταριών, οι οποίες όταν φτάσουν στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους θα πρέπει να αποσυρθούν/ανακυκλωθούν. Συνήθως, οι μπαταρίες αυτές διατηρούν ακόμα το 70-80% της ονομαστικής τους χωρητικότητας, το οποίο πρακτικά δεν μπορεί να εξυπηρετήσει επαρκώς τις ανάγκες μετακίνησης ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Θα μπορούσαν όμως να επαναχρησιμοποιηθούν σε εναλλακτικές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα στην αποθήκευση ενέργειας διανύοντας έτσι, μία «δεύτερη ζωή».
«Ο αριθμός των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) που δεν είναι πλέον κατάλληλες για χρήση θα αυξηθεί δραματικά τα επόμενα χρόνια και είναι σημαντικό να βρεθούν λύσεις για τον τρόπο επαναχρησιμοποίησής τους προς το συμφέρον του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της οικονομίας», σχολιάζει ο Δρ. Άγγελος Αμδίτης Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) και Συντονιστής του έργου BATTERY2LIFE.
Στο πλαίσιο του έργου οι επιστήμονες θα επιδείξουν 2 πιλοτικές εφαρμογές βιώσιμων και πολλά υποσχόμενων επιχειρηματικών μοντέλων για την δευτερεύουσα χρήση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων και θα αξιοποιήσουν τα ευρήματα.
Η μια λύση αφορά την αποθήκευσή τους σε οικιακό περιβάλλον στη λογική της προώθησης του ρόλου παραγωγού/καταναλωτή (prosumer) και η δεύτερη την αποθήκευση σε επίπεδο δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας (grid-scale storage) στο πλαίσιο της ‘πράσινης’ ενεργειακής μετάβασης. Στην κοινοπραξία του έργου συμμετέχουν τρείς ελληνικοί φορείς, η ερευνητική ομάδα I-SENSE Group του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) και η Sunlight Group (SLG), που θα κληθούν να αναπτύξουν και να επιδείξουν ένα σύστημα αποθήκευσης με μπαταρίες δεύτερης ζωής για παροχή επικουρικών υπηρεσιών στο ηλεκτρικό δίκτυο.
Η ερευνητική ομάδα I-SENSE Group εκτός από τον συντονισμό του έργου, είναι υπεύθυνη για την περιγραφή των προδιαγραφών των πιλοτικών επιδείξεων και για τα Συστήματα Διαχείρισης Μπαταριών (Battery Management Systems) αλλά και την επικοινωνία και διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου. Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) είναι υπεύθυνή για την επίδειξη του δεύτερου πιλότου του προγράμματος Battery2Life.
Συγκεκριμένα, στις εγκαταστάσεις της στην Κάντζα (Innovation Hub) όπου έχει αναπτυχθεί ένα Σύστημα Διαχείρισης Μπαταριών, αυτό θα συνδεθεί με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να αποθηκευτεί ενέργεια εντός του δικτύου και να αποδεσμευτεί ανάλογα με την αυξημένη ή μειωμένη ζήτηση.
Η πιλοτική αυτή επίδειξη έχει ως στόχο να αναδείξει την πράσινη μετάβαση στον τομέα της ενέργειας, και τα αποτελέσματά της θα χρησιμοποιηθούν για περαιτέρω τεχνικό-οικονομική ανάλυση αλλά και για τη μέτρηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Η Sunlight Group (SLG) θα σχεδιάσει και θα τεστάρει το 2ο πρωτότυπο σύστημα ESS (Energy Storage System) που βασίζεται σε παλιά traction modules LFP (Lithium Traction Batteries) πρισματικών στοιχείων που βρίσκονται στο πεδίο και πλησιάζουν το τέλος της ζωής τους.
Το πρωτότυπο θα περιλαμβάνει ανασχεδίαση ηλεκτρικών και μηχανολογικών υποσυστημάτων για την καλύτερη και ασφαλέστερη λειτουργία του. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν αναλυτικές προσομοιώσεις των στοιχείων LFP με σκοπό την ακριβέστερη αποτύπωση της κατάστασης της μπαταρίας.
Οι προσομοιώσεις αυτές έχουν σκοπό την αύξηση της απόδοσης και της ασφάλειας του τελικού πρωτοτύπου. Το έργο, που συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ, πραγματοποίησε την επίσημη εναρκτήρια συνάντησή του στην Αθήνα στις 23 & 24 Ιανουαρίου 2024 με την συμμετοχή αντιπροσώπων και των 11 εταίρων (ανάμεσά τους 5 ερευνητικοί και ακαδημαϊκοί φορείς και 4 βιομηχανικοί) που απαρτίζουν την κοινοπραξία .